At Sixes And Sevens Remixed

Tiana Major9

7.5

Jag ska berätta om min rutin, kära läsare. På morgonen när jag äntligen lyckats lämna min säng, startar jag dagen genom att göra kaffe och välja ut ett album jag ska nörda in mig i för att vakna på bästa sätt. Enda sedan Tiana Major9 släppte At Sixes And Sevens Remixed har det varit det enda albumet jag har lyssnat på.

Den brittiska sångerskan valde att inte släppa sitt första dubbelalbum på det konventionella sättet. I augusti 2020 släppte hon dubbel-EP:n At Sixes And Sevens under Motown Records vinge. För att ta dessa låtar till nästa nivå valde hon att samarbeta med några av Englands och USAs ledande artister, såväl som ett antal up-and-coming, för att omarbeta låtarna. Detta dubbelalbum blev det som Tiana Major9 sedan döpte till At Sixes And Sevens Remixed och som består av två delar: originallåtarna samt remix-versionerna. I en intervju med Apple Music beskrev Tiana att hon redan älskade låtarna från EP:n, men ville göra dem ännu bättre genom att samarbeta med några av sina favoritartister. Tillsammans med producenterna Benny Cassette, DJ Camper, Jeff ”Gitty”” Gitelman, Melvin Young, PRGRSHN och WAVSDNTDIE har hon skapat nya och uppfriskande versioner av sina första verk med dem gästande artisterna SIR, Lucky Daye, Vince Staples, Jvck James och Haile.

Valet av Tianas artistnamn inspirerades av Alicia Keys som gav sig själv namnet Keys då hon spelar piano. Det är väldigt vanligt i musikvärlden, och vi måste erkänna att Alicia Cook i ärlighetens namn inte låter lika intressant som namnet hon valde själv. Tiana Major9, som växte upp med att lyssna på jazz- och gospelmusik, döpte sig efter ackordet maj9 vilket är ett ackord som är favoriserat inom jazzmusiken. Tiana själv beskriver det som ett ackord som hon använder sig väldigt mycket av i sin musik och som får en att må väldigt bra av att lyssna på – vilket är anledningen till valet av artistnamnet. Tiana debuterade 2017 med singlarna Merry Go och Leeve (Let it Break), som följdes av debut-EP:n Rehearsal @ NINE, två fängslande uppträdanden på Soul Train Awards- och COLORS, och samarbeten med artister som Stormzy och EARTHGANG. Samarbetet med EARTHGANG på låten Collide, som användes i filmen Queen & Slims soundtrack, ledde till en nominering till Best R&B Song på den amerikanska Grammisgalan 2020.

At Sixes And Sevens är en term som betyder i total kaos och förvirring, där Tiana återspeglar den förvirring man kan få av kärleken. I en intervju berättar Tiana följande: “I find love very confusing, like the whole concept of like self-love and like romantic love and loving friends”. Tiana tar oss på en resa från romantisk kärlek till medberoende kärlek och även obesvarad kärlek. På en av albumets höjdpunkter, spåret Exclusively med Jvck James, får man höra hur de båda harmoniserar till den mest enkla formen av romantisk kärlek ”No more messing around / No more shying away / We’re both feeling the same / I want you exclusively” – som ur en film. Denna låt följs av den obesvarade kärleken i Think About You med Haile, likt den tonårskärlek då man kände orimligt mycket för en person som knappt visste att du existerade. Som tur är dock alla tre versioner av denna låt (Notion Mix, Notion Mix/Remix & Lover’s Mix) väldigt dansvänliga med ett somrigt reggae- och R&B-sound, så man tänker inte på det allt för mycket.

Mot slutet av albumets första del kommer låtarna som visar de mörka sidorna av kärleken. Den destruktiva relationen i Real Affair med Vince Staples där Tiana sjunger om att röka bort de jobbiga känslorna hon får av att vara i relationen, eller den medberoende kärleken i den känslosamma balladen Same Place med SIR där hon överväger om hon ska vara kvar i relationen eller släppa taget. Här tar Tiana upp den hårda sanningen av det som kan ske i en relation där man inte är varandras bästa, men ändå inte kan släppa taget om varandra. Vince rappar lugnt men bestämt ”And if I lose you / I don’t know what i’ll do”, och SIR sjunger vackert ”A million reasons why / We could’ve said goodbye / But my heart can’t deny / How it feels when you’re by my side”, följt av att Tiana ställer den frågan man bör ställa sig själv om man är i den situationen: ”How we gonna look for different results in the same space?”. Är det ditt öde att dela ett liv med någon som du inte är lycklig med längre, utan bara känner bekvämlighet av att vara omkring?

Tiana har lyckats identifiera vilka artister som kan ta fram det bästa i varje låt, vilket är albumets styrka. Trots att originallåtarna är bra, är remixversionerna mycket bättre. Detta är just på grund av att Tiana har en god kännedom kring artisterna som hon samarbetat med, och använt deras utmärkande drag för att ta låtarna till nästa nivå. Det är ett ovanligt tillvägagångssätt som Tiana har valt att gå, men på At Sixes And Sevens Remixed är det bara till hennes fördel. Istället för att gå vidare till nästa projekt, väljer hon att förnya och förbättra sina låtar. Tiana är född och uppväxt i ett jamaicanskt hushåll i östra London, vilket bland annat visar sig i hur hon kombinerar soul och jazz tillsammans med influenser av reggae i sin musik. Genom en fusion av genrer som tilltalar olika typer av tillstånd och tillfällen, tar hon med lyssnaren på en resa som visar den riktiga förvirringen kring kärlek. Det är inte ett komplicerat ämne, utan man kan förmoda att någon som har hanterat romantisk kärlek kan känna igen sig i minst en av låtarna. Utöver detta har Tiana skrivit enkla men effektiva låttexter som lätt fastnar i huvudet. Hennes röst påminner om Jazmine Sullivan och Lauryn Hill, med en gnutta av den brittiska dialekten som tränger igenom då och då.

Tiana har berättat att hon håller på att skriva låtarna till sitt nästa projekt, och talade då om att hon kommer experimentera ytterligare med bland annat hiphop, R&B, reggae och mer, men berättar inget om projektets tema. Personligen ser jag väldigt mycket fram emot hennes kommande låtar, och tror verkligen att Tiana Major9 kommer göra precis det som hon strävar efter att göra – world domination.