UGLY

slowthai

8

När slowthai släppte Nothing Great About Britain 2019 karvade han omedelbart ut en alldeles egen plats i den samtida hiphopscenen. Den hetsiga, punkiga rappen var magnetisk, kompromisslös, fängslande. Tillsammans med de skarpa, politiska texterna och den satiriska estetiken blev slowthai snabbt en rapstjärna i samtida tappning – arrogant och charmig, en orädd röst som träffsäkert satte ord på de unga generationernas känslor, upplevelser och erfarenheter. På det efterföljande albumet TYRON vände han blicken inåt, fortfarande lika skarpt och reflekterande, samtidigt som han testade nya musikaliska riktningar. När slowthai nu släpper sitt tredje album UGLY låter han punkrappen ta kommandot, och kastar in oss i en känslostyrd värld som ständigt balanserar mellan motsägelser.

“Self reflection” säger slowthai på inledningsspåret Yum och hyschar sedan sig själv med detsamma. “You are great, you are good / You’re king, you’re queen, you’re a genius” fortsätter han sedan, medan ett hetsigt beat ackompanjerat av panikslagna, korta andetag tar överhanden. Rader om terapisamtal, sex och knark rabblas upp med en stressad intensitet medan reflektionen viker undan för destruktiviteten. Den ständigt växlande självbilden blir ett tema även för resten av albumet; spåret Selfish handlar, precis som titeln antyder, om att handskas med sin egen själviskhet. slowthai väser, skriker, mumlar maniskt. Där han innan uttryckt sin frustration i texter, görs det på UGLY på ett mycket mer direkt plan. Albumet igenom får vi höra slowthai skrika, spotta, andas, väsa och väsnas – inte en enda känsla trycks ner, frustrationen och ilskan uttrycks på ett nästintill djuriskt sätt, och ljudupptagningar som tagna från stunder av panikattacker utgör en aktiv del av albumets ljudbild.

Samtidigt finns där mer avskalade men likväl känslosamma spår som 25% Club och Never Again, som berättar en historia om ett ex som senare mördas av sin nya pojkvän. Majoriteten av spåren rör sig dock ständigt mellan olika känslolägen, växlar organiskt mellan nedtonat och uppskruvat. slowthai skyggar inte undan, håller kvar blicken även när det bränns. Under tiden sedan hans senaste album har han hunnit bli pappa och separera från sin före detta flickvän, samtidigt som hans karriär växt explosionsartat. Allt detta återspeglas i texterna, som växlar från faderskap och kärlek till knark och självmordstankar – där finns en tydlig dualitet, två till synes motsatta liv som rapparen just nu befinner sig i och hanterar både innanför och utanför texterna. Samtidigt är det större, politiska perspektivet fortfarande väldigt närvarande, och majoriteten av texterna förmedlas genom en samhällskritisk lens.

Det resulterar i ett album som har en del smuts under naglarna, men just därför också sticker ut i sin ärlighet och råhet. Samtidigt finns där något lekfullt, utforskande, och slowthai lyckas växla mellan mikro- och makroperspektiv utan att det någonsin känns ansträngt eller tillgjort. På många sätt är det just det som är hela grunden till hans artisteri – estetiken och musiken är kanske inte sekundär, men det raka textförfattandet är grunden som allt annat vilar på.

Musikaliskt sett rör sig slowthai sömlöst mellan punk-,rap- och rockinfluenser, och utforskar till viss del ny mark med spår som HAPPY och UGLY, som drar tydligt åt just rocken. Ljudmässigt skiljer sig detta album starkt från föregående TYRON, och medan slowthai briljerar när han lägger skarpa rader över ett välproducerat hiphopbeat är det kul att se honom testa nya riktningar. Stökigheten som genomsyrar albumet klär honom väl och kommer till sin rätt såväl i de tidigare nämnda spåren som i den otroliga bangern Feel Good, som ackompanjeras av årets mest wholesome video där slowthai överraskar sina fans och dansar med dem i deras sovrum.

UGLY lever till stor del upp till sitt namn. Det är ett album som är smutsigt, rått, ja till och med ganska fult ibland. Det är också det som gör det så vackert. I ärligheten finns en tröst, i desperationen en längtan, och i fördärvet finns skönheten – om man likt slowthai bara håller kvar blicken länge nog.