fbpx

The Turning Wheel

SPELLLING

8

Under de senaste fyra åren har Tia Cabral, mer känd under artistnamnet SPELLLING, skapat ett soniskt universum fyllt med spökaktiga syntar, referenser till forntida sagor och trolldom. Allt som cirkulerar kring Cabral verkar magiskt och mystiskt, ända ner till artistnamnet som härstammar från ett citat av Erykah Badu: “Write down what you want and watch it happen, spelling is a spell”. 

Cabral släppte sitt debutalbum Pantheon of Me år 2017, vilket blev utnämnt som Bandcamps fjärde bästa album det året. Cabral följde upp detta med det kritiskt hyllade och mörka syntpopalbumet Mazy Fly 2019. På The Turning Wheel, Cabrals tredje album, är det en anmärkningsvärd skillnad i produktion och sound. Medan syntarna, den mörka atmosfären och magin lever kvar, har Cabral nu vänt sig till en bredare publik med hjälp av trettioen kollaboratörer som förgyller produktionen med allt från diverse slagverk och stränginstrument till piano.  

The Turning Wheels första låt, den Frida Kahlo-inspirerade Little Deer, står en sak ut över allt annat – Cabrals röst. De som lyssnat på SPELLLINGs tidigare album lär vara vana vid att höra hennes röst som en del av instrumentalen, likt en röst gömd i mörkret. På Little Deer står dock Cabral längst fram, rakt framför ens ögon. Den här utvecklingen är först förvirrande, tills man inser att Tia Cabral har gömt en otrolig röst bakom de mörka syntarna på tidigare album. Medan The Turning Wheel stundtals låter väldigt annorlunda från Cabrals tidigare album är vissa saker fortfarande de samma, främst hennes koppling till det mystiska, naturen och vad som enklast kan beskrivas som magi. Albumets första tre spår förtrollar en med sina frodiga produktioner och Cabrals gripande röst. Det påminner om Kate Bush med en gnutta Erykah Badu, men i formen av en nymf som förför en med sin musik in i skogens mörker. 

SPELLLINGs koppling till magi görs otroligt tydligt redan i albumets titel och genomsyrar alla dess spår. The Turning Wheel, säger Cabral, är direkt kopplat till tarotkortet Wheel of Fortune och dess oförutsägbara natur. Cabral själv beskriver både kortet och albumet som att det “represents the end of the cycle and the idea of inertia and chance… What goes up must come down”. Albumets relation till tarotkort går även att se i titlar som Queen of Wands och Emperor with an Egg. Cabrals mysticism slutar däremot inte på tarotkorten. På spåret The Future beskriver Cabral sig själv som att hon gömmer sig i framtiden “In a tower no one could climb”, en tydlig referens till Rapunzel, och på Queen of Wands sjunger hon om trollspön och trollkarlar. Cabral har även en nära koppling till naturen, vilket hörs tydligast i Little Deer där Cabrals bildspråk talar om reinkarnation och människans koppling till naturen, och på Turning Wheel där Cabral sjunger “You want to set out for the cities / Turning wheel, but I want to stay on the hill”. 

The Turning Wheel är inte endast ett steg framåt för SPELLING när det kommer till tematik och sång. Albumets produktion är otroligt komplex, stundtals grandios men framför allt så fantastiskt vackert sammansatt. The Turning Wheel består av två delar, “Above” och “Below”, där den första delen består av en strålande kombination av blås, stråk och harpa. På låtar som The Future och Emperor with an Egg flyttas man till ett öppet grönt fält endast befolkat av Cabral och en orkester. På Boys at School och framöver förvandlas detta gröna fält däremot till en hemsökt skog fylld med elgitarrsolon, ekande sång och syntar. Queen of Wands står ut speciellt mycket på albumets andra halva då låten känns som en tonsatt version av en resa till blåkulla.

Den enda delen av SPELLLINGs tredje album där det känns som att något saknas är textförfattandet. The Turning Wheel fångar en med dess dramatik och musikaliska tematik, men får mig att önska att den röda tråden var lite tydligare. Främst önskar jag att det fanns något mer konkret att greppa tag vid i albumets texter eftersom världen Cabral bygger upp är så fascinerande.

Överlag är däremot The Turning Wheel både en konstnärlig pärla och en imponerande vändning för Cabral rent musikaliskt. The Turning Wheel tar vad Cabral gjorde så bra på Mazy Fly och Pantheon of Me och förfinar och expanderar på ett redan starkt koncept. Förhoppningsvis är The Turning Wheel endast ett första smakprov på hur Tia Cabrals framtida musik kommer att låta, och att denna magiska värld som hon introducerar kommer att fortsättas att utforskas på framtida album.

/

Recension: The Turning Wheel – SPELLLING