Larger Than Life

Brent Faiyaz

7

Det räcker med att scrolla i kommentarsfältet under ett av Brent Faiyaz Instagramposter för att lägga märke till att många har kluvna åsikter om R&B-artisten. Faiyaz, som främst är igenkänd från GoldLinks hitsingel Crew samt hans hyllade albumprojekt WASTELAND som kom 2022, är tillbaka efter en ettårig paus. Utan större förvarning släpper artisten albumet Larger Than Life, ett verk som låter som en hommage till 00- och 90-talets hiphop- och R&B-producenter.

Vid första anblick känns det förvånande att 14 spår endast översätts till 36 minuter. Så fort man trycker play förstår man dock varför. Faiyaz är inte rädd för att avrunda ett spår tidigare än förväntat, och till viss del är det till hans fördel. Att Best Time, en klar höjdpunkt på albumet, är ett av de kortare spåren är däremot beklagligt. Produktionen är gjord av Dpat med en sampling från Kelis Caught Out There – ett beat som det inte går att sitta still till och som gör att låten förmodligen kommer bli en av de mer populära från albumet.

Hela albumets avsikt och sound förkroppsligas redan i det inledande spåret Tim’s Intro. Om det inte redan noteras i låttiteln, går det åtminstone inte att missa Timbalands influenser i produktionen. Nostalgin är överflödig och det späs på ännu mer när lyssnaren hör intro-tonerna till No Scrubs av TLC innan Faiyaz självsäkert börjar sjunga. Den välskapta produktionen står i centrum, vilket transporterar lyssnaren bakåt i tiden.

Faiyaz har en del gästande artister på albumet. Vi möter R&B-stjärnor som Babyface i Belong To You och Coco Jones i Moment of Your Life, de mer romantiska spåren. Även hiphop-artister som ASAP Rocky i Outside All Night samt Tommy Richman och FELIX! i Upset tar plats. Det framkommer tydligt att gästerna är bärande och bidrar till att ta låtarna till nästa nivå. Refrängen i Belong to You är en nytolkning av ett 90-sound som är igenkännbart och lyckas leva vidare i spåret på ett genuint sätt. N3WYRKLA sjunger vackert i Outside All Night, toner som kombineras väl med Faiyaz sammetslena stämma.

Till skillnad från majoriteten av de många samarbeten, kan det kännas som att något fattas i spåren där endast Faiyaz tar plats. I Wherever I Go hör vi hur artisten felfritt sjunger om sin förtvivlan kring en före detta partner. Även i Forever Yours hör vi hur synten leker runt oförändrat genom spåret. Trots detta är det som att han aldrig riktigt når fram hela vägen. Som lyssnare finner man sig själv i en position av väntan på att något mer ska ske. Att den känslan kommer just på hans solospår är lite väl betänkligt. I Larger than Life transporteras lyssnaren till 90- och 00-talets musikaliska höjdpunkt i form av produktionsnivån. På albumet får vi lyssna på legender som Timbaland, Missy Elliott och Babyface, något som blir en förlängning av det Brent Faiyaz försökte åstadkomma i albumets sound och känsla – att skapa en nostalgisk resa 30 år tillbaka i tiden. Faiyaz får mycket stöd av producenter och gästande artister, något som välkomnas i och med det fina resultatet. Att hans egna spår var mer händelsefattiga känns dock tråkigt. Kommer han alltid behöva förlita sig på stödjande faktorer för att verkligen excellera, eller var detta endast en slump? Det får vi se i framtida projekt från R&B-artisten.