Stockholm Boogie

ISI-X

7

I ett Stockholmsnattliv som envisas med de mattare ljuden är Lada Recordings en fyr i mörkret. De är en trio bestående av Edward Jaresand, Jonathan Sarskog Steigleder och Isidor Breitholtz, och deras spelningar tar alltid fram det funkiga och lekfulla i housen. Den sistnämnde Isidor är aktuell med EP:n Stockholm Boogie under aliaset ISI-X, och mycket likt trions DJ-sets är musiken dansant, livfull och mysig.

Stockholm Boogie består av fyra godbitar till houselåtar. Let’s Do It är drömmig och lite spänd. Den befinner sig i motsägelsen mellan alla “stop it!” och “let’s do it”-fraser som repeteras i den. Sen spelas en mjuk synt i bakgrunden som för samman allting. Luthor är en uppvisning av det mest trance-house:iga som Isidor kan bjuda på, och jävlar vad den svänger. Vocodern och de hårda, skärande syntarna skapar en energisk dänga. Boogienight är EP:ns lugnaste låt, ett minimalistiskt nummer som bygger upp till ett skönt atmosfäriskt drop; och Sydney Smile, min favorit på EP:n, påminner om skiftet i elektronisk musik efter Discovery av Daft Punk

Influenserna här är väldigt franska och baleariska. Beatsen kramar, syntarna kittlar och vocodern är lurig. Hör man musiken ser man Isidors nöjda ansikte bakom ett DJ-bås på ett rave nära KTH i Stockholm. En viktig aspekt av hela upplevelsen som är ett Lada Recordings-set är lekfullheten, och Stockholm Boogie kryllar av den. Det är glad musik, och det är musik som vågar ta risker. Det är alldeles för enkelt att göra dånande techno som spelar en ny ton var 128:e beat, där publiken antagligen kommer vara alldeles för ketade för att ens bry sig. Men ISI-X:s EP tvingar dig att lyssna, att ta ställning. Oftast brukar Lada spela efter akter som maxar basen, BPM:et eller båda, och deras stensäkra tro på den mjukare, mysigare och glada housen står i stark kontrast till mycket av Stockholms underground-värld. Och publiken som lyssnar kan inte hjälpa att bara uppskatta det. Isidor återskapar inte hjulet på Stockholm Boogie, men hans take på glad fransk house är en frisk fläkt i Stockholms elektroniska musikscen.

Det går inte att prata om ISI-X utan att prata om Lada Recordings, och de är en väldigt unik trio vars influenser hörs över hela Stockholm Boogie. Hinten är i namnet – detta är boogie, du ska unna dig en god drink och dansa mjukt med någon du tycker om. ISI-X har dig, och garanterar att du kommer in i precis rätt mood för att ha en riktigt fin fest.