Scener ur ett äkta skåp eller Sex på scen

“Du store herre hör min bön,

du kan väl bjuda till nu och vara lite skön,

visst tänker jag på krigen – de är både usch och fy,

Men jag vill hellre att du ordnar en revy”

Från första sketchen i revyn

Scalateatern i Stockholm uppträdde några debutanter från Malmö med en helt nyskriven diktad revy. Hanna Wånge visar hur det kan gå när poliser blir timanställda, Linus Kuhlin vägrar dejta tjejer som inte är från Göteborg, Michelle Dzgoeva vill verkligen att du ska flytta till Malmös “Lidingö” Limhamn och Gabriella Forslund vill inget hellre än att bli basist. Detta är bara några av sketcherna som vi får se på den lilla scenen när gänget uppträder med sin revy Scener ur ett äkta skåp eller Sex på scen.

Novisarna består av Simon Janke och Simon Christensen som spelar musiken, tillsammans med Michelle, Hanna, Gabriella och vår manusförfattare Linus på scen som skådespelare. De flesta har musikbakgrund men saknar teatererfarenhet. Eller ja, Linus har, som han själv beskriver det, “studerat revyhistoria” genom sitt jobb som journalist. ”Vi är alla Ringo Starr”, säger Gabriella under intervjun med gruppen.

Vad är er största dröm som teatergrupp?

Linus Kuhlin: Att få skriva en till Revy hade kunnat vara kul

Simon Christensen: Att tjäna pengar. Jag vill kunna betala hyran och att vi ska tycka om varandra efter dessa 2 veckor

De andra verkar bara vilja få publiken att skratta

Vad är ert främsta budskap med denna revy?

Michelle Dzgoeva: Måste allt ha ett budskap?

Linus Kuhlin: En timmes sköj.

De hade inga problem med att framföra budskapet. Det var helt klart roligt med klyftiga skämt och Linus komponerade musik. Vissa sketcher var bättre än andra, som när Hanna desperat vill att Linus ska se hennes otroliga flamingohatt men han låtsas att inte se den då han har köpt en likadan. Men det var tydligt att Linus, författaren och kompositören, var en av anledningarna till denna lyckade kväll. Hans scennärvaro och skådespeleri fick mig och publiken att skratta åt nästan alla hans skämt.

Hanna Wånge: Linus är navet. Gruppens lim.

Gabriella Forslund och Hanna Wånge: Han är ett väldigt ödmjukt geni.

Gabriella var även hon enastående och hade gruppens klaraste röst. Hon var även den som sjöng den mer seriösa låten i revyn, utklädd till en hippie med en akustisk gitarr. Hanna var också skicklig, och det syntes att hon hade erfarenhet inom skådespeleri. Bredvid henne och resten av ensemblen stack därför Michelles bristande trovärdighet ut. Med tanke på att detta var gruppens första revy så var den väldigt bra utförd och de har verkligen stort potential. Jag hoppas att geniet, Linus, sätter igång och börjar skriva på en ny revy snart så jag kan få se denna ensemble igen på turné.