Bild: Omslaget till “Probabilities” av Maude Latour

Veckans bästa singlar: v. 29

Ett skepp kommer lastat med veckans bästa musik! Ni vet vad som gäller – singelsläppen som har satt ton för denna julivecka har vi samlat ihop, och ni hittar dessa i en salig blandning som vanligt i vår spellista. Billie Eilish är tillbaka med ny musik, Central Cees TikTokhit Doja är äntligen ute, och det bjuds även på en nygammal demo från legendariske Lou Reed.

Här nedan har vi skrivit några rader om fem av veckans bästa musikreleaser!


TV – Billie Eilish

Billie Eilish är tillbaka med två iskalla akustiska ballader, en av dem TV. Den hopplösa punchlinen “The internet’s gone wild watching movie stars on trial / While they’re overturning Roe vs. Wade” sticker ut i mitten av den dystra balladen om Eilish egna demoner att vilja vara ensam och som tidigare nämnt, hopplöshet. Spåret kantas av hjärtskärande text, Beatles-aktiga melodier och ett dynamiskt skifte av både produktion och text mot slutet, där raden “Maybe I’m the problem” byts ut mot “Baby I’m the problem”, innan ett majestätiskt crescendo avslutar låten. S

läppet låter som ett steg tillbaka mot den minimalistiska stil och katarsis som karaktäriserade produktionen på debutskivan When We Fall Asleep, Where Do We Go?, med en behaglig dos av Elliott Smith och Adele injicerad i ljudbilden. Det är svårt att inte få gåshud, och svårt att undvika den där hopplösa känslan låten förmedlar – men på bästa möjliga vis.

Charles Lundman

Free Yourself – Jessie Ware

Bättre sent än aldrig, men sommarens låt är nu äntligen här. Vi får tacka Jessie Ware för att hon fortsätter på disco-spåret för det låter bättre än någonsin. Free Yourself anländer med en glitterdränkt ljudbild, skräddarsydd för dansgolvet. Låtens pulshöjande piano håller takten med trummorna och den sockersöta basen – som tillsammans med artistens predikan ”Free yourself” i refrängen leder till ett episkt crescendo. Ware använder sig av alla discoknep man kan tänka sig för att skapa en av sommarens hittills bästa låtar, som man förhoppningsvis får höra på radion sommaren ut.

David Brignoli

Caught Dancing – Haley Bridge

Caught Dancing är den typ av hyperpop-inspirerade fusionbanger som håller genren fräsch halvvägs genom 2022. Den nya singeln av Haley Bridge, från det Stockholmsbaserade kollektivet klöver , är fullpumpad med staccato-syntar och hi-hats över ett massivt breakbeat. Det är maxat, melodiskt, men ändå sentimentalt och koncist – Haley sjunger med autotune över en adlib-fylld melodi innan låten snabbt, knappa 90 sekunder in, bryts ner i ett vackert koda. Boom. Caught dansades, definitivt.

Charles Lundman

Heroin – May 1965 Demo – Lou Reed

I veckan släpptes den tidigaste versionen av indierock-klassikern Heroin, som nu kan höras som en demoversion. Istället för Velvet Underground-versionen som skrålar och skriker med sitt gitarrväsande avslut, flyter Lou Reeds demo förbi i ett lugnt och avskalat tempo. Han introducerar låten med skratt och plånkar sedan vidare på en akustisk gitarr i äkta Bob Dylan-stil, samtidigt som han sjunger den dystra texten. Denna lo-fi-inspelning av Heroin är en del av ett större projekt vid namn Words & Music, May 1965, som är en samling av ett flertal låtar från Lou Reed-arkiven – alltså en del av musikhistorien som man bara måste lyssna på.

David Brignoli

Orange County Punk Rock Legend – The Garden

LA-baserade lo-fi-rockarna The Garden släppte under gårdagen andra singeln från det kommande projektet Horseshit on Route 66. Duons senaste estetiska rutt verkar vara inspirerade av läskiga clowner, eller kanske mer specifikt clownkultbandet Insane Clown Posse. Orange County Punk Rock Legend är en kort experimentell dänga som drar inspiration från punk, country och industriell rock. Krispa akustiska gitarrer hörs över sönderdistade trummor som hoppar runt över stereospektrumet. Duons sluddriga och skrika signatursång toppar av denna energiska låt som verkligen har den där ironiska glimten i ögat The Garden är kända för.

Charles Lundman


Hela listan hittar ni här!