fbpx
Bild: Evan Agostini/Invision/AP

Vad vi fick med oss från Kanye Wests Donda-livestream

Tidigt under fredagsmorgonen introducerade Kanye West sin nya skiva DONDA för publiken i en slutsåld Mercedez-Benz Arena i Atlanta, samtidigt som eventet livestreamades gratis via Apple Music. Missade du eventet, som var schemalagt klockan 02.00 svensk tid? Det är lugnt, vi går igenom kvällens alla detaljer, hur DONDA låter, skivans absoluta höjdpunkter samt delarna som fick oss att tveka. Här är vad vi på KULT fick med oss från kvällen!


Kanye har inte sagt ett ord i offentligheten under hela 2021

Det största som skiljer uppbyggnaden inför DONDA från tidigare släpp är att Kanye inte sagt ett ord inför plattans nya releasedatum. Skivan skulle egentligen släppts i fjol. Artisten, som vanligtvis är mycket högljudd och kontroversiell, har inte tweetat sedan presidentvalet 2020 och fortsatte i fredags på samma spår: han sa inte ett ord under hela kvällen. Den enda aktiva kommunikationen vi fått direkt från artisten är en handfull caption-lösa Instagraminlägg. Annars har officiell och inofficiell information kommunicerats i andra personers flöden.

Eventet var två timmar försenat

Under mer än hälften av livestreamen, som började prick 02.00, såg vi endast publiken på arenan som långsamt rörde sig mot sina respektive platser. Kanye startade inte eventet förrän två timmar efter utsatt tid, strax innan 04.00 svensk tid. Förseningen kan ha berott på att arenans personal var ringrostig efter att inte ha styrt events på över ett år som konsekvens av pandemin, att Kanye fortfarande behövde slipa på skivan inför eventet, eller att artisten helt enkelt är en diva (som när han kom sent till sin spelning på Bråvalla i Sverige 2014). Troligtvis en kombination av alla tre.

Eventet såg lika visuellt ambitiöst ut som alltid

Kanye är känd för sina ambitiösa, over-the-top liveframträdanden (se Yeezus-turnén och Glow In The Dark-turnén som följde 808s & Heartbreak). DONDAs visuella element och eventuella turné verkar inte vara något undantag. Under kvällen strosade Kanye runt på arenans snögråa parkett i en blodröd outfit, inklusive en röd version av Kanyes hypade GAP-jacka och en heltäckande ansiktsmask. Med jämna mellanrum ändrades ljuset, så att artisten stod i en spotlight, med mystiska videos projicerade på parketten under flera spår.

Det hela regisserades av Niko Ballesteros och färgpaletten verkar reflektera DONDAs preliminära omslag. Är fokuset på rött möjligen en referens till 2010s hyllade My Beautiful Dark Twisted Fantasy?

Omslaget till DONDA

Det såg i vilket fall mycket, mycket snyggt ut, och som någon sa på Twitter: Vem kan komma undan med att fylla en arena, för att sedan endast traska runt utan att säga ett ord, och inte ens droppa sin skiva efter? Kanye.

Detta leder till ett mängd följdfrågor: Kommer han fortsätta att inte säga ett ord efter plattans släpp? Kommer turnén se ut exakt så här, utan att Kanye rappar ett ord? Skulle detta vara pretentiöst eller genialiskt? En sak är saker: det skulle, som alltid med Kanye, leda till debatt.

Skivans starkaste stunder

24

Eventet startade med låten 24 där en kör upprepar “God’s not finished” med Kanye som svarar “We’re gonna be okay”. Är detta skivans faktiska öppningslåt eller en ouverture vald av Kanye för att säga till publiken att skivan inte är klar, och att detta event, likt The Life Of Pablos listening party, är en del av processen? Kanye lät väldigt falsk, så klar är nog låten inte i alla fall. 24 låter i vilket fall som ett spår helt i linje med senaste skivan Jesus Is King. Körer, som på låten sannolikt är Sunday Service Choir som Kanye jobbat med senaste åren, är alltid välkomna på ny ‘Ye.

South Carolina

Spåret efter känns mer som skivans riktiga öppningsspår. Det är superminimalistiskt med glesa, dystra pianomelodier och sång, med Kanye som sjunger “forever”, följt av en sample av Kanyes mamma Donda, en majestätisk gospelkör och en Pusha T-feature. Spåret, som dubbats South Carolina på Genius är Kanyes mest melankoliska intro sedan Say You Will från 808s & Heartbreak, och reflekterar starkt albumets tematiska ton: tro, tragedi och sorg över såväl avsaknaden av Donda samt skilsmässan med Kim Kardashian från tidigare i år. Med andra ord, nästan exakt samma teman som 808s & Heartbreak, nu i ett mer religiöst ramverk. 

Kanyes mamma återvänder på flera spår efter detta – i vilken grad de ämnen hon talar om driver albumet i nya tematiska riktningar står oklart. Detta skulle inte vara helt nytt territorium för artisten, vars första skivor The College Dropout och Late Registration drevs mycket av skits och sketcher som ofta innehöll spoken word eller repliker från olika karaktärer. Att tala med sin bortgångna mor har Kanye även gjort tidigare på Only One från 2016 som sägs ha varit helt improviserad och enligt undertecknad är ett av de absolut bästa spåren från hela Kanyes diskografi.

Never Abandon Your Family

Eventets nästa stora höjdpunkt kom vid femte spåret Never Abandon Your Family, där Kanye, som live gick ner på knä mitt i arenan i desperation, upprepar textraden: ”I’m losing my family” – ett av eventets mest hjärtskärande stunder. Skilsmässan verkar ta hårt på artisten och hans nya familje-orienterade kristna image. Kim Kardashian sägs ha varit på plats i Atlanta. Ouch.

Hurricane

Never Abandon Your Family övergår nästan perfekt till Hurricane, även känd bland fans som 80 Degrees, ett av de mest omtalade läckta spåren sedan Yandhi. Låten innehåller numera en vers från Lil Baby, efter att över tio versioner med olika features hörts av fans på olika leaks. Hurricane innehåller även en feature från KayCyy, Kanyes nya protegé, som inte tillför speciellt mycket till låten alls. Ärligt talat känns han som Kanyes minst intressanta up-and-coming kollaboratör någonsin. Det finns även versioner av Hurricane med betydligt mycket starkare verser från Kanye, exempelvis denna. Fans har klagat på att Kanye knappt rappar utan endast pratar på sin nuvarande vers, och även om det finns några snygga oneliners, är det lite synd. Ant Clemons mycket snygga sång är tyvärr inte heller kvar på låten. Men vem vet – Kanye har tid att rädda den!

Junya, Praise God & Remote

Playboi Carti-gästade Junya och Praise God med Travis Scott och Baby Keem var nog dock de spår som fick mest uppmärksamhet efter listening partyt, delvis på grund av sina högprofilerade features men också för att de vid första lyssning lät som skivans största bangers med hitpotential. 

Även låten som på bland fans nu går via namnet Remote förtjänar att uppmärksammas. Texten drar en snygg parallell mellan idén att Gud styr jorden via en tv-kontroll, och faktumet att teknologi gör att vi alla besitter tv-kontroller i formen av iPhones. Låten innehåller en av Kanyes mer sofistikerade melodier som påminner om de mest progressiva stunderna på 808s & Heartbreak eller till och med Life of Pablo.

Jail

Under albumets mindre rytmiska, mer melodiska andra hälft efter en kort uppspelning av det mycket oklara spåret Tell The Vision från nya Pop Smoke avslutar Kanye med kvällens kanske största talking point: en feature från JAY-Z, som rappar ”This might be the return of The Throne (Throne) / Hova and Yeezus, like Moses and Jesus” på Jail

De två mogulerna verkar ha gjort upp efter sin beef, som ska ha kretsat kring att Beyoncé och Jay-Z inte tyckte om Kim Kardashian. Hype åsido lät låten inte färdig alls, med en instrumental utan trummor som knappt ändras mellan låtens verser och refränger. Snygg Four Five Seconds-esque hook från Kanye, dock.

Så… Hur bra var DONDA

Definitivt bra. Kanyes bästa? Troligen inte. Skivan hade sina stunder, och låter överlag som en dubbelt så lång version av Jesus Is King. Ett fåtal upptempolåtar, flera långsammare ballader, ofta körer, ganska minimalistisk produktion. Lite glimtar från 00-talets soulful Kanye-produktion hördes stundvis. En sak Kanye, precis som vanligt, lyckas göra rätt är valet av skivans features: alla som framträder på skivan framstår som djupt kopplade till Kanye och skivans tema, från mindre rappare som Lil Durk som rappar om artisternas hemstad Chicago, till etablerade stjärnan Travis Scott som instruerats av Kanye att rappa “The Devil my opp, couldn’t pay me to stop / We gon’ raise our day, I done praised God”.

Musiken var inte färdig

Eftersom Kanye inte sagt ett ord, har fans behövt diskutera och debattera albumets kvalitet online med fria tyglar. De flesta är överens om att skivan helt enkelt inte lät klar när den premiärspelades. Sångspår innehöll mumlande rader från Kanye, likt referensinspelningarna man kan höra på leaks. Många av låtarnas texter bestod endast av ett fåtal rader som flitigt upprepas – vilket många tolkar som en brist på textmässig substans. Majoriteten av spåren innehöll inga trummor alls och JAY-Z sägs ha spelat in sin vers bara någon timme innan eventet. Fans har även klagat över att skivan lät väldigt omixad. Detta är enligt undertecknad svårbedömt (med tanke på tekniska omständigheter) – exempelvis lät flera spår på livestreamen väldigt låga, medan individer som satt i publiken har rapporterat att musiken spelades väldigt högt. Men mest talande av allt…

Albumet släpptes inte efter eventet

Kanye har tagit förseningar och att illojalt svika sina fans till nya höjder senaste åren. Denna gång är inget undantag. DONDA skulle egentligen släppts den 24:e juli i fjol. Efter att dagen kom och gick utan släpp, ignorerade ‘Ye fans och betedde som att skivan aldrig existerat. Hypen från släppet användes istället till att uppmärksamma annat, huvudsakligen sin presidentkampanj. Exakt samma sak hände med Yandhi för några år sedan, som innehöll ett flertal spår som landade på Jesus Is King och även nu verkar landa på DONDA. Dagen efter eventet var albumet är fortfarande osläppt, trots att skivbolaget Def Jam bekräftade albumets release efter eventet. Först på lördagen – fortfarande utan en susning från Kanye – bekräftades det från podcastaren Justin LaBoy (vars Twitterfeed på mycket oklar grund verkar ha ersatt Kims som Kanyes primära plats att läcka ny information) att skivan till slut släpps den sjätte augusti. I skrivande stund är detta informationen vi har att gå på. 

Det finns en risk att Donda aldrig släpps

De senaste åren har en ny skiva från Kanye varit extremt nära release flertalet gånger. Visst, vi har nu hört en stor del av skivan. Visst, sjätte augusti är det nya officiella datumet. Men i slutändan vet vi aldrig. Kanye har ständigt lyckats överraska oss med nya nivåer av fullständig nonchalans mot sina fans. Detta kombinerat med någon sorts pseudo-perfektionism, som aldrig riktigt lever upp till den extrema My Beautiful Dark Twisted Fantasy-perfektionismen, där Kanye flertalet gånger valt att göra om allting istället för att slipa på existerande musik. Detta känns helt bisarrt i en tid då alla artister oavsett nivå konstant spelar in musik och sägs ha tusentals timmar musik redo på sina hårddiskar. Varför inte slänga in lite b-sidor från The Life of Pablo, ‘Ye?


Det som allra mest talar för att DONDA faktiskt kommer släppas om två veckor är att Kanye inte verkar ha något annat på agendan att använda all denna uppmärksamhet till. För något år sedan var det Kim K:s skönhetsprodukter, i fjol var det #KANYE2020, och i år verkar det faktiskt endast vara att göra en skiva som hedrar hans mor. 

Frågar du undertecknad, kommer nog DONDA inte släppas nästa fredag. Det krävs inte mycket för att Kanye ska backa. Albumaktuella rivalen Drake eller Taylor Swift kanske hoppar fram ur mörkret (precis som sist), vilket skulle förstöra Kanyes garanti att erövra Billboardlistans topplats. Kanye kanske inser i ett skevt galaxy brain-moment att hypen är så hög att det kanske är mer värt att spara den och fortsätta växa den inför presidentvalet 2024. Eller så känner han efter dessa två veckor av slipande att musiken inte är bra nog. Eller bestämmer sig för att helt enkelt, oavsett anledning, för att inte släppa den. Han kommer klara sig ändå, det råder det ingen tvekan om.

Men vi håller tummarna. 

Vad vi fick med oss från Kanye Wests Donda-livestream