AZEB – EP

Mereba

8

Marian Mereba, eller Mereba som hon är mer känd som, har skapat sitt senaste projekt som en reaktion på den samhälleliga problematik som fått allt mer medial uppmärksamhet de senaste åren, med polisbrutalitet och strukturell rasism i centrum. Oavsett om du berörs av just detta eller annat som sker i ditt personliga liv, vill Mereba bidra med ett budskap om kärlek och ljuset i slutet av tunneln. Vissa känner igen den Atlantabaserade artisten från hennes folksoulklingande debutalbum The Jungle is the Only Way Out från 2019. Andra känner igen Mereba från musikkollektivet Spillage Village med artister som bland andra EarthGang, 6lack och J.I.D. Efter en stark prestation på Spillage Villages album Spilligion samt släppet av singeln River är Mereba nu på många lyssnares radar.

I en intervju av Vince Staples i Interview Magazine redogör Mereba för betydelsen bakom EP:ns titel. Azeb, som är artistens etiopiska mellannamn, betyder “där solen stiger” och kan figurativt syfta på kompassen som hjälper människor finna den rätta vägen. Med inspiration från namnets betydelse samt Nina Simones ord “It is an artist’s duty to reflect the times” vill sångerskan förse människor med ett ljus som hjälper dem känna framtidstro under tuffa tider, med en blandning av R&B, soul och folkmusik.

I ett flertal av låtarna på EP:n yttrar sig Mereba om känslan av att hela världen står i brand. På det inledande spåret Aye påminner sångerskan lyssnaren om att fortsätta kämpa som den krigare man är genom att sprida frid i en värld fylld av lidande. Blandningen av 808-trummorna, basen och syntarna ger produktionen ett lätt funkigt sound tillsammans med den trankila känslan från hennes behagligt soulfyllda ton. Mot bryggan ger hon låten mer energi genom att fylla ut musiken med mer bakgrundssång som visar hennes röstomfång innan hon sedan minskar energin igen. Sättet som Mereba repeterar frasen “I’m a warrior” i bryggans klimax ger låttexten en påtaglig själsstyrka. I Another Kin får man höra en liknande uppsättning med undantaget att det istället är instrumental musik som står i fokus. Trots låtens korta längd lyckas Mereba fånga in lyssnaren med sin lätt dämpade falsett och flytande toner, vilket återger en betryggande utstrålning.

Likt temat om att finna kämparglöden i Aye talar Mereba om samma kamp med låttexter som återspeglar mer otålighet i News Come och Go(l)d. Trots tron att man kommer överkomma svårigheterna, medger hon att det inte kommer att vara enkelt. “Fell in the traps that they set for us / Kept us tired, chasin’ a dime, waitin’ on lunch” sjunger hon över en lättsam gitarr och tyngre bas i Go(l)d. Produktionen är minimal i låtarna, men fylls ut med harmonisk bakgrundssång. Trots otåligheten är Mereba tydlig med att dela med sig av sina hoppfyllda förväntningar. “See the future, I see so clearly / It’s green and lovely, it’s waitin’ on me”.

Mereba vill sprida budskapet att vi alla förtjänar att få och ge kärlek. “I would win a war for this one (I would win a war) / ‘Cause it’s love” – om det endast vore så enkelt. Det var definitivt till sångerskans fördel att River blev det smakprov av albumet som lyssnaren fick ta del av först. Låten avger värme och en feel good-känsla som direkt gör en danssugen. Den ideala kärleken visar sig även i Beretta och My Moon, där man får höra om hur det är att vara förälskad under kristider. Trots att låttexterna är ömsinta låter produktionen inte lika hoppfull som man hade kunnat tänka sig. Istället för den positiva undertonen likt i River, stöds de kärleksfulla orden i My Moon av ett mer tungsint sound bestående av allt ifrån en tamburin och akustisk gitarr, till den växande basen och Merebas stämsång. I Beretta sjunger hon om en Bonnie och Clyde-typ av kärlek, där man ser över allt för sin partner. Det blir istället en “vi mot världen” känsla till låtarna, vilket som bidrar med ett visst mörker.

Merebas EP AZEB utstrålar hoppfullhet och kärlek, likt titelns innebörd. Lyssnaren får ta del av låtar om att finna kämparglöden under svåra tider och att stå fast i tron om att vinden kommer vända. I sju låtar delar sångerskan med sig av ett rikt och varierat utbud i produktionen tillsammans med lyrik som okomplicerat flyter samman med låtarna. Mereba följer sin egen väg genom att dela med sig av sin egna tolkning av R&B-musik och sin optimistiska världssyn, något som visar hennes musikaliska talang och hur hon vill uppfattas som artist.