Shelley FKA DRAM

Shelley FKA DRAM

8

År 2016 var det ingen DJ som spelade hiphop eller R&B som inte spelade Broccoli under sina spelningar. Vare sig man älskade eller hatade låten, sjöng man med under refrängen tillsammans med alla andra personer som svettades på dansgolvet. Den gick hem i alla lägen, men kanske inte lika väl hos de som behövde spela den kväll efter kväll. Som tur var kompenserade energin från lyssnarna/publiken nästan alltid för det, vilket säger mycket. Efter fem år är sångaren bakom hiten tillbaka med ett nytt artistnamn och ett nytt album döpt efter det nya artistnamnet – Shelley FKA DRAM.

Efter att han släppte debutalbumet Big Baby Dram (då som D.R.A.M) tog artisten en paus för att ta itu med sitt missbruk som följde framgången av hans album. I samband med beslutet om att bli nykter till år 2020 valde han att ändra sitt varumärke för att ta ett steg ifrån det sorglösa och bubbliga manér som vi vanligtvis associerat artisten med. På det nya albumet valde han därför att hålla sig trogen till hans riktiga förnamn Shelley som en anvisning om att han funnit sin sanna röst på det nya albumet – och det som den sensuella och kärleksfulla romantikern.

Trots att Shelley har valt att ta ett steg från att skapa den mer komiska och gladlynta R&B-musiken som en gång definierade honom innebär det inte att hans persona genomgått en total förändring. Likt tidigare lyckas han förmedla sitt flörtiga budskap mellan den höga falsetten, de mjuka tonerna och slugheten som nästan förför lyssnaren. I Beautiful presenteras ett drömliknande scenario med ljuden av en harpa och flöjt som lyfter fram budskapet i låten. ”Beautiful as starts when they’re lit by the moon / I said beautiful and lady it’s you”. I Exposure ger Shelley sin partner full kontroll och överger både kropp och sinne: ”… I wanted to see / What lies underneath / ‘Cause beauty to me is more than skin-deep”. Shelley utstrålar en genuin känsla som har förmågan att beröra lyssnarens inre.

Shelley har med sig tre extremt talangfulla samarbetspartners på albumet som bara ökar trovärdigheten bakom varje ord som sjungs i deras gemensamma låtar. Albumet startar starkt med All Pride Aside som gästas av Summer Walker som vet hur man levererar en själsstark R&B-låt. Refrängen som upprepar frasen ”Addicted to love” får en annan betydelse med tanke på Shelleys förflutna, och det blir oerhört tydligt hur stor del av ens liv ett beroende kan vara med låttexter som ”Cause how you say you in love / When you treat me like a drug” samt ”And if you gave me all your love / That means you enable me”, som att han tillåter henne att sätta honom i ett beroendetillstånd. Detta visar sig även i Something About Us där han beskriver hur hans begäran för sin partner är starkare än någonting annat. ”I need you more than anything in my min” sjunger han melodiskt bakom ett funkigt R&B-beat som utstrålar allt det vackra och inget om det invecklade tillståndet.

I The Lay Down med H.E.R. och Watt får man höra hur H.E.R. och Shelleys röster vackert och fyllt med soul går ihop, men även hur H.E.R.s höga falsett går ihop med gitarrsolot under låtens brygga, vilket är en garanterad höjdpunkt på albumet. Det är tydligt att Shelley ser det magiska i duetter då han inleder ’93 Acura Vigor som gästas av Erykah Badu med att berätta vad det är han älskar med en bra duett och känslan som de kan frambringa. Känslan i Shelleys och Badus duett är dock en tydlig småsinthet kring två ex som tävlar om vem som kan bete sig ”mest singel” efter att de har gjort slut. När allt kommer till kritan innefattar nästan all kärlek höga berg och djupa dalar.

Vare sig Shelley FKA DRAM sjunger om en affär med en gift kvinna på Married Woman, om att återförenas med en tidigare kärlek på Remedies eller om hur lite rikedom och berömmelse i slutändan betyder på Rich & Famous, lyckas han kombinera både ett modernt sound med old school-element som i sin totalitet återspeglar det som man finner fängslande med honom som artist. Med vissa talade intros och avslut samt element av soul, funk, jazz och R&B, får man se en helhetsbild av Shelley som både musiker och artist, samtidigt som han skapar en tillvaro som man längtar efter att få uppleva under en fysisk konsert.

Den genuina romans och sensualitet som avspeglas i både text och musik gör detta till ett album som bör uppskattas i sin helhet. Att Shelley använder sina erfarenheter för att applicera tendenser av ett beroende i ett kärlekssammanhang och på så sätt översätter sitt förflutna till något vackert visar hur Shelley FKA DRAM på ett kreativt sätt delar med sig av både sin charm och sitt inre mörker.