Bild: Omslaget till “What’s Not To Like” av Lime Cordiale & Idris Elba

Veckans bästa singlar: v. 47

Sista lördagen i november och det är snart dags att återhämta sig från en mastig musikmånad. Hurdå? Med ännu mer musik såklart! Nedan har vi skrivit några ord om låtarna som fångade vår uppmärksamhet lite extra, resten hittar ni i spellistan här!


Drömmarna – Dolce

Umeåduon Dolce består av Anna Levander och Leopold Nilsson, och debuterade 2017 med det hyllade albumet Av liv och grönska som följdes av deras andra album Ur askan 2020. Freddie Wadling-covern Drömmarna börjar med en vibrerande orgel och Anna Levanders mjuka röst. Titeln är passande då lyssnaren vaggas in i låten och fångas i den som i djup sömn. Orden om drömmarnas land sjungs med vemod och ett stänk av Umeådialekt; 

“Och dom gråa döda husen / Blir fängelset vi flyr / Och hela fula världen / Blir som ny / Om du tar mig med till drömmarnas land / Du låter mig följa med på din axel / Om du tar mig med till drömmarnas land / Jag kan väl få följa med på din axel”

Dolces låtar kryper alltid oerhört nära inpå lyssnaren, och Drömmarna är inte ett undantag. Den lågmälda ljudbilden och sången är skör, vilket gör låten naken och får en att öppna upp sinnena för att känna allt.

Allis Sääsk Berglund

Traps – Bloc Party

Brittiska Bloc Party är tillbaka efter fem år – och att komma tillbaka är någonting de gör ordentligt. Bandets nya singel, Traps, är en rejäl käftsmäll i altrockens namn. Där bandet lyckas komma upp i energin på debuten Silent Alarm, men med ett mycket mer självsäkert musikaliskt experimenterande efter sina mer än 15 år som band. Om inte denna låt kan väcka uppmärksamhet inför bandets kommande sjätte album Alpha Games som släpps nästa april, vet jag inte vad som kan göra det.

Gustav Stjernkvist

Futurity – Latanya Alberto

Amsterdambaserade Latanya Alberto ger oss en härligt magnetisk fusion på nya singeln Futurity. Stammen utgörs främst av soul och jazz, men en funkig, midtempo basslinga driver låten i ett härligt sensuellt och dansant temprament. I slutet dras låten ned i slowmo i ett drömmigt dämpat outro och slänger sensualiteten i väggen, för att omvandlas till det promiskuösare.

Theo Hafström


Hela listan hittar ni här!