Telas

Nicolas Jaar

7

Nicolas Jaar har varit fruktsam under 2020, då han släppt tre olika projekt som var och ett utmärker sig på sitt eget sätt. Under smeknamnet Against All Logic släppte han albumet 2017-2019, en fortsättning på lofi house-projektet han startade med det samplingrika albumet 2012-2017. Under Nicolas Jaar släppte han Cenizas, en fortsättning på ambientprojekten Space Is Only Noise och Sirens, filmmusikalbumet Pomegranates och Telas, som är fyra 15 minuter långa ljudpassage. Albumet fortsätter där Pomegranates slutade, och det utforskar innebörden av existens, i en tid då majoriteten av mänskligheten tvingas att vara själva.

Blåshorn samt trä- och stålinstrument, som byggts av Anna Ippolito och Marzio Zorio, öppnar Telas. De fyra styckverk-aktiga låtarna kombinerar frijazziga mässingsinstrument och orientaliska stränginstrument med den chileansk-amerikanska producentens musikaliska experimentationstekniker. Resultatet läggs upp på hypnotiska rytmer som flyter in i och ut ur lyssnarens medvetande. Telas ifrågasätter tid, rum och bild genom att leka med rytmernas detaljer, musikrummens storlekar och formen av de olika musikaliska färgerna och uttrycken som ryms på albumet. Spåren Telahora och Telencima, exempelvis, kryllar av musikpassager som flyttas mellan melodi och rytm. Telahumo bygger upp till en klimax bestående av moddad basklarinett, och Telallás i sin tur tar lyssnaren tillbaka till känd mark med sina repetitiva musikaliska fraser. På Telas har producenten inget behov att bevisa att han är mångsidig och innovativ när det kommer till ambientmusik.

Telas utvidgar kanske inte Jaars register, även om det närmar hans publik till de atmosfäriska inslagen han använt i sitt musikskapande. Däremot tyder det på att alla projekt han skapat har ett gemensamt, konsekvent tänk och identitet som hörs såväl här som på amerikanens andra album. Telas utmanar musiken som det presenterar genom att ifrågasätta hur den är byggd, och dessutom så ger det en timme av ambient av högsta kvalitet.