Mercedes

Sarah Klang

7

Artisten Sarah Klang har sedan början av sin musikkarriär varit namnet på allas läppar. Hennes melankoliska, country-spetsade och lyriska popmusik har fört americana-genren till de stora svenska scenerna. Hennes debutalbum Love in the Milky Way från 2018 planterade fröet för hennes framgång och kammade hem en Grammis och följdes snabbt av albumet Creamy Blue som fick ytterligare två Grammisnomineringar. Hon är en musikmaskin som på fem år har släppt fyra album, där det rykande färska och senaste är Mercedes, som utforskar tankar om och omfamnar verkligheten av att vara nybliven mamma.

Intresset fångas direkt vid albumets första låt Magic Stone som förs framåt av raka trummor och atmosfäriska undertoner. De inledande fraserna speglar teman och stämningar i hennes tidigare släpp med ord som “How can a sun be born out of a moon / How could she shine when my color is blue.” Låten är ett ode till det solsken som föds ur det dunkla och melankoliska som Klang ofta målar i. Men redan vid andra låten märker man att albumet skiljer sig från Klangs tidigare släpp, som ofta är just dränkta i det blå och sorgsna. Mercedes känns snarare som gryningen efter natten. Sorgen i lyckan och lyckan i sorgen, den allmängiltiga och vardagliga lyriken som går att finna i hennes texter skapar en öm och slående stämning.

Halloween Costume är ett katartiskt spår som handlar om att lämna en giftig plats och hur upplevelsen formar en. Låten är smygande och kaxig men lite underväldigande rent musikaliskt, det finns mycket känsla och ilska i orden som hade kunnat utforskats mer i ljudbilden. Vi stannar kvar i det förflutna i den avskalade balladen Belly Shots, det finns både humor och diskbänksrealism i texten med guldkornsfraser som “I was on my way to the top, yeah / Jerking off to pictures of myself, yeah.” Det finns en tydlig framåtrörelse i albumet som reflekteras i texterna och dess teman om längtan, att bryta sig ut, landa i lyckan och vända bladet. Moderskapet vävs in med dessa teman och berörs ur flera olika vinklar.

Trots att det känns som att texterna växer och frodas känns ljudbilderna dock lite repetitiva, som i låten It’s a Beautiful Dream. Den strömmande gitarren och det lågmälda ekande pianot är fint men blandas lätt ihop med övriga spår, vilket gör att lyssningen blir lite trist. En skiftning i produktionen, som den i låten Bridge, gör det ännu tydligare hur bara en liten förändring i ljudbilden gör spåret så mycket mer uppfriskande och engagerande.

Vi går in i albumets andra halva med det poppigare titelspåret Mercedes som är en kärleksförklaring till Klangs dotter med samma namn, och en önskan om att inte låta trauman föras ner till den nya generationen. Sunny Philadelphia häver sig också framåt och gestaltar en önskan om att ha allt, idyllen målas upp till tonerna av lager av ekande gitarrer och lunkande trummor. Vi närmar oss sedan albumets slut med den väldigt råa och inlevelsefulla låten Hospital Window som uttrycker känslan av en slags dubbel födsel, en för henne själv och en för det nya barnet. Det finns verkligen en styrka och intimitet i texterna, man känner sig närmare Klang än någonsin. Worst Mom avslutar albumet med en munter och avslappnad stämning, “I can’t fit in my old shoes, stuck in this sad baby blues / And I feel like the worst mom today”. Fraserna etsar sig fast och man kan inte låta bli att nynna med till musiken. Hon närmar sig denna ganska tunga känsla av otillräcklighet med lättsamhet och acceptans, kontrasten mellan orden och stämningen känns lugnande.

Känslan av att tiden flyger och att man aldrig riktigt känner sig helt redo för nästa steg i livet är närvarande i albumet och får en att känna sig mindre ensam. Med fyndiga, intima och klockrena texter lyckas Klang både fängsla och beröra, framåtrörelsen är hastig och det känns som att albumet visar en ny sida av hennes låtskriveri. Låtarna lämnar lyssnaren med den betryggande känslan av att allt oftast blir okej. Produktionerna har stannat lite dock och stundtals blir hennes klassiska sound aningen tradigt, men i sin helhet lyckas albumet komma åt en brännpunkt. Solskenet klär Klang.