HUNGER

Madi Banja

7

Madi Banja fångade allas våra hjärtan redan 2014 när han släppte debutsingeln Inga problem. En kärlekshyllning från den härliga personan som Madi utstrålar slog hårt tillsammans med dansanta toner och vi kunde inte annat än tro på hans ord. Under 2015 släppte han albumet Det var inte meningen med åtta spår och försvann ett litet tag. 2017 började Madi återigen släppa livsglädje i musikformat, bland annat med singeln La Dolce Vita som handlar om att jaga det ljuva livet med all den smärta som vägen fram innebär.

2019 släppte Madi sitt andra album Välsignelsen som blandar tempo och glädjeuttryck med att lyfta samtalet om de unga liv och talanger som går till spillo i “dalen” (Enskededalen, Stockholm, dit Madi flyttade från Gambia som ung). Den röda tråden om en hård, rasistisk omvärld och unga, förlorade liv flyter vidare på EP:n HUNGER. På dess andra spår Ambition som en hund sjunger han: ”Jag kan inte sova, jag har sett för mycket för att blunda / Försöker men jag kommer inte undan / Ett snedsteg och så hamnar man på Kumla / Ingen kommer undan / Ingen kommer undan när man lever som en hund / Tacka Allah att jag är vid liv / När jag var ung, kalabalik / De som lämnat oss kommer aldrig tillbaka”. Efter många tidigare släpp bestående av upptempo afrobeat som väcker danslust, lämnar Madi dessa uttryck utanför den här gången. Av fem melodiska spår är det inte mycket av varken text eller melodi som härleder till positivt tänkande.

Ett hårdare uttryck framträder i låtarna som handlar om att slåss i motvind samtidigt som människor i omgivningen dör i förtid. Madi sjunger i klarspråk: ”Jag är från dalen, och jag vill inte döpå fortsättningen av Ambition som en hund. Det låter hårt – och det är hårt. Ibland känns det som att texter och budskap framträder extra tydligt när en artist väljer att skifta sitt uttryck från lättsamt till melankoliskt (och vice versa), vilket händer här. I Domino trycker han på de omöjliga villkor och krav för de liv som levs och släcks: ”Ingenting kvar att förlora / så vi lägger allting på bordet och chansar / Bästa försvaret är anfall / Så många hamnar på anstalt/ (…) När ljuset i tunneln har slocknat då går det ej åter att tända.”

Madi Banja är stabil och rak i sina uttryck och sitt budskap och lämnar inget åt slumpen. I väl genomtänkta meningar utan överflödig text och med sammanhängande beats visar Madi att hans musikalitet absolut kan variera utan att gå till spillo. Han är skarpare än någonsin på spåren JJC och Domino. Även om man är van vid hans lugnare sång eller rap så slår de sårade, krigande texterna rätt. Hans ord är ärliga och vittnar om en verklighet lika hård som orden. Fortsätter han på detta vis kommer det inte vara annat än en fröjd att fortsätta ta del av både hans musik och budskap.

Text: Emmy Lam