falling or flying

Jorja Smith

6

Det är inte sällan som det andra albumet blir en utmaning för artister. När Jorja Smith släppte Lost & Found var hon en megastjärna på uppgång: hon fick en låt tillägnad sig på Drakes More Life, hennes superhit On My Mind hördes på varenda creddig fest i stan, och hon kunde mycket väl beskrivas som en av det sena 10-talets it-girls. Det hela kan sammanfattas med faktumet att när jag var på Way Out West 2019, så var hon bland de få akterna som hela mitt kompisgäng enades om att vilja se. Men det var då, och mellan dess och det aktuella albumsläppet falling or flying har Jorja bjudit på en EP och jobbat på det fruktade andra albumet. Ett sådant ska helst bygga vidare på det som utmärker artisten, eller ta hen på ett helt nytt spår och på så vis visa hens mångsidighet. Sedan 2018 har Jorja varit mer lowkey av sig, vilket nu mynnar ut i ett andra album där Walsalldottern fortsätter på samma musikaliska rutt. Allt som gör Jorja till en folkkär sångerska finns på falling or flying, men det speglar inte samma inlevelse som på debutalbumet.

Silkesmjuk R&B är en genre få kan göra bättre än Jorja Smith. Hennes röst har en varm, längtande karaktär, och hon flyter över melodierna som hon smyckar ut med sin sång. På första albumet Lost & Found hölls tempot lågt, och ljudlandskapet sträckte sig från klassisk R&B till nakna gitarrballader. Det sjöngs mästerligt om kärlek, sorg, brottslighet och självförverkligande. På hennes nya projekt falling or flying är Jorja lika bra på detta som alltid, men hon försöker även utforska ny mark, som på indiepopdängan GO GO GO. Utöver det hörs även mer av det vi kommit att älska från henne: bashment-numret Feelings med J Hus, den dansanta 2 step-låten Little Things och softrock-numret Falling or flying. Sången snuddar vid perfektion och the vibe is immaculate.

Trots detta kan albumet kännas lite för repetitivt, lite för likt sin föregångare. GO GO GO, låten där Jorja testar sig på ett nytt ljud, håller inte samma nivå som resten. Den känns lite forcerad, och Jorjas försök till högenergisk sång når inte hela vägen hem. Hon är lite fast här: R&B har funnits med oss sedan ett par decennier tillbaka, och soundet som hörs på spåren Greatest Gift eller Too many times har gjorts tillräckligt många gånger, vilket bidrar till att man hellre hade velat höra något mer vågat. Jorja har förvisso alltid varit en gammal själ i musiken – någon som håller sig till klassiska koncept och gör det bättre än de flesta – men att höra det på två album i rad är inte särskilt stimulerande.

Däri ligger utmaningen för många artisters skapandeprocess av album nummer två: fortsätter man på samma musikaliska väg och riskerar att ses som en one concept wonder, eller testar man något nytt och riskerar att floppa helt? falling or flying är ett ljuvt album med mycket replay value, men i sammanhanget av Jorjas karriär känns det som att hon nått en platå. Hon måste inte återskapa hjulet varje gång, men falling or flying ligger lite för mycket på den trygga sidan. Även kvaliteten varierar mellan låtarna: Falling or flying, Little Things och What if my heart beats faster? är bland Jorjas bästa låtar, medan GO GO GO eller Try and fit in är lite väl platta.

falling or flying bjuder på några spår som kan platsa i mina topp 100-låtar i år, men som helhet är det inte Jorjas bästa verk. För hennes trogna fans finns det dock gott om att njuta av, och rent produktionsmässigt är albumet avskalat och vackert. Man hade kanske ändå hoppats på mer – Jorja har potentialen att dominera, och det känns som att hon bör gå tillbaka till ritbordet och skärpa till sitt ljud.