Still Over It

Summer Walker

8

Under hösten 2018 introducerades R&B-världen till sångerskan Summer Walker på debut-mixtapet Last Day of Summer. Sångerskan och låtskrivaren fängslade med relaterbara skildringar och berusande instrumentaler, något som gjorde henne till en artist att hålla ögonen på. Året därpå släppte Walker albumet Over It vilket endast bekräftade sångerskans finess och ledde bland annat till att hon 2019 slog ett streamingrekord tidigare erhållet av Beyoncés Lemonade. Efter två år är Walker tillbaka med sitt andra album Still Over It, och som en förlängning av hennes första album är denna fylld av hjärtekrossande och känslofyllda narrativ.

När man lyssnar på Still Over It förstår man att det skett en avsevärd mängd personliga tragedier som utgör inspiration till albumet. Producenten på det tidigare albumet Over It, tillika ex-pojkvännen och pappan till hennes nyfödda barn London on the Track har visat sin sanna natur, något som Walker uttrycker sig om på ett nästan chockerande ärligt sätt. “London, did you screw this bitch for real? / Baby on that groupie shit for real” sjunger hon i den inledande låten Bitter och sätter tonen för resten av albumet. Motvilligt erkänner sångerskan de bittra känslor hon har för en av de tre andra kvinnorna som London har barn med, någon som hon påstår fokuserar mer på pengar än sina barn. Spåret avslutas med visdom från Cardi B i form av ett röstsamtal som uppmuntrar Walker att inte visa förtvivlan inför de som försöker dra ner henne: “Even though you have problems, put that drama in your music, yeah / ’Cause if bitches wanna get clout off you, you gonna get clout off them / And you gonna put that shit in your music”. Walker fortsätter albumet med att spela med öppna kort, utan att hålla tillbaka.

Då man med all rätt kan uppleva ett 20-spårigt album som alldeles för långt hör man tydligt att sångerskan har mycket att säga, vilket dementerar det faktumet i det här fallet. I You Don’t Know Me sjunger Walker sorgset till den akustiska gitarren om hur hon har kämpat för förhållandet trots de svåra omständigheterna. Smärtan kring hur hennes före detta partner inte känner henne efter två år tillsammans hörs i känslan bakom orden såväl som i textförfattandet. Denna sorg framkommer även i Constant Bullshit och Broken Promises, som rent musikaliskt i de långsamt invävda beaten med vackra bakgrundsharmonier förmedlar den känslan som hon kände av alla brutna löften. Den låt som tar priset för mest innerligt känsloladdad är dock uppföljaren till Walkers tidigare släpp Session 32, nämligen Session 33. Sångerskan öppnar inte bara upp sig om Londons tvivelaktiga handlingar under deras relation, utan även hur hon kvarstår i förhållandet trots att hon tappat hoppet helt. Walkers uppriktighet påminner om Natalie Cole och Roberta Flacks, och genomsyrar musiken på ett oerhört sårbart sätt.

Det finns dominerande inslag av 90- och 00-talets R&B på albumet, likt på många av sångerskans tidigare projekt. Det finns även en mängd features som klart adderar något till projektet och de känslor som förmedlas. De mest dansvänliga låtarna Ex For A Reason tillsammans med JT från City Girls samt Dat Right There som producerats av Pharrell Williams & The Neptunes är ett välkomnande inslag som bidrar med snabbare tempo, mer lekfulla beats samt medryckande refränger som fastnar i huvudet. Med artister som SZA och Omarion på albumet vet man även precis vilken sensuell atmosfär Walker vill skapa. Till skillnad från den peppiga gnista som skapas i No Love tillsammans med SZA, lyfter dock inte Screwin med Omarion till de höjder som man hade förväntat sig av denna duo. Trots låttexten och dess stämning håller sig melodin monoton och får först mot låtens slut ett ytterligare element med tillägget av basen. Toxic med Lil Durk överträffar dock förväntningarna när han rappar om ett par som bäst förenas fysiskt trots relationens ohälsosamma tendenser.

Ari Lennox och Summer Walker är en kombination som gång på gång har levererat, där deras vänskap förmodligen bidrar till deras musikaliska kemi. Deras olika sångtekniker kompletterar varandra väl på Unloyal och går ihop med den förföriska saxofonen, elgitarren och det smygande pianot som visar sig mot låtens mitt. Spåret med de två R&B-sångerskorna är en klar höjdpunkt på albumet. Insane som briljerar i sin enkelhet omgiven av 808:s, Closure med sitt nostalgiska 2000-talsbeat och Reciprocate med den härligt ojämna basen lyfter även albumet ytterligare. I Reciprocate sjunger hon ömt “ If you let your guard down, I won’t tell no one / You just be yourself, but I’ma teach you / That love is built, it can’t be bought”, och ger lyssnaren en känsla av empati och medlidande.

4th Baby Mama – Prelude introducerar oss till 4th Baby Mama med den smärtsamma sanningen i kontrast till den medryckande musiken. “You got four baby mamas / Every day, all we deal with is drama / But what I didn’t know, but now I know / Is they just like me, just like me”, och Walker inser att exets löften om att hon var annorlunda egentligen inte stämde. På den sistnämnda låten inleder Walker med att kritisera Londons mamma som verkar utnyttja hans framgång utan att försöka uppfostra honom till att behandla människor väl. Detta följs av fyndiga låttexter där hon ställer London till svars, vilket hon gör ännu skarpare än i tidigare låtar. Bland annat genom referens till Young Thug, en nära vän till London som även han har barn med olika kvinnor – tolv för att vara exakt. Det framkommer även att London började visa upp Walker först efter att Drake gjorde en remix på sångerskans låt Girls Need Love, följt av att hon kallar exet för “clout chaser”. Här hör man hur Walker tar sig ur hans förtrollning och börjar ta honom för vad han är.

Likt hur albumet inleds med viktiga lärdomar från Cardi B, avslutas det med böner som Ciara vackert yttrar i Ciara’s Prayers. I dessa böner uttalar sig Ciara, å Walkers vägnar, inte bara om att hon är tacksam för sitt barn och de lärdomar hon har fått med sig under denna smärtsamma tid, utan att hon även hoppas på ett liv där hon får allt det hon förtjänar: “I am a queen, I deserve to be treated like one. I’m a warrior, I will get up”.

Still Over It delar ärligt och sårbart med sig om brutna löften, krossade förhoppningar, lust och kärlek. På ett vältaligt och uppriktigt vis sjunger Summer Walker om hennes krossade hjärta, men även hur hon ändrat sin syn på sin smärta och istället ser det som karaktärsbyggande lärdomar. Walkers uppriktiga förhållningssätt i textförfattandet lägger till en extra dimension till låtarna. R&B-musiken med inslag av 90- och 00-talets främsta influenser smälter vacker samman med Walkers röst utan ansträngning, tillsammans med samarbeten som kompletterar ljudbilden. Trots att albumet förmodligen hade varit mer lättsmält om det varit färre låtar, är det beundransvärt hur öppet hon talar om sina känslor och hennes liv under en så turbulent tid.