Chinateatern i Stockholm svidar om till den franska och fartfyllda nattklubben Moulin Rouge

Sanning, skönhet, frihet och kärlek – de fyra ord bohemer lever efter och som den unge Christian, spelad av Andreas Wijk, åker till Paris för att få uppleva. Väl i Montmartre träffar han på galningarna Santiago, spelad av Anton Ewald, och Henri Toulouse Lautrec, som under denna premiär gestaltas i sista sekund av inhopparen Victor Morell (som förövrigt gör ett otroligt bra jobb). Tillsammans klurar trion ut en plan som ska få deras pjäs att framföras på den vackra Moulin Rouge. Det enda som behövs är att Christian måste få den vackra nattklubbsgudinnan Satine, spelad av Marsha Songcome, att falla för honom. Samtidigt har Morgan Allings karaktär Harold Zidler andra planer för Satine. Hon är den enda som kan charma den elaka Greven av Monroth, spelad av Fred Johanson, tillräckligt för att få honom att finansiera och rädda Moulin Rouge. Men Greven har ett krav, Satine måste inte bara vara hans älskare utan även hans ägodel.

Moulin Rouge! The Musical är baserad på Baz Luhrmanns film Moulin Rouge! från 2001. Det som är speciellt med denna film är att den nästan enbart består av ikoniska coverlåtar, ofta ihopsatta till medleys, med undantag av originallåten Come what may. Till skillnad från filmen består Moulin Rouge! The Musical även av lite mer “moderna” låtar som Royals av Lorde och Bad Romance av Lady Gaga. Kanske är det en av anledningarna till att den blivit en hit och att det finns uppsättningar i bland annat London och på Broadway. I programbladet hävdar dock regissören Anders Albien att just denna uppsättning inte är som alla andra utan att den är “helt vår egen” med en skandinavisk ton. Dialogerna är på svenska men som tur är valde han att inte ha en alltför skandinavisk ton då låtarna är kvar på sitt originalspråk. Tacksamt nog behöver jag aldrig veta hur Roxanne av The Police skulle låta på svenska.

Det märks direkt vilken ansträngning som lagts ner på denna produktion. Jag var skeptisk och nyfiken på om de skulle lyckas fixa Satines enorma elefantformade rum som är en sådan ikonisk del av filmen, men de överträffade mina förväntningar och hade flera vackra kulisser och dräkter som gav varje scen något extra. Det var en premiär jag sent kommer glömma.

När showen startar förvandlas hela Chinateatern till nattklubben Moulin Rouge. Det är ett flertal gånger under showen när publiken jublar och klappar som man gärna bara vill sjunga med till låtarna. Stor eloge till orkestern som väcker alla dessa låtar till liv. Det skulle verkligen inte vara lika mäktigt om de inte gjorde sitt jobb lika bra som de gör från sina glaskuber längs väggarna av Chinateaterns scen. Lika mycket beröm ska gå till scenografen Takis och koreograferna Jennie Widegren, Zain Odelstål, Kirsty McDonald, och Anja Gaardbo som hänför hela publiken med sina danser.

När Satine väl introduceras igen sänks hon ner sittandes på ett glittrande hjärta, helt klädd i kristaller, och hamnar i ögonnivå med en vanlig dödlig som jag som sitter på främre balkongen, och jag börjar nästan rodna

Efter en otrolig öppning i akt ett med musik och dans trodde man att det bara skulle bli bättre när trumvirveln startar och Zidler presenterar Satine. Istället för att Satine kommer ut på scenen dyker Christian upp och har en slags berättarpaus om hur han kom till Paris och träffade Toulouse och Santiago, och om hur detta är en berättelse om kärlek. Även om det ger lite mysiga “old school”-vibbar förstör det lite av den adrenalinkick jag kände efter det senaste numret. Dessa så kallade berättarpauser sker bara någon enstaka gång, men det är sällan jag faktiskt kan uppskatta dem och jag tycker att det borde ha gått att få fram historien på ett mer flytande sätt. När Satine väl introduceras igen sänks hon ner sittandes på ett glittrande hjärta, helt klädd i kristaller, och hamnar i ögonnivå med en vanlig dödlig som jag som sitter på främre balkongen, och jag börjar nästan rodna.

Förutom den lyckade castingen av diamanten Marsha Songcome som Satine, är även Fred Johanson en utmärkt rollsättning för Greven av Monroth. Om ni blundar och föreställer er en sjungande äldre man med ondska i rösten, kommer ni få upp en bild av Fred Johanson och höra hans röst. Det är en perfekt match för den rollen. Resten av ensemblen är också förvånansvärt bra rollsatta. Jag menar, vem hade kunnat ana att Sunes pappa, Morgan Alling, barndomskärleken från Melodifestivalen, Anton Ewald, och modellen Andreas Wijk skulle höra hemma på den franska bohemiska nattklubben Moulin Rouge?

Moulin Rouge! The Musical spelas på Chinateatern i Stockholm till den 27 januari 2024.