Opinion Vad hände med mid-budget-filmer? Tema salt: del 6 Att din vän ska vara glad för din skull är ett högt krav att ställa Tema salt: del 5 Självklart får Schulman demonisera sin morfar Vad hände med mid-budget-filmer? Ibland sägs det att ”mid-budget”-filmer försvunnit och ersatts av oändliga remakes och efterföljare. KULTs G. V. Rindborg undrar om det stämmer. Tema salt: del 6 Ni läsare har tolkat temat "salt". Här är några av era verk! Att din vän ska vara glad för din skull är ett högt krav att ställa Om jag, mot förmodan, skulle åstadkomma något vill jag mycket hellre få ett “fuck you” till svar än ett forcerat leende Tema salt: del 5 Ni läsare har tolkat temat "salt". Här är några av era verk! Insändare Insändare Tema salt: del 6 Ni läsare har tolkat temat "salt". Här är några av era verk! Tema salt: del 5 Ni läsare har tolkat temat "salt". Här är några av era verk! Självklart får Schulman demonisera sin morfar Dante Löfmarck ger sig in i debatten om sanningshalten i "Bränn alla mina brev". Är det så fel med förtal? Den tysta kvinnan – förtryckt eller fri? Narmin Abdullayeva skriver om den tysta kvinnans roll genom historien. Har tystnaden varit strategisk, eller ett uttryck för underkastelse? “Trakten till epan” öppnar för en ljusare framtid "I ett segregerat land som ger ungdomar en prick i registret (och därmed äventyrar framtida arbetsmöjligheter) för att ha rökt en joint måste man dock ställa sig frågan: hur ska Fler insändare SENASTE Vad hände med mid-budget-filmer? Tema salt: del 6 Att din vän ska vara glad för din skull är ett högt krav att ställa Tema salt: del 5 Självklart får Schulman demonisera sin morfar Den tysta kvinnan – förtryckt eller fri? Vem vill ha en superkraft när man kan vara rik? Våra bästa texter på temat kärlek “Trakten till epan” öppnar för en ljusare framtid Overdressed – är man lejonet eller elefanten i rummet? Att skriva sig fram ur det oskrivna Gör aesthetics oss till produkter? Vad vi ser fram emot filmåret 2023 Tårar, spioner och BIB – Årets största snackisar Nyordslistan 2022 – en deppig påminnelse från Språkrådet KULT Magasins höjdpunkter från 2022 – krönikor Och så föds en älva Det är svårt att vara ledig och lätt att säga att någon har fel “Det jag tycker utmärker vår generation är att man ska uppleva allt så fort som möjligt” Att betrakta smink som en mask, eller: När det ytliga leder mig in på djupet av mig själv Internetdöden och konstens återfödelse Är Springsteen överdrivet romantisk? Valet 2022: Filmen & politiken Hoppa inte över introt: Medievanor i en accelererande tid En dyster renässans för kulturcensur Är det så konstigt att alla inte var kåta hela tiden? Grejen med antiken “That Girl”-trenden utmanar allt vi tror om Gen Z och sociala medier Vår tids största hjärnor vill jobba med content – inte nyheter Aldrig har det det pratats så lite om Sommar i P1 och jag förstår varför Varför jag inte längre är den malplacerade bögen Har jag zoomat ut från kulturdebatten? Jag gäspar åt årets sommarpratare Kim VS Klänningen Om utopin och den perfekta nystarten Every breath you take, every move you make, I’ll be watching you Rollspelen blir mainstream-ish MET-galan 2022 for dummies Därför vågar jag inte läsa mina favoritböcker Nyöppnade Dagfiket på Kafé 44 ska göra Stockholm mer levande Hur skriver man egentligen samhällskritisk litteratur? Om Tranströmer är jagcentrerad och pubertal, vad är då jag? Från källarlokal till viral – komikerna som slår på TikTok Varmt, kallt eller mittemellan krig? “Så snart som möjligt, men inte nu” – hur kvinnodagen som skulle förändra Polen blev inställd TANKAR OM UKRAINA På riktigt, varför sopsorterar jag? Young Royals-effekten Jag är trött på att galna män upptar mitt flöde I asked for a relevant reaannons and all I got was a jätteliten trosa Att döda tiden Döda själar går av vid Gullmarsplan West Elm Caleb och allt som är fel med internet “Onödiga” romantiska subplots är inte alltid onödiga Någonstans mellan girlboss och huskvinna Året med kungafamiljen Trendspaning 2022 PLEASURE: Är en film om porr en porrfilm? Höjdpunkter från 2021 – KULTs bästa krönikor Bildserie: Bror Flyktig Är självhjälpsindustrin till någon hjälp? Komedigenrens oundvikliga död och hur den har återuppstått i nya skepnader Hundöron och alienation Äventyrens pris “Tell me why” Nördarnas revansch En måttligt modekunnig kvinnas recension av The Met Gala 2021 Den ultimata guiden till höststämning Är vi determinerade dockor i en teatervärld? Det saknas en titel för skrivande människor Pandemin – vi har levt som om vi var deprimerade Nej, du borde inte starta podd Kvinna VS Kvinna: Kampen om den manliga bekräftelsen Vad hände egentligen med den stora feministiska romanen? Flickvänners rätt i samhället Helt ärligt, kan man ens säga att en film är ”orealistisk”? Nja Clubhouse, playtjänster och kampen mot tiden (eller hur nymedia uppfann radion) Hora eller madonna – om läsvanor och kvinnoideal Kvotering – Svartskallar är vita män bakom kameran Det globaliserade hjärtats kval Dags att sluta romantisera livet innan Corona Ett alternativt universum där “The Kissing Booth” anses bättre än Kubrick Biopicsen hänger på sin egen sköra filmremsa The Legally Blonde legacy Mord är alltid mord Våga vara ointressant Öppet brev till Hedvigs kommunikationsavdelning Öppet kärleksbrev till alla indiekillar Experimentell kultur: ja/nej/kanske? Tre och en halv skandal När sorg får ett maxantal Vänskapsporr och församlingar Snälla någon mygga av Lisa Anckarman Mindre av mediemännens offentliga onani tack Trendspaning 2021 Höjdpunkter från 2020 – KULTs bästa krönikor Pandemin visar kulturens sanna ansikte Tillintetgjord under en mans passiva tumme Vad kostar ett barn? Sälj grej med PK-tjej Patriarken Harry Styles Månadens kreatör: POC aura-podden 10 Instagramkonton som fyller ett hål i trötta själar Avatar och rädslan för att bli bortglömd Litteraturen är rökt Fantasyns uppgång, fall och återkomst Grått hår och gråa värderingar Varför har ingen kläder på sig? Platta jordar, politiska berättelser och evangelium Det förflutnas ogripbarhet Ockultismen på TikTok Låt oss rädda världen med en fylla Jag kommer aldrig vara någons best man Kvinnans förfall: knullbarhetens förgänglighet Hur ska vi göra med kroppen och makten? Inte alla män — men alla män vi ser Cissi Wallins förmåga att fånga overkligheten Är det fest i USA? Pride handlar inte om kärlek Oatly luktar numera surt Reklam måste dö Canceling är vår tids ritualmord Fenomenet Timothée Chalamet Åh, att vara en John Green-kille Mer exkluderande språk, tack! Lär våra minsta rörelseglädje Hennes framgång är inte ditt misslyckande En lyckad karriär Homofoberna hatar hungerspelen Big Love och andra galenskaper Att tycka eller att icke tycka Jag såg om Skam och har lite åsikter Killar skulle må bra av lite horoskop Nostalgiläsning är kontrollbehovets bästa vän Ska någon behöva dö för att vi ska se det svenska polisvåldet i vitögat? Pandemin stör ångest-störd Nostalgi – ett dåligt fenomen i en dålig värld Superhjältar och brustna kärl Att svälta på en öde ö är ingen bantningskur Vandring – lösningen på senkapitalismens absurdism? Jag har en fallenhet för fascistisk arkitektur What would Shrek do? Paolos Pizza & Pussys – Torsk special Jag vill inte sitta här Har vi gjort avkall på pop-feminismen? Jag saknar inte dig, men jag saknar det vi hade Låt oss stryka Beach 2020 Bakar Britney Bananbröd? Det goda självhatet Det var en gång en svenne i den sardiska VIP:en Planlöst kringflackande bland bokstäver Hellre apokalyps än hyckleri Okunskapsrevolutionen Fabriken När friheten inte längre serveras på silverfat Coronakrisen väcker den irrationella rebellen i mig The Sound of Silence “Hon gör aldrig så mot någon annan!” Den usla lyrikens för- och nackdelar Så jävla illa är det väl ändå inte Drömmen om Divanen Vårens första dag eller världens sista vår? Kom trygghet! Befrukta mig! Mittemellan-männen och kronprinsessan kravlös När Scandics foajé blir kärlekens väntrum De förljugnas mantran Rätten till lycka Jag och mina kristna queerkids Bostadsbristens lösning: Bli en trappkärring Postfeminismens diskhögar Nu vill vi lära känna de onda Googla inte bort din mänsklighet Allt jag gör, kan någon från Danderyd göra bättre Pappor är den moderna kärlekens största fiende Sexismen – den nya feminismen Farmor är den sämsta systern Oscars 2020: the Year of the Snubbfilm Neonrosa croptops väcker mörkret i mig Buddhismen är det deppigaste vi har Smygsosse eller Småborgerlig? Varför Cats är årets viktigaste film Extinction Rebellion – miljöhjältar eller ekoterrorister? Jag har sett The Irishman så att du slipper Att köpa blommor som härskarteknik Jag sökte ett 9500 år gammalt träd men fann mina 15 minuter i rampljuset Har någon ett booth? Långa killar är som för utspädd saft Om att gå på julbord med sin svenska pojkväns familj Den som bryr sig minst vinner — klara, färdiga, gå! Det nya sexet – skräck, vetenskap och monster Allt mitt hopp ligger i händerna på TikTok-barnen Snälla Sarah Dawn Finer, avblocka mig på Twitter! Linda Pira, Workish och kapitalism Hello Mr Ghosting, jag är här igen! Bon Appétits Youtubekanal – i mitt hjärta och på de flestas skärmar
Vad hände med mid-budget-filmer? Ibland sägs det att ”mid-budget”-filmer försvunnit och ersatts av oändliga remakes och efterföljare. KULTs G. V. Rindborg undrar om det stämmer.
Att din vän ska vara glad för din skull är ett högt krav att ställa Om jag, mot förmodan, skulle åstadkomma något vill jag mycket hellre få ett “fuck you” till svar än ett forcerat leende
Självklart får Schulman demonisera sin morfar Dante Löfmarck ger sig in i debatten om sanningshalten i "Bränn alla mina brev". Är det så fel med förtal?
Den tysta kvinnan – förtryckt eller fri? Narmin Abdullayeva skriver om den tysta kvinnans roll genom historien. Har tystnaden varit strategisk, eller ett uttryck för underkastelse?
“Trakten till epan” öppnar för en ljusare framtid "I ett segregerat land som ger ungdomar en prick i registret (och därmed äventyrar framtida arbetsmöjligheter) för att ha rökt en joint måste man dock ställa sig frågan: hur ska