TEMPORARY HIGHS IN THE VIOLET SKIES

Snoh Aalegra

8

Att säga att Snoh Aalegras tredje albumsläpp varit ett efterlängtat sådant är en underdrift. Den svenska R&B-stjärnan har orsakat en Instagram- och Twitterstorm bestående av fyndiga memes och texter som uttrycker förväntningar av det nya albumet från både svenska och internationella fans. Med godkännande från bland andra Prince och Drake fick Snohs debutalbum FEELS den uppmärksamhet som albumet förtjänat, likaså hennes andra albumsläpp – Ugh, those feels again. På hennes nya album TEMPORARY HIGHS IN THE VIOLET SKIES får vi under 15 spår ta del av hopplöshet och kärlek i form av en mer experimentell R&B-upplevelse än vad Snoh har skapat tidigare.

En av de löpande skämten som cirkulerar Snohs album är att de kommer få dig att önska att du hade en partner. Denna uppfattning håller dock inte på TEMPORARY HIGHS IN THE VIOLET SKIES där det dominerande temat är obesvarad, ofullständig och otillräcklig kärlek. INDECISIVE sätter tonen för resten av albumet och dess övergripande sound. Låten består av uppbyggande syntar, hi-hats och ett beat som ständigt förändras. I samband med förändringarna, ändras även sångerskans inställning till sin före detta partner. Snoh ger inledningsvis en hoppfull analogi där hon jämför sitt ex med en fågel som lämnar till vintern, men som kommer tillbaka under våren. När han väl är tillbaka följs detta av en mer likgiltig inställning. “See, I don’t really care / Really, I’m too good for you”. Avslutningsvis visar sig obeslutsamheten, där sångerskan kontemplerar om hon bör tänka med hjärnan eller hjärtat. På ett vasst sätt demonstrerar sångerskan tankeprocessen man kan hamna i och kombinerar detta med det beat som framhäver den känslan bäst. Dessutom visar även Snoh på ett kreativt vis att känslor och händelser inte är helt svart på vitt, att känslor går upp och ner i perioder.

Albumets andra singel LOST YOU är ännu en låt som redovisar det vitala med att lära sig släppa taget av det som endast håller en tillbaka. Snoh visar sin sårbara sida genom denna sorgsna och yppiga R&B-låt, något som hon får att se oerhört okomplicerat ut. Under DYING 4 YOUR LOVE kan man inte låta bli att undra om hon drar inspiration från hennes egna liv då hon lyckas förmedla en så trovärdig känsla och relaterbar lyrik som omfamnas av harmoniska bakgrundsstämmor av Snoh, Ari PenSmith och P2J.

Att vi finner Tyler, the Creator som producent och gästartist på två spår känns lika naturligt som det är för Snoh att skriva sentimental musik. På IN THE MOMENT och NEON PEACH ger artisterna en blandning av det klassiska Tyler-soundet från hans tidigare album Flower Boy, tillsammans med Snohs lena röst. Artisternas musikaliska kemi är distinkt. IN THE MOMENT berättar om ett par som vill sluta bråka och bli bättre på att kommunicera, där deras stämmor i refrängen smidigt flyter samman medan de sjunger i en medryckande kanon. Tvärtemot från temat på IN THE MOMENT får man på NEON PEACH istället höra hur Tyler rappar fyndiga bars om ett förhållande som bör hålla sig i det förflutna. “You got better shots, but you blockin’ the rim (Yeah) / But too scared to work it out ‘cause you locked in the gym”. Tyler förklarar på ett kvickt sätt att hon kan hamna med någon bättre än sitt ex om hon slutar gömma sig från kärleken. Det är inte konstigt att man ser mer av Tylers identitet i dessa funkiga och 808-popiga låtar med roande texter till, men oavsett om Tyler står i rampljuset adderar Snoh sin melodiska touch som fyller ut soundet i ett vaggande skeende.

Snoh briljerar sin vana trogen med skapandet av sensuella och uppriktiga kärlekslåtar. Sångerskan lyckas omfamna lyssnaren i en himmelsk dimma på EVERYTHING. Harmonierna som fyller ut musiken är fridfulla och romantiska och sveper in en direkt. Detta sound infinner sig även på TANGERINE DREAM, där Snoh sjunger om den fantasivärld hon byggt runt en möjlig förälskelse efter första dejten. När de stöter på varandra igen är han tydlig med att visa sin irritation då hon inte svarat på hans meddelande på en vecka. Man kan tolka det som att sångerskan vill ta lyssnaren till den drömvärld som hon beskriver att hon själv befann sig i. Även här får man höra ekande harmonier i bakgrunden och en avslappnad synt som auditivt målar upp den illusion man kan bygga runt någon man gillar. Trots att det förmodligen inte var tanken, finns det ett komiskt element till situationen hon beskriver. Händelsen är så pass specifik och chansartad, likt en filmscen i en rom-com, vilket gör låten mer givande att lyssna på och visualisera till.

En av albumets höjdpunkter är den förförande JUST LIKE THAT. “Take me just like that / ‘Cause I like that” – en simpel fras som säger allt som behöver sägas. Den lättsamma lyriken smälter samman med nostalgiska syntar som låter som en modern tolkning av syntarna i bland annat Stevie Wonders musik. TASTE har ett liknande tema där hon sjunger om lust och sensualitet. Trots enkelheten i låtens brygga fångas man in i dess enkla beat och Snohs nästan pratsångsliknande röst i bakgrunden av hennes höga stämma.

Albumets titel utgörs av två låtar från albumet. På TEMPORARY HIGHS sjunger Snoh om de insikter hon har fått som artist. Hon reflekterar kring hennes liv, vilket precis som låttiteln antyder, endast består av tillfälliga höjdpunkter som eventuellt kommer tyna bort, där hon sedan ställer sig frågan “Is it worth it?”. Trots spårets korta längd kan man se denna låt som en av de mer sårbara låtarna, där hon tvingas ifrågasätta vad som faktiskt är viktigt. Trots att hennes egna uppfattning av låten är tydlig, är det enkelt för lyssnaren att sätta sig i hennes plats och överväga sina egna beslut och dess värde. Det andra spåret, VIOLET SKIES, är mer hoppfull. Här reflekterar hon istället kring hur enkelt det är att slukas av jobbiga känslor och tankar, men att det kommer bli bättre i slutändan då inget är för evigt.

Med albumets sista spår SAVE YOURSELF lämnar hon lyssnaren med en mer sorglig, men realistisk utläggning av känslan av att behöva gå vidare från ett förhållande där känslorna fortfarande finns kvar. Trots den dystra undertonen konstaterar hon att hon kommer klara sig. Snoh gynnas av sin uppriktiga natur som artist, likt artister som Adele som har ett liknande förhållningssätt till sitt musikskapande.

TEMPORARY HIGHS IN THE VIOLET SKIES är utan tvekan ett väl bearbetat album. Lyssnaren slukas av Snohs värld fylld med sorg, kärlek och krossade hjärtan. Trots att Tyler var den som sken starkast i deras samarbete, visar de på en ljus framtid med mer musik tillsammans där Snoh förhoppningsvis tar lika stor del av rampljuset. Sångerskan är sårbar på ett dristigt sätt, som trots den hjärtesorg hon beskriver får henne att verka starkare än innan. Med sin tidlösa röst som lättsamt förenas med musiken och ger de mest popsyntiga och basfyllda låtarna element av R&B och soul förmedlar hon ett annorlunda sound – och albumet blir en klar indikation på att Snoh kan hålla sig sann till det hon excellerar inom, samtidigt som hon testar på något nytt.