TOXIC BOOGALOO

City Morgue

4

New Yorkbaserade duon City Morgue kan sättas in i flera olika genrer. Vissa skulle kalla deras musik för punkrap eller trapmetal, men gruppmedlemmen ZillaKami kallar deras musik “just a modern take on [nu metal]. It’s more trap, with more 808s and high-hats.” Deras sound påminner om Denzel Curry fast hårdare, mer bullrigt och med en munfull inspiration från band som Behemoth och Slipknot. Medlemmarna ZillaKami och SosMula träffades på SosMulas första dag ute ur fängelset och det tog inte lång tid innan gruppen började göra sitt namn känt med låtar som SHINNERS13 och 33rd Blakk Glass. På hösten 2018 släppte duon sitt första album CITY MORGUE VOL 1: HELL OR HIGH WATER som både lyckades vara catchy och explosivt, vilket visade City Morgues innovativitet och gruppens förmåga att skapa otroligt hård hiphop.

City Morgues nya mixtape TOXIC BOOGALOO går i samma fotspår som både debutalbumet och uppföljaren CITY MORGUE VOL 2: AS GOOD AS DEAD. På arton minuter lyckas ZillaKami och SosMula ryta och skrika sig igenom tio låtar, där ingen är längre än två och en halv minut, och samtalsämnena sträcker sig sällan längre än till vapen, droger och sex. Medan avsaknaden av ett större budskap alltid funnits i City Morgues musik, har duons starkaste sida alltid varit att skapa aggressiva och skrytsamma bangers. På TOXIC BOOGALOO märks det dock att City Morgue inte har någonting nytt att säga. Det banbrytande soundet gruppen introducerade för två år sedan är inte nytt längre och någon utveckling har inte skett.

Gruppen har även blivit sämre på att skriva sina, tidigare förvånansvärt melodiska och sångvänliga, refränger. Låtar som Nuke Cola, Lamborghini Getaway och Aw Shit var några av gruppens starkaste låtar på grund av ZillaKamis talang för att glida sig igenom sprängande produktioner och skapa refränger som är omöjliga att inte hänga med i, men på TOXIC BOOGALOO lyckas flera refränger vara rent av horribla. På YAKUZA upprepar till exempel SosMula “skrrt” på en stor del av refrängen och hela YOU CAN SMDs refräng är en samling av olika sätt som ZillaKami kan säga “You can suck my dick” på.

Medan den tidigare nämnda formulan som City Morgue har använt sig av är en vinnande sådan, så känns det som att duon inte längre har något nytt att ge. Texterna har aldrig varit imponerande, men de har väldigt sällan presenterats på det sättet som City Morgue har lyckats framföra de på. Dem har lyckats skapa perfekta matchningar av otroligt aggressiv hiphop och texter som var lika mörka och rysliga. Nu är vi dock inne på gruppens tredje projekt och det finns tyvärr inte en oändlig mängd sätt att säga att man ska skjuta huvudet av någon. När ZillaKami rappar “I’m tryna line a headshot / Catch a few collaterals like Deadshot” på THE ELECTRIC EXPERIENCE känns det inte särskilt extremt längre, det känns mest som att ZillaKami upprepar sig.

TOXIC BOOGALOO lyckas i alla fall vara skonsamt kort och produktionsmässigt håller mixtapet samma kvalitet som City Morgues tidigare projekt tack vare producenterna Thraxx och Yung Germ. Det saknas dock utveckling och nytänkande från både SosMula och ZillaKami, förutom på den avslutande låten PROSTHETIC LEG där ZillaKami experimenterar med sin röst, och med ett framtida album på väg känns det mest rimligt att förvänta sig samma sak på ännu ett projekt. TOXIC BOOGALOO är inte kränkande dåligt och om mixtapet är ens introduktion till gruppen kommer inte denna brist på kreativitet vara lika tydlig, men har man lyssnat på City Morgues två tidigare projekt och vet att gruppen har gjort likadan musik, fast bättre, i två års tid, finns det tyvärr inte mycket mer att säga än att TOXIC BOOGALOO är mediokert som bäst.