Heaven knows

PinkPantheress

6

PinkPantheress, den 22-åriga alt-popmusikern från Bath, debuterade 2021 med singeln Attracted to You, följt av mixtapet to hell with it som verkligen satte hennes karriär på kartan. Med sin utmärkande bubbliga hyperpop, mjuka röst och blyga klubbhits dränktes medieplattformen TikTok av klipp från hennes låtar som väckte stor uppmärksamhet redan innan de ens släpptes. Under de senaste två åren har hon fortsatt bygga på sitt rosa imperium och samarbetat med artister som Skrillex, Willow och Troye Sivan. Efter två år släpps nu hennes debutalbum, där tonerna stiger upp från to hell with it mot de ljusa skyarna på projektet Heaven knows.

Albumet inleds med gotiska och sakrala orgeltoner i Another life, som övergår till ett livligt elektroniskt beat och atmosfäriska syntar. Låten är ett samarbete med den nigerianska rapparen Rema och blir en pulshöjande start till lyssningen. Kamerablixtar och applåder leder lyssnaren in i den lekfulla True Romance som för tankarna till tidig 2000-tals pop. Hon lyckas väva ihop 90tals- och y2k-nostalgi i form av ett innovativt sound, och välkomnar så med en ny era för de samples och ljudbilder hon tagit från det förflutna.

Det är svårt att tro att detta är hennes debutalbum då hennes musik har varit närvarande i flera år, men ändå märks det att detta album på vissa sätt är ett kliv framåt. Låtar som Mosquito, Internet baby (Interlude) och Capable of love bygger på den starka grund av trummaskiner och mousserande syntar som hon redan har etablerat tidigare i sin musik. Med vassare toner, syrlig dist som bryter av de konturlösa vågorna, starkare närvaro i texterna och maffigare kompositioner märker man en framåtrörelse i musiken. Hon har skapat ett musikaliskt landskap med många möjligheter och på detta album får vi glimtar av hur högt hon kan flyga. De olika samarbetena på albumet är också starka: den kaxiga Nice to meet you med brittiska rapparen Central Cee, den lena och R&B-klingande Bury me med sångerskan Kelela och sist men inte minst det ikoniska samarbetet med rapparen Ice SpiceBoy’s a liar Pt. 2. Det är kul att se hur PinkPantheress sound formas, ackompanjeras och tolkas av andra artister.

Tyvärr finns det många låtar som känns som att de har fastnat i denna ström av tiktok-vänliga, repetitiva spår med skimrande yta. De flytande ljudbilderna och den mjuka sången tillsammans med det ostoppbara mekaniska beatet är konstant och när jag bläddrar mellan låtarna på albumet känns många av dem identiska, och även texterna om oklara och såriga relationer som sötas ner av ödmjuk bedroom-pop och pastellfärgad dance-pop blir något upprepande. Spår som Feel Complete, Blue och The aisle försvinner i vimlet av bakgrundsljud. Den dämpade låten Ophelia och den 90-talsnostalgiska Feelings står lite på egna ben och prövar något nytt, men lämnar ändå lyssnaren med mer att önska.

Med PinkPantheress enorma framgång redan innan debuten så är Heaven Knows nog ett av 2023s mest efterlängtade album, och med det sagt är resultatet en aning underväldigande. Vi får ta del av vissa spår som är mer självsäkra, vassa och vågade, och som ger oss en insyn i vart hennes musicerande kan leda. Men samtidigt hamnar detta lite i skymundan av de resterande låtarna som blir mer som ett högt konstant brus och blir svåra att greppa tag i bland nutidens konstanta vimmel av ny musik. Detta känns dock inte som en dålig sak då Heaven Knows är ett debutalbum som visar potential. PinkPantheress har planterat ett frö som utan tvekan kan växa till något fantastiskt.