KAYTRAMINÉ

KAYTRAMINÉ

7

“Summer officially begins may 19”, konstaterade rapparen Aminé och superproducenten Kaytranada inför släppet av det gemensamma albumet KAYTRAMINÉ. Det är tveksamt om duon tänkte på oss i Sverige med det uttalandet, men det känns ändå passande att släppet kommer precis i tid till att solen äntligen uppenbarat sig över vårt avlånga land efter vad som har känts som den kallaste våren i mannaminne.

KAYTRAMINÉ är ett album skapat för varmt väder. Det är uppenbart från början. Tempot ligger genom hela albumet på cruise control, och receptet för varenda låt är i grunden detsamma – Kaytranada pumpar ut dansanta, färgglada hiphopbeats medan Aminé leker med flows och snackar sin skit. Särskilt djupt blir det aldrig, men det är inget som krävs för att KAYTRAMINÉ ska vara ett väldigt kul album att lyssna på.

Även när Kaytranada och Aminé är på autopilot är de båda i grunden bra nog på det de gör för att duon ska vara intressant över elva spår. Snackar Aminé nästan oförlåtligt mycket om sitt könsorgan? Absolut. Låter han ändå rätt bra när han gör det? Jo. Ibland kan man ändå sakna den emotionellt nakna, storögda Aminé som vi tidigare har lärt känna. På samma sätt känns det som att Kaytranada ibland kompromissar sin stil här för att matcha Aminés nyfunna bravado. Trots detta är det lätt att förlåta när kombinationen ger oss låtar som segervarvet K&A eller Big Sean-samarbetet Master P, en masterclass i studsigt flexande där den gästande Detroitrapparen låter bättre än på väldigt länge.

På tal om gäster är featurelistan här också utvald med stor fingertoppskänsla. Ta letstalkaboutit, där man bjuder in Freddie Gibbs, hiphops regerande mästare i genren “avslappnat skitsnack”. Eller den spektakulära singeln 4EVA, som välsignas av en silkeslen hook från Pharrell Williams. Snoop Dogg lägger tyngd på den drömmiga syntsuddaren EYE, medan afropop-hoppet Amaarae utgör en perfekt partner för Aminés Partynextdoor-imitation på den svängiga Sossaup. Hela albumet känns som en avslappnad BBQ där bekanta ansikten stannar förbi en sväng och lägger en freestyle innan de studsar vidare i sommarkvällen.

KAYTRAMINÉ är inte det bästa vi har hört från vare sig Aminé eller Kaytranada. Insatserna är låga, tempot är bekvämt, och som resultat får vi helt enkelt ett album för sommarens alla syften. Det kommer att funka lika bra när du cyklar till sommarjobbet som när du grillar med polarna, lika bra en sen kväll på klubben som på en lång tågresa till semesterns nästa resmål. KAYTRAMINÉ är en platta som försöker fånga ~vibes~ och lyckas så bra med den saken som det går.