Exodus the North Star

Yaya Bey

6

Mitt under den tredje snövågen denna månad släpper Yaya Bey ett smakprov på hur våren förhoppningsvis kommer kännas framöver. Som en uppföljare till albumet Remember Your North Star som släpptes 2022, är R&B-sångerskan tillbaka med Exodus the North Star – en EP bestående av sex spår.

Kompositionen av låtarna känns som en intim spelning på en privat klubb som genomsyras av vibrerande ljus och en inbjudande anda, och lyssnaren möts av ren lust och glädje i musikformat. Temat är tydligt: hur nöje och tillfredsställelse ska kännas i form av kärlek från sin partner och sig själv. Till skillnad från Beys senaste album Remember Your North Star, som hade många inslag av ångest och sorg, visar sångerskan i detta projekt att hon kan uttrycka glädje med samma slagkraft.

Exodus the north star och on the pisces moon, de två första spåren på EP:n, kännetecknas av lättsam reggae som gungar i bakgrunden till Beys mjuka utrop. “Maybe you can rock my world tonight / Maybe it will feel like paradise” sjunger artisten med värmen av en omfamnande kram. Med Beys tidigare projekt i åtanke vet lyssnaren att sångerskan är ett fan av det jamaicanska soundet, vilket förstärker känslan av sorglöshet i de två första spåren. Låtarna förmedlar genomgående samma känsla, textförfattande och energinivå – något som med andra ord ger en behaglig start på projektet.

Det är tydligt att komplexiteten i textförfattandet inte ligger i fokus, utan att det snarare är känslan bakom orden som upprepas. When saturn returns betonas inledningsvis av Beys vackra falsett och klang. Falsetten får snabbt sällskap av house-element med en tung bas och den återkommande frasen “I’ll take it gladly” som blir starkare för varje gång den uttrycks. De nästkommande låtarna Munerah och 12 houses down är mer enformiga i produktionen till skillnad från when saturn returns. Däremot följer de samma mönster textmässigt. Spåren framförs likt profetior som upprepas. Detta förgylls ytterligare med det avslutande spåret ascendent (mother fxcker), där elektroniska influencer förs samman med självsäkra lydelser. “Blessed and highly favored in this mother fucker”.
Om Yaya Beys mål är att sprida lättsamhet och kärlek med sin nya EP lyckas hon verkligen. Projektet känns som en manifestation, där sångerskan delar affirmationera som bidrar till en positiv känsla hos lyssnaren. Var det någon låt i projektet som slog till lite extra? Var det en överväldigande samling? Inte direkt. Det tar inte ifrån att EP:n är en trevlig lyssning som stundvis får en att glömma att det snöar under våren.