Women In Music Pt. III

HAIM

7

Systrarna Este, Danielle och Alana Haim har under 2010-talet om och om igen bevisat att gitarrpop som genre fortfarande lever och kan vara på toppen av topplistorna än idag. Bandet har både med debutalbumet Days Are Gone och uppföljaren Something To Tell You skapat sitt eget, nutida sound med inspiration av rock och R&B, som fortfarande har tydliga kopplingar till gitarrpopens glory days. Women In Music Pt. III, HAIMs tredje platta, har till skillnad från bandets tidigare album en längre historia bakom sig. Albumtiteln i sig knyter an till att syterbandet under hela sina karriärer har varit just kvinnor i musikbranschen och behövt uppleva alla fördomar och all den sexism som kvinnliga musiker så ofta möts av. Alla dessa problem blir även dubbelt så tydliga när man är ett band, vilket är en otroligt mansdominerad gren av musikvärlden.

Det tredje albumet fick skjutas fram, som så många andra artisters album, på grund av covid-19. Denna fördröjning kan dock mycket väl har varit till HAIMs fördel, i alla fall säsongsmässigt. Women In Music Pt. III låter otroligt varmt och somrigt redan från första låten Los Angeles, som startar igång albumet med en väldigt avslappnad känsla. Introt går direkt in i The Steps som kan vara en av bandets mest kompletta poprocklåtar hittills. The Steps har ett högt tempo och lyckas både vara mitt i samtiden och kännas som ett fantastiskt hommage till en tid då rockmusik var populärmusik.

Women In Music Pt. III visar en mer experimentell sida av HAIM. På sina tidigare två skivor har de sällan lämnat sin komfortzon men på det tredje albumet visar de däremot sin förmåga att utvecklas med tiden. På låtarna I Know Alone och All That Ever Mattered har bandet gått för en mer hackig produktion, likt något man hade kunnat höra på ett av The 1975s senaste två album. Denna stilistiska förändring hade kunnat gå väldigt fel men blir istället en välkomnad utveckling och I Know Alone blir en av albumets och bandets absolut bästa låtar. Senare på skivan kommer Another Try som visar en tydlig inspiration av reggae och känns otroligt passande för somriga dagar. HAIM tar en också tillbaka i tiden med Leaning On You som utstrålar country och americana.

På ytan är Women In Music Pt. III fyllt av väldigt bra popmusik. Systrarna är otroligt bra på sina respektive instrument och tillsammans har de förmågan att skapa ändlöst med catchiga popdängor. Vad som tyvärr trycker ner albumet är att förmågan att skapa varma och glada poplåtar ibland gör att det känns lite för varmt och glatt. Det tydligaste exemplet på det här är albumets texter, som ofta har väldigt tunga och hjärtekrossande teman, men vars idéer sällan blir fullbordade. På den tidigare nämnda I Know Alone försöker HAIM att berätta en story om systrarnas ensamhet efter att ha varit på turné, men med texter som “Calling all my friends but they won’t pick up” och refrängens “I know alone / Like no one else does” blir låten inte särskilt mycket mer kraftfull än vilken annan poplåt som helst. Refrängerna på Don’t Wanna och Gasoline är också väldigt simpla och gör att låtarnas starka temat inte sticker ut så mycket som dem bör.

Trots texternas stundtals simpla utformning lyckas dock HAIM väldigt bra på exempelvis spåret Man From The Magazine, som går att koppla till albumets titel. I låten tar de upp flera exempel på typiska fördomar och idéer mot kvinnliga artister. Bland annat sjunger Danielle om alltifrån groteska frågor som “Do you make the same faces in bed?” och fördomarna om systrarnas musikaliska förmåga med texten “Man from the music shop, I drove too far / For you to hand me that starter guitar”. Bland albumets bonuslåtar finns också Hallelujah som hade passat perfekt in i albumets tracklist och har en av bandets mest emotionellt starka texter.

Överlag är Women In Music Pt. III bandets starkaste album hittills och HAIM är en av genrens bästa akter. Trots att texterna inte alltid blir så starka som dem hade kunnat vara så blir den övergripande musikupplevelsen väldigt bra och med hjälp av lite välbehövlig experimentering har systrarna utvecklas en hel del sedan Something To Tell You släpptes. Vad som kommer att släppas av HAIM härefter återstår att se men om Women In Music Pt III är en indikation på bandets framtid så ser den väldigt ljus ut.