Musik Yony och Malla skapar en värld där dåtid och framtid smälter samman Kommande albumsläpp: december 2023 Rapparen DR vill uppfostra förortscharmörer och presentera ett nytt sound Kommande albumsläpp: november 2023 Yony och Malla skapar en värld där dåtid och framtid smälter samman Den experimentella duon Yony x Malla har debuterat med EP och tar med oss in i deras musikaliska värld! Kommande albumsläpp: december 2023 Julen närmar sig med stormsteg, och innan dess vill vi uppmärksamma albumen som vi kan vänta oss under december månad! Rapparen DR vill uppfostra förortscharmörer och presentera ett nytt sound "Hiphop behöver inte vara det som vi har idag" Kommande albumsläpp: november 2023 Lys upp novembermörkret med ny musik! RECENSIONER Recension: Honor The Light – Zara Larsson Recension: Heaven Knows – PinkPantheress Recension: Hold – Wild Nothing Recension: Larger Than Life – Brent Faiyaz Recension: Jaguar – Yaeger Recension: Stockholm Boogie – ISI-X Recension: Mercedes – Sarah Klang Recension: Something To Give Each Other – Troye Sivan Recension: For All The Dogs – Drake Recension: Javelin – Sufjan Stevens Fler recensioner INTERVJUER Yony och Malla skapar en värld där dåtid och framtid smälter samman Den experimentella duon Yony x Malla har debuterat med EP och tar med oss in i deras musikaliska värld! Rapparen DR vill uppfostra förortscharmörer och presentera ett nytt sound "Hiphop behöver inte vara det som vi har idag" Intervju: Johan Ulveson ”Jag har orkester, sångare och pianister, men det är ändå jag som står där och berättar historien helt själv.” VIDEOPREMIÄR: From the outside – Ljung Tjuvkika på Ljungs nya video till låten From the outside – en rå, brutal och vacker eskapad. Fler intervjuer Yony och Malla skapar en värld där dåtid och framtid smälter samman Rapparen DR vill uppfostra förortscharmörer och presentera ett nytt sound Intervju: Johan Ulveson VIDEOPREMIÄR: From the outside – Ljung Snail Mail: “Jag har en galen rädsla för att vara människa” SENASTE Recension: Honor The Light – Zara Larsson Månadens bästa låtar: november 2023 Yony och Malla skapar en värld där dåtid och framtid smälter samman Kommande albumsläpp: december 2023 Recension: Heaven Knows – PinkPantheress Rapparen DR vill uppfostra förortscharmörer och presentera ett nytt sound Månadens bästa låtar: oktober 2023 Kommande albumsläpp: november 2023 Recension: Hold – Wild Nothing Recension: Larger Than Life – Brent Faiyaz Recension: Jaguar – Yaeger Babe Rainbow – postmoderna neohippies som gått vilse i en cynisk samtid Recension: Stockholm Boogie – ISI-X Intervju: Johan Ulveson Recension: Mercedes – Sarah Klang Recension: Something To Give Each Other – Troye Sivan Recension: For All The Dogs – Drake VIDEOPREMIÄR: From the outside – Ljung Recension: Javelin – Sufjan Stevens Månadens bästa låtar: september 2023 Recension: falling or flying – Jorja Smith Recension: Yard – Slow Pulp Kommande albumsläpp: oktober 2023 Recension: Scarlet – Doja Cat Recension: Heaven – Cleo Sol Sommarens recap – albumen som fångat vår uppmärksamhet Fartfyllt och intimt när by:Larm intar Oslo Recension: Playing Robots Into Heaven – James Blake Recension: GUTS – Olivia Rodrigo Recension: Nokia & Ericsson – Markus Krunegård Akterna du inte får missa på by:Larm 2023 Liverecension: Amason – Trädgården 6/11 Recension: Back in päls – Vit Päls Recension: Club Romantech – Icona Pop Livereportage: Powerpose FM Festival Månadens bästa låtar: augusti 2023 Recension: everything is alive – Slowdive Kommande albumsläpp: september 2023 Recension: Man blåser bort – Vasas flora och fauna Liverecension: Hannes – Trädgården 23/8 Recension: 100 GRADER – Dizzy Recension: Unreal Unearth – Hozier Snail Mail: “Jag har en galen rädsla för att vara människa” Liverecension: Viagra Boys – Way Out West, 12/8 Liverecension: Bladee – Way Out West, 12/8 Liverecension: Håkan Hellström – Way Out West, 12/8 Liverecension: Overmono – Way Out West, 11/8 Liverecension: Blur – Way Out West, 11/8 Liverecension: 100 Live – Way Out West, 11/8 Liverecension: Caroline Polachek – Way Out West, 10/8 Liverecension: Tove Lo – Way Out West, 10/8 Liverecension: Amanda Ginsburg – Södviks Gästgivaregård, 9/8 Recension: SKAPAD AV SMÄRTAN – GULEED Månadens bästa låtar: juli 2023 Recension: UTOPIA – Travis Scott Kommande albumsläpp: augusti 2023 Recension: The Ballad of Darren – Blur Recension: TRAPEN TILL RADION – ADAAM 20 artiklar att dyka ner i under långsamma sommardagar Våra bästa sommarlåtar Livereportage: South Ocean Festival Månadens bästa låtar: juni 2023 Fotoreportage: Lollapalooza Stockholm 2023 Liverecension: Lil Nas X – Lollapalooza Stockholm, 1/7 Liverecension: Peggy Gou – Lollapalooza Stockholm, 1/7 Liverecension: Lizzo – Lollapalooza Stockholm, 30/6 Liverecension: Travis Scott – Lollapalooza Stockholm, 29/6 Kommande albumsläpp: juli 2023 Recension: Le Fruit Disco II – Stuzzi Svensk hiphop har aldrig varit mer mångfaldig Recension: Flyttblock – Annika Norlin och Jonas Nydesjö möter Gävle Symfoniorkester Ash Olsen: “Jag älskar allt som får mig att känna något” Vårens recap – albumen som fångat vår uppmärksamhet Liverecension: Thåström – Rosendal Garden Party 11/6 Liverecension: Nicole Sabouné – Rosendal Garden Party, 11/6 Liverecension: Aphex Twin – Rosendal Garden Party, 10/6 Liverecension: Sara Parkman – Rosendal Garden Party, 10/6 Liverecension: The War On Drugs – Rosendal Garden Party, 9/6 Liverecension: Amason – Rosendal Garden Party, 9/6 Recension: Born Silly – Magnus Larsson Recension: Guy – Jayda G Musikupplevelserna vi ser fram emot sommaren 2023 OG Bella går från tvivel till tillit på nya EP:n Livereportage: Department Festival Liverecension: Håkan Hellström Razzmatazz, Barcelona, 31/5 Kommande albumsläpp: juni 2023 Månadens bästa låtar: maj 2023 Recension: My Soft Machine – Arlo Parks Livereportage: Porsche SCOPES Recension: Paris-Hawaï – La Femme Intervju: Harrison First Recension: Horizon Inn – Fricky Recension: KAYTRAMINÉ – KAYTRAMINÉ VIDEOPREMIÄR: Live at Landsort – Apotech Eurovision Song Contest 2023: Recension av finalbidragen Recension: Dom har bara gett mig ett namn – Jelassi Recension: – (Subtract) – Ed Sheeran Eurovision Song Contest 2023: Recension av semifinal 1 & 2 Recension: & the Charm – Avalon Emerson Månadens bästa låtar: april 2023 Kommande albumsläpp: maj 2023 Intervju: Simon Emanuel Recension: Multitudes – Feist Intervju: Grebnellaw Recension: Forever Means – Angel Olsen Liverecension: Omar Souleyman – Kulturhuset, 16/4 Intervju: Periferi Intervju: Ebende Recension: Southside Criminal – Fakelouiebag Recension: With A Hammer – Yaeji Recension: PORTALS – Melanie Martinez Recension: the record – boygenius Månadens bästa låtar: mars 2023 Kommande albumsläpp: april 2023 Recension: Did you know that there’s a tunnel under Ocean Blvd – Lana Del Rey Recension: Exodus the North Star – Yaya Bey Recension: Numer – Mattis Intervju: Venus Anon Recension: 10,000 gecs – 100 gecs Recension: Fantasy – M83 Liverecension: Jelly Crystal – Södra Teatern, 19/3 KULT listar fem highlights från Melodifestivalen 2023 Liverecension: Stockholm City Session – Kulturhuset Stadsteatern, 17/3 Recension: Älskar dig hatar dig – Faaka Recension: Radical Romantics – Fever Ray Recension: READY TO BE – TWICE Vinterns recap – albumen som fångat vår uppmärksamhet Recension: JUNGLE – The Blaze Melodifestivalen 2023 – Drömmen om Liverpool Recension: UGLY – slowthai Recension: Red Moon In Venus – Kali Uchis Recension: PISTOLER POESI OCH SEX – Yasin Dags för Melodifestivalens första “riktiga” semifinal Kommande albumsläpp: mars 2023 Månadens bästa låtar: februari 2023 Liverecension: Rina Sawayama – Berns, 26/2 Manifestgalan fyller 20 år och tar med indiestockholm ner till kalaset Intervju: Josef Slunge VIDEOPREMIÄR: Flammor i natten – Smicker Recension: This Is Why – Paramore Liverecension: Alice Boman – Kantine am Berghain, 13/2 Våra bästa kärlekslåtar Recension: Desire, I Want To Turn Into You – Caroline Polachek Rihannas Super Bowl-framträdande kan vara början på slutet av hennes musikkarriär Liverecension: Dungen – Berns, 11/2 Sofia Monroy: “Jag vill riva ner fasaden” Recension: Slänger ingenting – Nära Döden 1.Cuz och Fröken Snusk förenar traktorn och trakten Recension: My 21st Century Blues – RAYE VIDEOPREMIÄR: Ella – Mama Sonic Recension: Heavy Heavy – Young Fathers Recension: Oas – Dina Ögon Intervju: Maia Hirasawa Kommande albumsläpp: februari 2023 Månadens bästa låtar: januari 2023 Liverecension: Weyes Blood – Berns, 30/1 KULTs musikredaktion tippar Grammy Awards 2023 Recension: Paradis Garage – Division 7 Recension: Diamonds & Dancefloors – Ava Max Recension: 96 – Rami Recension: Gloria – Sam Smith Recension: Gardening – Siv Jakobsen Darondo: En bortglömd artist som lever vidare genom samples Recension: Late Developers – Belle and Sebastian Recension: Bin Reaper 3: New Testament – Babytron Recension: M.O.B – 23 & C.Gambino Ur arkivet: 69 Love Songs – The Magnetic Fields Kommande albumsläpp: Januari 2023 KULT Magasins mest lästa artiklar 2022 KULT Magasins höjdpunkter från 2022 – årets bästa recensioner Uppdrag granskning missar helt poängen med svensk hiphop Årets bästa album – 2022 KULTs favoritlåtar 2022 Recension: No Thank You – Little Simz Allt faller på plats när Slowgold frälser Stora Teatern Veckans bästa singlar: v. 50 Rozh var jokern vårt samhälle förtjänar Recension: SOS – SZA KULTs ultimata julspellista: Våra bästa jullåtar Veckans bästa singlar: v. 49 Recension: Conditions Of A Punk – half•alive KULTs Anton Ånell tippar: Vilka kommer vinna årets P3 Guld? För en göteborgare som uppskattar ny musik borde Viva Sounds vara en no brainer Veckans bästa singlar: v. 48 Intervju: Huset Kommande albumsläpp: December 2022 Här är banden du inte får missa på Viva Sounds 2022 Recension: Vivaldi – Jesper Swärd Veckans bästa singlar: v. 47 Recension: Black Girl Magic – Honey Dijon Recension: No Borders: European Compilation Project – Headie One Veckans bästa singlar: v. 46 Recension: And In The Darkness, Hearts Aglow – Weyes Blood Joel Alme: “När nuet inte riktigt funkar får man söka sig till minnen” Höstens recap – albumen som fångat vår uppmärksamhet Veckans bästa singlar: v. 45 Recension: Faith In The Future – Louis Tomlinson Recension: SMITHEREENS – Joji Veckans bästa singlar: v. 44 Intervju: Katie Gregson-MacLeod Kommande albumsläpp: November 2022 Liverecension: Vasas flora och fauna – Kulturhuset Stadsteatern, 2/11 Liverecension: Little Jinder – Pustervik, 28/10 Veckans bästa singlar: v. 43 Recension: Time On My Hands – Ásgeir You Thant siktar mot det otroliga Griftetal till Mashrou’ Leila Recension: Chrome Bull – Duckwrth Recension: The Loneliest Time – Carly Rae Jepsen Månadens kreatör: Paul Adamah Recension: The Car – Arctic Monkeys Recension: Midnights – Taylor Swift Liverecension: Future Islands – Trädgår’n, 22/10 Veckans bästa singlar: v. 42 Liverecension: Riga Tiger – Nefertiti, 20/10 Recension: The Space Between – Alice Boman Liverecension: KAINOABEL – Nalen 19/10 Recension: High Anxiety – Sweet Teeth Den ultimata höstlistan: Våra bästa höstlåtar Veckans bästa singlar: v. 41 Recension: Being Funny In A Foreign Language – The 1975 Recension: Eros Agape Philia – Sara Parkman Intervju: Rami Liverecension: Angel Olsen – Berns 9/10 Veckans bästa singlar: v. 40 Recension: Nymph – Shygirl Kommande albumsläpp: Oktober 2022 Veckans bästa singlar: v. 39 Recension: Moss – Maya Hawke Recension: Sahar – Tamino Veckans bästa singlar: v. 38 Intervju: PRISMA VIDEOPREMIÄR: Tomorrow – Elise Elvira ft. cornelya Liverecension: Laurel Halo & Anja Lauvdal – by:Larm, 17/9 Liverecension: Joe & The Shitboys – by:Larm, 17/9 Liverecension: waterbaby – by:Larm, 17/9 Liverecension: Witch Club Satan – by:Larm, 16/9 Liverecension: Deki Alem – by:Larm, 16/9 Liverecension: George Riley – by:Larm, 16/9 Veckans bästa singlar: v. 37 Recension: Hold The Girl – Rina Sawayama Liverecension: Diskopunk – By:Larm, 15/9 Liverecension: Gæste Gutter – by:Larm, 15/9 Artisterna du inte får missa på By:Larm 2022 Veckans bästa singlar: v. 36 Sommarens bästa musikvideor Intervju: The Minds Of 99 Liverecension: Drain Gang – RIFT Stockholm, 02/09 Veckans bästa singlar: v. 35 Liverecension: Jonathan Johansson – Trädgården 1/9 Kommande albumsläpp: September 2022 PREMIÄR: I Heard You Don’t Feel Well – Balloon Maker Intervju: Stockwig Veckans bästa singlar: v. 34 Recension: HOLY FVCK – Demi Lovato Intervju: Augustine Veckans bästa singlar: v. 33 Recension: No Rules Sandy – Sylvan Esso Liverecension: black midi – Debaser, 15/8 Alex G om Göteborg, Elliott Smith och kommande albumet Liverecension: slowthai – Way Out West, 13/8 Liverecension: Cleo – Stay Out West, 13/8 Liverecension: girl in red – Way Out West, 13/8 Veckans bästa singlar: v. 32 Liverecension: Chance the Rapper – Way Out West, 12/8 Liverecension: Tove Styrke – Stay Out West, 12/8 LIVERECENSION: Fontaines D.C. – Way Out West, 12/8 Liverecension: Little Simz – Way Out West, 12/8 Liverecension: Tame Impala – Way Out West, 11/8 Liverecension: Tkay Maidza – Stay Out West, 11/8 Liverecension: Yung Lean – Way Out West, 11/8 Liverecension: Daniela Rathana, Way Out West, 11/8 Liverecension: Bikini Kill, Way Out West, 11/8 Liverecension: Caribou – Way Out West, 11/8 Veckans bästa singlar: v. 31 Recension: Surrender – Maggie Rogers Sommarens recap – albumen som fångat vår uppmärksamhet PREMIÄR: NEKTAR – MARTIN INGHARDT Intervju: Tuck O’Hej Recension: RENAISSANCE – Beyoncé Kommande albumsläpp: Augusti 2022 Veckans bästa singlar: v. 30 Cleo: “Jag orkar inte känna mig misslyckad för att jag inte har ett slott i Dubai” Recension: 2000 – Joey Bada$$ Regnbågstips – KULT tipsar om HBTQ-kultur inför PRIDE Veckans bästa singlar: v. 29 Recension: Gemini Rights – Steve Lacy Recension: Hellfire – black midi Sommartempen del 3 – vad lyssnar artisterna på i sommar? Recension: About Last Night… – Mabel Recension: Beatopia – beabadoobee Veckans bästa singlar: v. 28 Recension: WASTELAND – Brent Faiyaz Recension: Cave World – Viagra Boys Recension: Third in Line – Nicole Cassandra Smit Veckans bästa singlar: v. 27 Hur Bruce Springsteen hjälpte mig förstå min familj Recension: Give or Take – Giveon Veckans bästa singlar: v. 26 Sommartempen del 2 – vad lyssnar artisterna på i sommar? Recension: Home, before and after – Regina Spektor Kommande albumsläpp: Juli 2022 Veckans bästa singlar: v. 25 Recension: Missaoui – Cleo Recension: Honestly, Nevermind – Drake Sommartempen – vad lyssnar artisterna på i sommar? Veckans bästa singlar: v. 24 Petrus: “Jag blir som mest inspirerad när jag bara får gå på känsla” Liverecension: My Chemical Romance, Gröna Lund, 14/6 Liverecension: Tyler, The Creator, Rosendal garden Party, 11/6 Liverecension: Jungle, Rosendal Garden Party, 11/6 Liverecension: The National, Rosendal Garden Party, 10/6 Veckans bästa singlar: v. 23 Liverecension: Sharon Van Etten, Rosendal Garden Party, 10/6 Liverecension: Snoh Aalegra, Rosendal Garden Party, 9/6 Liverecension: Florence + The Machine, Rosendal Garden Party, 9/6 Liverecension: Wet Leg, Rosendal Garden Party, 9/6 Liverecension: The Strokes, Rosendal Garden Party, 8/6 Vårens bästa musikvideor Veckans bästa singlar: v. 22 Kommande albumsläpp: Juni 2022 VIDEOPREMIÄR: Cold Shoulder – Juliander Liverecension: Molly Nilsson, Babel, 27/5 Veckans bästa singlar: v. 21 Recension: Jag fortsätter glömma – Joakim Berg Intervju: Alfie Templeman Recension: Och som vanligt händer det något hemskt – Veronica Maggio Recension: Harry’s House – Harry Styles Liverecension: The Smile, Cirkus, 23/5 PREMIÄR: Concept of Power – Alpha Pet Veckans bästa singlar: v. 20 Recension: PART TWO – Moonica Mac Recension: Mr. Morale & The Big Steppers – Kendrick Lamar Jacco om solodebuten och ambitionen att förändra svensk hiphop Liverecension: Bob Hund, Pustervik, 14/5 Veckans bästa singlar v. 19 Klara & Jag släpper sitt första album med egna skivbolaget: ”Det är skönare att ta risker själv” Recension: A Light for Attracting Attention – The Smile Eurovision Song Contest 2022: Årets bidrag Recension: Come Home The Kids Miss You – Jack Harlow Zeptagram säljer musikrättigheter som NFTs – vill decentralisera musikindustrin Veckans bästa singlar: v. 18 Jag tittar på American Song Contest så ni slipper Vårens recap – albumen som fångat vår uppmärksamhet Kommande albumsläpp: Maj 2022 Klara Zangerl om rymden, ögonsmuts och ny musik Veckans bästa singlar: v. 17 Sverigeettan LOAM om den nya EP:n och att slå igenom med en soppåse på huvudet Recension: Svanesång – Mares Veckans bästa singlar: v. 16 Liverecension: Sarah Klang, Pustervik, 15/4 Veckans bästa singlar: v. 15 VIDEOPREMIÄR: Top of the Rock – Ida Staake Recension: Wet Leg – Wet Leg Veckans bästa singlar: v. 14 Liverecension: Jenny Hval, Berlin, 8/4-22 PREMIÄR: Perfect Order – KÅRP Recension: Unlimited Love – Red Hot Chili Peppers Veckans bästa singlar: v. 13 Recension: Det ljuva livet – Tiger Kommande albumsläpp: April 2022 PREMIÄR: Don’t You Give Up On Me – Joshua Idehen Månadens kreatör: Karlaxels Veckans bästa singlar: v. 12 Recension: MOTOMAMI – ROSALÍA Recension: CRASH – Charli XCX Veckans bästa singlar: v. 11 Recension: Classic Objects – Jenny Hval Veckans bästa singlar: v. 10 Melodifestivalen 2022: Drömmen om Turin Wilma Nea: “Jag ville fånga känslan av att översköljas av en våg med plötslig törst på livet” Liverecension: Hurula på Cirkus, 10/03-22 Vinterns bästa musikvideor Recension: Multitude – Stromae Veckans bästa singlar: v. 9 Kommande albumsläpp: Mars 2022 Tjejrockens renässans Melodifestivalen 2022: Intervjuer från deltävling 4 Veckans bästa singlar: v. 8 Recension: Once Twice Melody – Beach House Melodifestivalen 2022: Intervjuer från deltävling 3 Veckans bästa singlar: v. 7 Varför Kim Petras får mig att vilja göra slut med popen Los Bitchos om det framskjutna albumet och hur självironi skapade och än idag håller ihop bandet Melodifestivalen 2022: Intervjuer från deltävling 2 Veckans bästa singlar: v. 6 Recension: Det allra näst bästa – bob hund 20 euforiska låtar att förgylla vintern med Melodifestivalen 2022: Intervjuer från deltävling 1 Veckans bästa singlar: v. 5 Recension: Laurel Hell – Mitski Recension: Pompeii – Cate Le Bon PREMIÄR: Annika – JERKA Black Country, New Road om det hoppfyllda nya albumet och att vara i band med sina bästa vänner Kommande albumsläpp: Februari 2022 Vinterns recap – albumen som fångat vår uppmärksamhet Veckans bästa singlar: v. 4 Veckans bästa singlar: v. 3 Recension: Mentor – Annika Norlin Recension: SICK! – Earl Sweatshirt Veckans bästa singlar: v. 2 Recension: Dawn FM – The Weeknd Veckans bästa singlar: v. 1 Kommande albumsläpp: Januari 2022 Årets mest lästa – 2021 Intervju: Casper The Ghost sammanfattar året över en öl Höjdpunkter från 2021 – KULTs bästa intervjuer Årets bästa låtar – 2021 Årets bästa album – 2021 Höjdpunkter från 2021 – KULTs listor Veckans bästa singlar: v. 50 Höjdpunkter från 2021 – Året i tio recensioner VIDEOPREMIÄR: The Voice of Alexandra Shabo Recension: MP3 – L1NA Veckans bästa singlar: v. 49 Recension: Krasch – Loxell Recension: Nonante-Cinq – Angèle Veckans bästa singlar: v. 48 Premiär: Flyktväg – Blod Intervju: Zoe Lobos Veckans bästa singlar: v. 47 Recension: Petrichor – Enfant Sauvage Recension: 30 – Adele Recension: Raise The Roof – Robert Plant & Alison Krauss The Weeknd hela veckan lång Veckans bästa singlar: v. 46 Recension: An Evening With Silk Sonic – Silk Sonic Intervju: Enfant Sauvage PREMIÄR: Historien springer iväg – Vargtimma Recension: CRAWLER – IDLES Intervju: Madminton – Sveriges minst pretentiösa band Recension: För Allting – Makthaverskan Take Care – starten på Drake-decenniet Veckans bästa singlar: v. 45 Recension: Still Over It – Summer Walker
Yony och Malla skapar en värld där dåtid och framtid smälter samman Den experimentella duon Yony x Malla har debuterat med EP och tar med oss in i deras musikaliska värld!
Kommande albumsläpp: december 2023 Julen närmar sig med stormsteg, och innan dess vill vi uppmärksamma albumen som vi kan vänta oss under december månad!
Rapparen DR vill uppfostra förortscharmörer och presentera ett nytt sound "Hiphop behöver inte vara det som vi har idag"
Yony och Malla skapar en värld där dåtid och framtid smälter samman Den experimentella duon Yony x Malla har debuterat med EP och tar med oss in i deras musikaliska värld!
Rapparen DR vill uppfostra förortscharmörer och presentera ett nytt sound "Hiphop behöver inte vara det som vi har idag"
Intervju: Johan Ulveson ”Jag har orkester, sångare och pianister, men det är ändå jag som står där och berättar historien helt själv.”
VIDEOPREMIÄR: From the outside – Ljung Tjuvkika på Ljungs nya video till låten From the outside – en rå, brutal och vacker eskapad.