Naag Nool

Cherrie

6

Ställ Megan The Stallions Hot Girl Summer och Chet Hanx White Boy Summer åt sidan – nu är det Naag Nool Summer som gäller. R&B-sångerskan Sherihan “Cherrie” Hersi etablerade sig som en svensk favorit redan 2015 med hitlåten Tabanja. Debutalbumet Sherihan visade sångerskans avsikt att framföra lärdomar och budskap kring utanförskap, förorten och sina rötter kombinerat med ett intagande röstomfång. Efter Cherries andra album Araweelo år 2018, följde OG (The mixtape) 2019 samt internationella samarbeten med artister som Stormzy, Nines och Kehlani. Alla fans har väntat ivrigt på nästa albumsläpp och nu är väntan över. Den 4e juni släppte Cherrie det efterlängtade albumet Naag Nool.

“Naag Nool” översätts till “en kvinna som lever” på somaliska, och albumets tema handlar om att ge en hommage till kvinnorna som inspirerar Cherrie i hennes liv. I samband med att hon fyller 30 år i juni förmedlar hon i musiken den frihet hon känner som vuxen kvinna och de insikter livet har gett henne. I en intervju berättar sångerskan: “Jag började titta runt omkring mig och insåg att de starkaste människorna jag känner är kvinnor. Som har tagit kontroll över sitt öde. Det är det som jag vill inspireras av, det är dem jag främst vill sjunga för, för det är de som behöver trygghet”.

Det vore inte Cherrie om man inte fick höra en modern tolkning av klassisk R&B à la 90-talet, med både traptrummor och poppiga syntar. Vackra kärleksförklaringar ges till Cherries bästa vän i Lo’s Interlude, en person som står lika nära henne som en syster och som även har gjort ett beundransvärt jobb som ensamstående mamma. Cherrie ger även sig själv en härlig kärleksförklaring i lever&ler, något som bör uppmanas ännu mer. På No Lie konfronterar hon ett oberäkneligt kärleksintresse och avslutar med att förtydliga sitt eget värde och hur mycket bättre hon förtjänar till ett lekfullt beat. Det märks att Cherrie tagit inspiration från starka kvinnor i sitt liv, som tillåter henne att se det bästa i sig själv och göra det som känns bäst.

Även om Cherrie känner sig hemma i R&B-genren och inte räds för att leka med den, är hon också bekväm med att ta influenser från både pop och afrobeats. Drömmen om oss och Sommardag är klassiska popdängor med ett tema om en kärlek lika enkel som en fin sommardag samt en stark förälskelse på långt håll. Trots att sångerskan gör sig bäst med 90-talsdoftande R&B i bakgrunden, är spåren två hyfsat behagliga poplåtar, men som dessvärre kan förväntas bli tröttsamma radiohits.

På spåret Där jag borde vara tillsammans med Pontus, som både är en av producenterna på albumet och Cherries nyfunna kärlek, kan man känna av deras känslor för varandra i en len ballad med kompletterande stämmor. Kärleken mellan paret visar sig i en besjälad intensitet som åskådliggör sig i tillgivenheten bakom orden i duetten. Ännu en höjdpunkt på Naag Nool är Brownskin guld med Jamkid, albumets mest dansvänliga låt. Afrobeat-influenserna står i fokus med en mastig bas, simpla syntar och lyrik som uppmuntrar till dans.

Trots den lättsamma undertonen i albumet tacklar Cherrie tyngre ämnen för att både upplysa och förmedla positiva lärdomar. På spåret Höj musiken sjunger Cherrie om att försöka leva ett liv som skapar trygghet för henne och hennes familj. Med PTSD och trauma från konflikter som skett i hennes hemort Rinkeby talar Cherrie om sina åstadkommanden i hopp om att skapa en verklighet där hennes familj kan leva till fullo. Trots detta har hon alltid Rinkeby i sitt hjärta och håller minnena från barndomen nära sig, vilket hon gör tydligt i låten.

Cherrie sjunger även om komplikationerna kring att känna villkorslös kärlek för någon som lever efter detta riskfyllda liv i Hetsigt. “Varje samtal, du har tagit över mina tankar / De kan se det på mig / Jag har ingen annan / Men vi har nog klarat oss/ Pick it up, bag it up, para knas”. Som en påminnelse om att ta ett djupt andetag och ha fötterna på jorden sjunger Cherrie i Vänta om att tänka till innan man agerar hastigt, då man har så mycket att leva för. Låten kombineras med ett popsound med influenser från tidigt 2000-tal, som tillsammans med mer moderna inslag stödjer Cherries vackra stämsång.

Med albumsläpp precis vid början av sommaren och Cherries tidigare hits som starka meriter förväntar man sig dock mer toppar i albumet. Låtarna håller en relativt jämn nivå, men albumet saknar utmärkande topplåtar som inte går att skaka av sig, vilket gör att det inte sticker ut från mängden. Oberoende av detta visar albumets helhet på Cherries förmåga att förmedla den önskade sinnesstämningen med mycket hjärta. I en värld där kvinnor inte alltid uppmanas till att ta befäl gällande andemeningen bakom termen “Naag Nool” och den frihet och självständighet som den representerar, gör Cherrie ett hederligt jobb med att ge sin tolkning av detta.

Fastän Naag Nool inte innehåller lika många hits som föregångarna, förmedlar Cherrie ett omfattande tema om systerskap, familj, kärlek och utveckling. Trots den tämligen enhetliga nivån på låtarna, får man ändå känna av sångerskans personlighet. Albumet har en lättsam och somrig underton även om det avhandlar många tunga ämnen – Cherrie är driftig när det gäller att balansera ut dessa med budskap om förlåtelse, hopp och viljan att vara bättre. Med allt från smöriga kärleksballader till tunga konfrontationer har Cherrie lyckats skapa ett projekt som är lätt att relatera till och som påminner en om att sprida uppskattning till de personer som inspirerar en i sitt liv.