Leave It Beautiful

Astrid S

7

Hela sju år efter debutsingeln har det äntligen blivit dags för Norges popprinsessa Astrid S att få kläcka sin första fullängdare. Inte för att hon legat på latsidan för det – mellan 2016 och 2019 har hon släppt hela 5 EP:s, och pepprat sina lyssnare med singlar och samarbeten till höger och vänster. Härligt? Absolut, men kanske något ofokuserat. Vem är Astrid S egentligen, bortsett från Norges främsta popexport?

Det har funnits två varianter av det svaret tidigare. Trubaduren Astrid S med rösten som sitt starkaste vapen, som förmedlar sina känslor med fullaste varsamhet och ackompanjerar det med lätt pianoplinkande eller gitarrknäppande. Vi har även scandipoptjejen Astrid S som levererar frostiga beats där hennes röst istället agerar komplement när produktionen är i centrum. Är det då upp till debutalbumet Leave It Beautiful att visa vägen för norskan, eller är syftet att förena de två profileringarna?

Albumet inleds med tre raka electrodängor, alla med olika humör. Singeln Marilyn Monroe handlar om rätten att få vara sig själv, Can’t Forget om bakistankar kring ett kärleksintresse och Hits Different om den euforiska känslan av oberoende. Det som förenar dem och övriga popspår på plattan är de läckert krispiga elektroniska inslagen. Något som måste ges stor eloge för är det faktum att Astrid S tillsammans med den svenska producentduon Jack & Coke (bestående av Svante Halldin och Jakob Hazell) skrivit och producerat hela albumet förutom titelspåret, där hon bara står som låtskrivare. Möjligtvis en konsekvens av dagens samhällssituation, men något som bidrar till att albumet helt och hållet känns som jenta fra Berkåk, Rennebu.

Efter tre spår bryter hon av popkavalkaden med den avskalade, gitarrdrivna It’s Ok If You Forget Me — en låt med ett så gott som patenterat Astrid S-sound. Melodistarkt, skört och fyllt av vackra rader om ett ekande känslomässigt tomrum. Hon sjunger “I don’t feel empty now that you’re gone / Does that mean it didn’t mean nothing at all? / And I’ll tell you what the worst is / It’s the way it doesn’t hurt when I wish it did”, oviss om det är skuld eller lättnad som faktiskt borde fylla sinnet. Vi får ytterligare prov på singer-songwriter-Astrid på pianoballaden Good Choices och otroligt höstiga If I Can’t Have You, där Astrid finstämt sjunger till tonerna av svala gitarrer och tromboner.

Efter glimrande Dance Dance Dance möts vi av überfräscha Airpods, ett spår som bevisar norskans fingerfärdigheter vid mixerbordet. Det hypnotiska hummandet över 808-basen följt av melodier som osar tidigt 00-tal är spännande och förföriskt — ett förkroppsligande av den coola electropopkatten Astrid S. Den lekfullhet som finns på Airpods, men även på låtar från tidigare EP:s, är dock något som saknas på Leave It Beautiful. Det är så skinande polerat och snyggt att det nästan blir lite pretentiöst och… nej, det vore oförskämt att sträcka sig så långt som till tråkigt. Det kanske bara var dumt att förvänta sig något annat med tanke på albumtiteln, men Astrid vet mycket väl hur man hittar nya, prestigelösa vägar genom det karga, skandinaviska poplandskapet.

Astrid S visar dock med sin debut att hon garanterat är en av dem som kommer föra scandipopen framåt under det kommande decenniet. En artist som briljerar i det nakna, men stormtrivs likväl i de frodiga syntarrangemangen. På Leave It Beautiful överöser hon oss med vackra melodier och produktioner, och befäster att det faktiskt finns något vackert i fläckfritt producerad pop. Men kom igen Astrid, även en cool katt doppar tassarna i skiten ibland.

Bästa spår: Airpods, Obsessed