Make.Play.Believe

Ace Hashimoto

6

Sångaren, låtskrivaren och producenten Brandun DeShay från Chicago reste sig ur askan 2016 genom att skapat sin nya persona Ace Hashimoto. I samband med namnbytet alstrade den nya och förbättrade Ace med förhoppningar om att slå igenom som soloartist utöver det namn han skapat sig som producent. Hashimoto har en imponerande lista av artister han producerat åt med bland andra Chance the Rapper, SZA, Mac Miller och Danny Brown, bara för att nämna ett fåtal. Efter att Ace flyttade till Tokyo 2017 byggde han vidare på samarbetslistan med artister från bland annat Sydkorea, Japan, Frankrike och Australien, vilket vi nu får ta del av på hans nya album Make.Play.Believe.

I en kort konversation med artisten på Instagram berättar han att hans favoritlåt på albumet är Zombie, vilket intressant nog är albumets intro. Låten inleder med en kvinna som flörtigt frågar om han har gjort klart sitt album, där han ger svaret ”I did actually. Let me get a couple of races in and I’ll play it for you after this”. Ace kombinerar ett peppigt beat med ljudinslag av spelet Gran Turismo som han själv brukade spela som ung, vilket bidrar med den nostalgiska känslan som gör låten till Hashimotos favorit.

Man finner ett mönster i låtarnas historieberättande och ordning, ett narrativ som beskriver den otrognas historia. Det startar med albumets första singel GIRLS. Ace berättar för hans drömtjej att han hellre väntar något år innan han stadgar sig för att han inte är redo att ge upp singellivet. Låten är producerad av Lophiile som har skapat ett lättsamt R&B-beat à la 90-tal med ett catchy gitarriff. “I love you but / I got love for these girls”, något som snabbt kommer att vända.

Under de två följande låtarna O.M.W. (One Man Woman) och 2NITE med Taichi Mukai har Hashimoto tröttnat på singellivet och vill istället erkänna sin kärlek till en ny. Med fraser som “Only you can rescue me / I will provide everything you need” och ”Tonight, I’m not wasting time / Gotta take what’s mine” ser man både spår av hans gamla jag och indikationer på att han försöker förändra sina gamla vanor som singel för sin nya kärlek. Tillsammans med den koreanska producenten Slom skapar de lo-fi R&B-beats som är både gladlynta och oskuldsfulla, men Hashimotos låtskrivande tyder på en bristande komplexitet som demonstreras i form av smöriga låttexter som balanserar på gränsen till klyschiga. Det blir snabbt sensuellt i låtarna TRAK STAR med artisten Tkay Maizda och Great Indoors med Devin Morrison och Sir Michael Rocks när de tar romansen till nästa nivå. Tyvärr följs den av ett brustet hjärta.

I Bad Habits förklarar Hashimoto för sin gästande artist Ta-Ra att han lider av just det. Han erkänner att han behandlat henne dåligt, men att det inte gör honom till en dålig människa, utan bara en människa med dåliga vanor. Ta-Ra antar rollen som hans flickvän, och sjunger att hon påverkats av hans beteende allt för länge. ”If he looks like trouble, usually he gon’ be trouble” sjunger Ta-Ra bestämt. Det känns troligt att många kan relatera till både den roll som Hashimoto och Ta-Ra tar, vilket gör låtens tema mer övertygande.

Vid denna punkt i den otrognes historia söker sig Hashimoto till ännu en nyfunnen kärlek i Affection och 4EVERYTHING med Kero1 över okomplicerade beats med upprepade riffar. Det sker dock något annorlunda i det nästföljande segmentet. I Nice To Know You återgår han till sin gamla flamma. Förståelsen kring hur han har agerat slår honom och därför vill han se om det finns en chans för de två igen, men utan lycka. ”Trying to find a new match with an old flame / I found someone new, but wouldn’t you know it? / That ended too / I’m stuck in an endless loop”. Detta följs av Etika’s Interlude som är den enda låten på albumet som i sin helhet reflekterar mörker och sorg på ett djupare plan, där Hashimoto melankoliskt repeterar att han inte har någon att ringa eller en plats att känna sig hemma på. Låten avslutas med ett ekande av frasen ”I pray I’m alright”, en fras som reflekterar kring hur han kommer hantera den ensamhet han känner efter att deras separation. Verkligheten kring deras avslut sjunker in, och man känner tydligt av känslan av övergivenhet och förtröstan till att vinden kommer vända.

Som debutalbum har Make.Play.Believe både toppar och dalar. Lyssnaren får ta del av ett avskalat R&B-album gällande både musiken och låttexterna, men trots att det finns något tilltalande i upprepade riffs och beats upplevs det dessvärre som någorlunda enformigt. Trots det gör Ace Hashimoto ett bra försök att dela med sig av ett okonventionellt perspektiv som inte lyfts upp lika frekvent, samtidigt som han får med sig en hel del snygga R&B-pärlor på vägen.