B7

Brandy

5

Brandy, en av 90-talets pionjärer som hjälpte till att forma R&B-scenen, är tillbaka. På sin diskografi har hon oförglömliga hitlåtar som I Wanna Be Down och The Boy Is Mine som än idag, 22 år senare, är hennes mest streamade låt på Spotify. Efter åtta års väntan släpper hon sitt nya album B7 och det är minst sagt efterlängtat.

I albumet lämnas inga känslor osagda. Brandy tacklar svåra ämnen som sträcker sig mellan allt från moderskap till hjärtekross och psykisk ohälsa. Textförfattandet på albumet skiljer sig från hennes tidigare släpp. Brandy river ner sina murar och blottar sin sårbarhet. I en intervju med Rolling Stones bekräftar hon att det främsta fokuset med albumet låg i hennes förmågor som låtskrivare och att förmedla sin historia med ärlighet.

B7 öppnas med Saving All My Love som sätter stämningen för hela albumet. “Sorry for my tardy / Long time I was broken hearted”. Spårets råa och ärliga text kan dock vara svår fokusera på då låtens prominenta, dynamiska beat dränker Brandys mjuka röst. Det överrumplande beatet blir en återkommande faktor i de flesta låtarna på B7. Det kan uppfattas som att den personliga och berättande lyriken kompromissas av albumets musikaliska tillstånd. Albumet är producerat på ett sätt som gör att förmedlandet av texten känns inkonsekvent. B7 är flytande i sin ljudbild och genre, och under sina svagaste punkter blir det melodiskt osammanhängande och rörigt. Albumet saknar en nisch och ändrar drastiskt stil från, och även mitt i, spår utan förvarning.

Mitt i röran hittas däremot guldkorn, bland dessa I Am More, en revansch-låt vars premiss är att upptäcka sitt egetvärde. Låten är energisk och upplyftande samtidigt som den skänker Brandys smörsläta röst en enorm rättvisa. Höjdpunkten däremot är utan tvekan Love Again med Daniel Caesar. Låten släpptes redan år 2018 som en del av Caesars skiva CASE STUDY 101 och har sedan dess samlat på sig över 46 000 000 lyssningar på Spotify. Duetten ger form åt det ideala R&B-soundet genom att blanda de bästa attributerna från den nya R&B-vågen med det gamla. Prognosen för Love Again är att den kommer gå ner i historien som en klassiker. Utöver Daniel Caesar hörs samarbeten med dottern Sy’rai i High Heels och chicago-rapparen Chance The Rapper i Baby Mama

Andra låtar värda att nämna som spänner hjärtsträngarna är Lucid Dreams, där Brandy hintar om sin inblandning i bilolyckan år 2007 som resulterade i en kvinnas död. “Guilt dealt me tragedy inside /ate me alive /I wanted to die”. Hon uttrycker enorm ånger och skuld, och det är uppenbart att incidenten har haft en stor påverkan på artistens liv och syn på sig själv. Vidare skapar albumets sista spår, Bye Bipolar ett bra avslut till albumet. Låten är harmonisk och avskalad, ett bra samarbete mellan pianot och artistens röst.

Brandys är återkomst kan sammanfattas som bittersöt. Albumet är rikt på känslor och sårbarhet, men brister dessvärre i sitt utförande. Brandy utnyttjar inte nostalgin för 90-talet som kunde använts till hennes förmån, inte heller omfamnar hon den nya R&B-vågen. På B7 framstår hon därför som oviss om vilket sound hon egentligen vill uppnå.