Perreo de la Muerte 2.5

Yung Beef

7

Någonstans längs den väg som Daddy Yankee och Ivy Queen banat, med sin grund i Sydamerikas reggaeton och influenser från Nordamerikas emotrap, och med globaliseringen av musik som drivkraft, började neoperreo:n att växa och ta form. Denna subgenre till reggaeton hämtar inspiration från sin samtid, och skapar ljudlandskap influerade av både Soundcloud och Latinamerikas största hits. Neoperreo kan numera hittas i flera av världens spansktalande hörn, och dess spanska variant leds av aktörer som Bad Gyal, C. Tangana och Yung Beef – nu aktuell med albumet Perreo de La Muerte 2.5. På mixtapeseriens tredje upplaga ser vi en av den spanska urbanscenens mest innovativa artister fortsätta experimentera med upplägg, texturer och former.

Perreo de La Muerte kom ut år 2015, ett så kallat guldår för den spanska hiphop/R&B/reggaeton-sfären. Albumet, som producerades av Rosa Pistola, kombinerade ett ljud som var både callejero — från gatan — och klubbvänligt. Texterna var kreativa, känsloladdade och roliga, och albumet blev en storsuccé i den spanska trapsfären. På den andra versionen av Perreo de La Muerte förlorades dock en del slagkraft och dansvänlighet, då Yung Beef fokuserade på nyskapandet och försökte närma sig den spanska undergroundscenen. På Perreo de La Muerte 2.5 ser vi Yung Beef höja ribban från nivån i det tidigare albumet, även om han inte riktigt når samma höjder som på det första mixtapet. Albumet har producerats av Paul Marmota och Kiid Favelas, och i kontrast till de ljusa texturerna på mainstream-reggaeton à la Ozuna eller J Balvin, är Yung Beefs låtar mörkare — både ljud- och innehållsmässigt. Texterna är laddade med lust och referenser till synd, vilket är att förvänta från ett album titulerat “De Dödas Dans”.

Låtar som Bebesita Lo Siento, El Mejor Duo och En La Cara visar vad Yung Beef och hans kamrater från skivbolaget La Vendición Records är kapabla att göra när de är i toppform. Låtarna blandar teman om sex, kärlek och lust över infektiösa (shoutout Corona) beats som passar utmärkt på vilken dembowklubb som helst. Perreo de La Muerte 2.5 är ett kollaborativt verk som inkluderar en skara av den spanska underground-scenen, och bland den finns stora namn som La Zowi och Kaydy Cain. Albumets höjdpunkter visar det bästa som kan hända när Yung Beefs intuitiva nyskapande tar fart.

Emellertid fungerar inte Perreo de La Muerte 2.5 fullt ut i sin helhet, då samma höga nivå på ovanstående exempel inte riktigt hålls hela vägen genom albumet. Kanske beror det på att textinnehållet i sig blir väl repetitivt, eller att Yung Beefs behov av att konstant innovera håller honom från att släppa ett fokuserat verk som spelar till hans styrkor. Ett nyskapande tänk i musiken är, i grund och botten, en bra egenskap för artister. För Yung Beef blir det dock som att han måste börja om på noll varje gång han släpper ett album.

Med det sagt passar Perreo de La Muerte 2.5 väl in i Yung Beefs diskografi som en artist med en egen identitet och ett öra för de globala strömningarna i musiktrendernas värld. Albumets höjdpunkter är starka, och den experimentella produktionen som Paul Marmota och Kiid Favelas står bakom gör Perreo de La Muerte 2.5 till en rolig upplevelse, till vilken en kan dansa och tillbe Lucifer samtidigt.