Jaguar

Yaeger

7

Stockholm City Session i våras gick ett och annat fel – ljudet levde inte upp till en rimlig standard och flera artister verkade ha svårt att komma in i viben. Bland all frustration som kändes av under kvällens akter fanns Hanna Jäger, eller Yaeger, och det hela verkade gå henne obemärkt förbi. Hon briljerade på scen, och hennes set var helt klart kvällens höjdpunkt. Yaegers karriär har skjutit i höjden sedan dess, och efter hennes första EP Gul är hon nu tillbaka med sitt andra projekt Jaguar, som är ännu ett bevis på att hon är en artist att hålla koll på.

Bakom den sexspåriga EP:n Jaguar finner vi ett samarbete av tre hjärnor: Hanna Jäger samt producenterna Sebastian Furrer och Federico Pinna. De ljusa och skärande syntarna som återfinns genom hela EP:n knyter an till den danspopmusiken vi hört de senaste åren, och Hannas röst är perfekt till detta berusade, blixtsnabba ljudlandskap. Men Yaegers projekt skiljer sig från generisk danspop på två väsentliga sätt: istället för att använda sig av samma 4/4-kickgång som många andra EDM-artister, inkorporerar hon breaks i musiken. Det hörs även dånande basljud som återfinns i bland annat genren jungle.

EP:n inleds mjukt med låten Jaguar, ett funkigt spår med eteriska, reverbdränkta vokaler och ett gungigt break. Sedan vrids tempot upp och festen drar igång med Lupins In Blue, där lyssnaren möts av pianoackord i staccato som paras med en rund, fyllig kick som känns ända in i själen. Water Pistol är ett energipiller som på ett mästerligt sätt använder ovan nämnda dånande basljud för att bygga stämning. De nytillkomna låtarna Use Your Words och Stolen hämtar inspiration från den brittiska 2 step-traditionen, och bidrar med ett skönt sväng till musiken. Mycket fokus ligger på kicken: istället för att göra den så slagkraftig som möjligt så sprids den ut jämnare över ljudbilden och låter så med de skarpare elementen som sång och saw-syntar ta mer plats. Resultatet blir en produktion som saknar motstycke i Sverige, och som balanserar på den hårfina linjen mellan underground och mainstream.

Det är kanske det mest imponerande med Yaegers Jaguar: inkorporerandet av en stil som annars ligger långt ifrån radiomusiken i Sverige, och skapandet av en produkt som trots detta har riktig mass appeal. Det finns förvisso brister på EP:n, som att soundet snuddar vid att vara monotont, och att den bara presenterar Yaeger i ett röstläge. Men oavsett lyckas hon skapa ett säreget poprave-sound. Hanna är en duktig vokalist, och har en strålande scennärvaro som översätts till energin som vibrerar genom hela verket.
Jaguar är en stark andra EP som har en tydlig identitet och som fullbordar sitt syfte: att paketera om raveljudet till musik som även din mamma kan dansa till. Den är ett praktexempel på innovativ popmusik som sticker ut i mängden bland alla intetsägande TikTok-låtar som försöker bli nästa stora radiohit. För detta förtjänar Yaeger beröm, och som lyssnare väntar jag ivrigt på att se vad nästa steg blir. Hon har uppenbarligen en begåvning för att skapa musik som sätter folk i rörelse, och hon är inte rädd för att sätta sin alldeles egna prägel på den. Bli inte förvånade om ni ser Yaeger på en stor scen under festivalsäsongen 2024 – alla ingredienser är där för att etablera sig som en dunder liveakt.