Where I Left You

BeMyFiasco

8

Efter fem år är Dallas-bon Bianca Rodrigues, känd som BeMyFiasco, tillbaka med ett nytt projekt. Innan hennes karriär tog fart fann R&B-sångerskan trygghet i att skapa musik för att ta itu med jobbiga känslor. Detta la grunden till den musik som följde. Något som till en början endast var ett sätt för sångerskan att lätta på känslorna i form av låtar på SoundCloud resulterade år 2013 imixtapen Solitude. 2016 släppte hon EP:n Layers, och idag kan vi äntligen lyssna på hennes debutalbum Where I Left You

Med influenser från bland andra Musiq Soulchild, D’angelo och SWV är BeMyFiasco inte en främling för de olika narrativen som kan förmedlas genom skön R&B. Från hjärtekross till helande kärlek, har hon utforskat det mesta. I EP:n Layers valde hon att undersöka förbjuden kärlek. I Where I Left You väljer hon istället att utforska ett spektrum av besvarad och komplicerad kärlek.

“We wanted really good, really old-fashioned R&B vibes. That was the plan; we wanted to call that feeling back” berättade BeMyFiasco i en intervju – och det är precis det vi fått. Som lyssnare kan man ibland undra om Where I Left You faktiskt är ett nytt album eller om det egentligen producerades under sena 90- eller tidiga 00-talet, vilket i det här fallet är ett gott tecken. Albumet domineras av kärlekslåtar och vi får höra en variation av nostalgiska element i genren; från peppig R&B och rytmisk hiphop till sensuell neo-soul. På spåret 2 Car Garage kan man inte hjälpa att höra inspirationen från Jazmine Sullivan som är en expert på att förmedla en bra, väldigt bokstavlig berättelse i sina låtar. Trots att denna låt känns mer som ett samtal med en vän än en låt som man aktivt kommer att lyssna på uppskattar man uppbyggnaden av spåret då berättelsen fångar lyssnarens intresse. Som LA-bo kan jag tänka mig att man finner det komiska i berättelsen om hur hon tappar bort sin bil i den varma staden ännu mer. I den sensuella kärlekslåten Outside the Lines, som sjungs tillsammans med Little Brother, hörs istället influenser från artister som India Arie och Floetry, en tillbakablick man alltid kommer uppskatta då de är pionjärer i skapandet av soulfylld R&B under sena 90-talet. Elgitarren bjuder in den enkla pianomelodin till dans medan BeMyFiasco avslappnat sjunger om sina känslor för sin motpart. Till skillnad från India Arie och Floetry, är sångerskans låttext oskyldig och påminner mer om känslorna kring ens första kärlek än rå passion.

Man vaggas in av fiolen och pianot i låten Ask Me When I’m Done, som bygger ut sig med en harpa och lättsam trumma och lämnar lyssnaren i ett drömlikt tillstånd. I låten är BeMyFiasco brutalt ärlig, trots att det inte speglar henne i det bästa ljuset.  “Nobody wants to tell you / That you’re gonna be a failure / To the ones closest to you, just to make your dreams come true”. BeMyFiasco sjunger om hennes driv och vilja att lyckas, även om det måste ske på bekostnaden av hennes personliga relationer – något hon är villig att göra för sin stora dröm. Det blir en intressant kontrast mellan produktionenoch texten då lyssnaren rent musikaliskt svävar bland molnen omringad av en stråkkvartett, samtidigt som BeMyFiasco inte är obekväm med att konfrontera personer med den otrivsamma sanningen. Efter den väldigt Solange-liknande bryggan i Withdrawal där hon ber om ursäkt för att hon lämnade sin partner, får vi höra ett liknande tema i Through The Middle. Spåret vars tempo ökas och sänks i takt med att hon upprepar frasen “Goes around, goes around, goes upside down” visar på ett teatraliskt sätt hur den frustrerande relationen känns.

En höjdpunkt på albumet är Love Feels som tar med favoritdelarna av ett old-school R&B-sound. Fokuset ligger i känslan och inte i ett komplicerat textförfattande, till skillnad från 2 Car Garage. Man dras med i hur bakgrundssången tillsammans med BeMyFiascoss falsetto vackert studsar mot varandra på ett medryckande vis. Spåret är allt annat än monotont utan man svängs med i alla livliga vändor från vers till refräng och bryggan. Man lägger knappt märke till hur fåordig låten är då man fastnar för känslan i hennes röst.  BeMyFiasco är också mån om att koppla samman låtar på albumet på ett smidigt sätt. Förälskelsen i Thinking Bout You som framförs med Darien Brockington avslutas med frasen “Tell me you’re thinking about it” vilket snyggt binder samman med nästa låt U And I där hon felfritt i hög stämma sjunger “Tell me that you want to be wherever I go”. Låtens sensuella natur, likt ett Ari Lennox-spår, känns som det naturliga steget att ta efter den förstnämnda låten.

BeMyFiasco har med Where I Left You skapat ett nyanserat album med favoritelementen från klassisk R&B genom tiderna. Med allt från sexig neo-R&B i Caramel till ett rap-segment i Bad Dream, får vi höra sångerskans egen tolkning av de olika R&B-sounden. Hennes lekfulla natur hörs i textförfattandet men även i hur hon växlar takt och beat för att ständigt skapa en ny, fängslande känsla. Det gör att albumet känns mycket längre än elva spår. Som lyssnare är jag både ett fan av de artister som BeMyFiasco tagit inspiration från, och nu även hennes tolkningar av deras sound. Det gör att man ser fram emot att hör hur BeMyFiasco väljer att utveckla sitt artistskap ytterligare framöver. Kommer hon fortsätta inspireras av ytterligare älskade artister, eller kommer hon skapa något helt nytt? Det återstår att se, helt enkelt.