Peace Or Love

Kings of Conveniece

5

Den norska duon Kings of Convenience är äntligen tillbaka med sitt fjärde studioalbum Peace Or Love efter en 12 år lång paus. Detta uppehåll är ingenting chockerande för trogna lyssnare: medlemmarna Erlend Øye och Eirik Glambek Bøe har under hela deras karriär valt att sporadiskt fokusera på andra musikaliska projekt, utöver deras lågmälda indiefolkduo. Men vägen tillbaka har inte varit helt enkel. 2019 förklaras det i ett pressmeddelande att ett försök gjordes två år tidigare att spela in ett nytt album, men att resultatet inte blivit tillräckligt bra, dock lovade de att ett försök till skulle göras. I april tidigare i år släpptes den första singeln Rocky Trail, vilket bekräftade att deras nya försök var lyckat.

Peace Or Love inleder mjukt med ljuva Rumors, som är som en varm vaggvisa. Mot slutet sväller den med hjälp av harmoniska stråkar som utstrålar drömliknande kvaliteter. Rocky Trail erhåller samma musikaliska personlighet, fast med ännu mer energi och textmässigt låter den som en uppföljare till deras mest kända hit Misread från albumet Riot On An Empty Street. Om Misread reflekterar över en misslyckad vänskap, berättar Rocky Trail om en återträff där de båda ger vänskapen en till chans.

Sällan går texterna in på detalj, majoriteten av låtarna på Peace Or Love beskriver endast det ytliga. Därför spelar fantasin en stor roll i själva lyssnandet av albumet, där texten slutar får lyssnaren fylla i de tomma luckorna och gestalta de icke-existerande detaljerna. Detta framstår dock som en nackdel i låtar som Comb My Hair och Angel där texterna tyvärr blir för obegripliga även om musiken kompenserar. Men på Catholic Country som gästas av den frekventa kollaboratören Feist lyckas text och musik komplettera varandra perfekt. Låten utspelar sig i ett katolskt land där Feist och Eirik turas om att sjunga om deras relation till varandra över en melankolisk gitarr. Tvetydigheten skiner igenom varje aspekt av låten och här förbättras faktiskt texten av att fler frågor ställs än vad som besvaras. Fever och Ask For Help utstrålar härliga sommarvibbar i form av varma gitarrer och stråkar; Fever är mer kvick och lättsinnig jämfört med Ask For Help som tonsätter en typ av stillhet i sommaren, likt en stilla sjö med långsamt gungande vatten.

Denna typ av idylliska produktion genomsyrar hela Kings of Conveniences diskografi, och något som beskriver deras sound perfekt är titeln från deras debutalbum Quiet Is The New Loud. Peace Or Love fortsätter i samma anda och sällan är låtarna högljudda och bombastiska, oftast är de motsatsen men produktionen i sig är inte alltid avskalad. Ett flertal instrument flyter in och ut genom låtarna gång på gång men aldrig är dessa tillägg uppblåsta. Varje del har sitt specifika syfte och varje nyans av musiken utnyttjas.

Mot slutet av albumet avslutar duon med Song About It och Washing Machine. Båda passar musikaliskt in på albumet, men titeln på den sistnämnda låten Washing Machine sticker ut. Sporadiskt genom låten sjöngs raden “Go and find somebody else” som är svårt att sätta i perspektiv och utan en kontext blir chansen att finna en röd tråd ännu svårare. Även om låtarna berör samma tema: kärlek och hjärtesorg, misslyckas Kings of Convenience med att skapa ett sammanhängande projekt på grund av den stora distansen låtarnas texter har mellan varandra.

En narrativ struktur är något som saknas på Kings of Conveniences nya album, och för en duo som är inspirerad av den heliga graalens singer-songwriter Simon & Garfunkel förväntas ändå någon typ av nyanserad storytelling. Peace Or Love vägrar vara tydlig och även om musiken talar när orden inte räcker till, krävs det mer för att behålla lyssnarens intresse.

Text: David Brignoli, @david_brignoli