Musik Liverecension: Håkan Hellström Razzmatazz, Barcelona, 31/5 Kommande albumsläpp: juni 2023 Månadens bästa låtar: maj 2023 Livereportage: Porsche SCOPES Liverecension: Håkan Hellström Razzmatazz, Barcelona, 31/5 Håkan Hellström bjuder på en tidsresa när han intar Barcelonaklubben Razzmatazz. Kommande albumsläpp: juni 2023 Vi har samlat alla albumsläpp att hålla koll på under årets förstå officiella sommarmånad! Månadens bästa låtar: maj 2023 Hur var musiken i maj? Ta reda på det här! Livereportage: Porsche SCOPES KULTs Sultan Ahmed ger er ett livereportage från omtalade Porsche SCOPES-festivalen! RECENSIONER Recension: My Soft Machine – Arlo Parks Recension: Paris-Hawaï – La Femme Recension: Horizon Inn – Fricky Recension: KAYTRAMINÉ – KAYTRAMINÉ Eurovision Song Contest 2023: Recension av finalbidragen Recension: Dom har bara gett mig ett namn – Jelassi Recension: – (Subtract) – Ed Sheeran Eurovision Song Contest 2023: Recension av semifinal 1 & 2 Recension: & the Charm – Avalon Emerson Recension: Multitudes – Feist Fler recensioner INTERVJUER Intervju: Harrison First Harrison First är aktuell med sin kortfilm på SCOPES-festivalen, KULT har intervjuat honom inför! Intervju: Simon Emanuel 20 år har gått sedan Simon Emanuel släppte sitt debutalbum – vad har hänt sedan dess? KULT har träffat artisten för att Intervju: Grebnellaw KULTs Christine Gandal intervjuar artisten och konstnären Grebnellaw om skapandet, kreativa samarbeten och hennes subatomiska befolkning. Intervju: Periferi Om drömscenen, discofunkinfluenserna och dynamiken i gruppen. Fler intervjuer Intervju: Harrison First Intervju: Simon Emanuel Intervju: Grebnellaw Intervju: Periferi Intervju: Ebende SENASTE Liverecension: Håkan Hellström Razzmatazz, Barcelona, 31/5 Kommande albumsläpp: juni 2023 Månadens bästa låtar: maj 2023 Recension: My Soft Machine – Arlo Parks Livereportage: Porsche SCOPES Recension: Paris-Hawaï – La Femme Intervju: Harrison First Recension: Horizon Inn – Fricky Recension: KAYTRAMINÉ – KAYTRAMINÉ VIDEOPREMIÄR: Live at Landsort – Apotech Eurovision Song Contest 2023: Recension av finalbidragen Recension: Dom har bara gett mig ett namn – Jelassi Recension: – (Subtract) – Ed Sheeran Eurovision Song Contest 2023: Recension av semifinal 1 & 2 Recension: & the Charm – Avalon Emerson Månadens bästa låtar: april 2023 Kommande albumsläpp: maj 2023 Intervju: Simon Emanuel Recension: Multitudes – Feist Intervju: Grebnellaw Recension: Forever Means – Angel Olsen Liverecension: Omar Souleyman – Kulturhuset, 16/4 Intervju: Periferi Intervju: Ebende Recension: Southside Criminal – Fakelouiebag Recension: With A Hammer – Yaeji Recension: PORTALS – Melanie Martinez Recension: the record – boygenius Månadens bästa låtar: mars 2023 Kommande albumsläpp: april 2023 Recension: Did you know that there’s a tunnel under Ocean Blvd – Lana Del Rey Recension: Exodus the North Star – Yaya Bey Recension: Numer – Mattis Intervju: Venus Anon Recension: 10,000 gecs – 100 gecs Recension: Fantasy – M83 Liverecension: Jelly Crystal – Södra Teatern, 19/3 KULT listar fem highlights från Melodifestivalen 2023 Liverecension: Stockholm City Session – Kulturhuset Stadsteatern, 17/3 Recension: Älskar dig hatar dig – Faaka Recension: Radical Romantics – Fever Ray Recension: READY TO BE – TWICE Vinterns recap – albumen som fångat vår uppmärksamhet Recension: JUNGLE – The Blaze Melodifestivalen 2023 – Drömmen om Liverpool Recension: UGLY – slowthai Recension: Red Moon In Venus – Kali Uchis Recension: PISTOLER POESI OCH SEX – Yasin Dags för Melodifestivalens första “riktiga” semifinal Kommande albumsläpp: mars 2023 Månadens bästa låtar: februari 2023 Liverecension: Rina Sawayama – Berns, 26/2 Manifestgalan fyller 20 år och tar med indiestockholm ner till kalaset Intervju: Josef Slunge VIDEOPREMIÄR: Flammor i natten – Smicker Recension: This Is Why – Paramore Liverecension: Alice Boman – Kantine am Berghain, 13/2 Våra bästa kärlekslåtar Recension: Desire, I Want To Turn Into You – Caroline Polachek Rihannas Super Bowl-framträdande kan vara början på slutet av hennes musikkarriär Liverecension: Dungen – Berns, 11/2 Sofia Monroy: “Jag vill riva ner fasaden” Recension: Slänger ingenting – Nära Döden 1.Cuz och Fröken Snusk förenar traktorn och trakten Recension: My 21st Century Blues – RAYE VIDEOPREMIÄR: Ella – Mama Sonic Recension: Heavy Heavy – Young Fathers Recension: Oas – Dina Ögon Intervju: Maia Hirasawa Kommande albumsläpp: februari 2023 Månadens bästa låtar: januari 2023 Liverecension: Weyes Blood – Berns, 30/1 KULTs musikredaktion tippar Grammy Awards 2023 Recension: Paradis Garage – Division 7 Recension: Diamonds & Dancefloors – Ava Max Recension: 96 – Rami Recension: Gloria – Sam Smith Recension: Gardening – Siv Jakobsen Darondo: En bortglömd artist som lever vidare genom samples Recension: Late Developers – Belle and Sebastian Recension: Bin Reaper 3: New Testament – Babytron Recension: M.O.B – 23 & C.Gambino Ur arkivet: 69 Love Songs – The Magnetic Fields Kommande albumsläpp: Januari 2023 KULT Magasins mest lästa artiklar 2022 KULT Magasins höjdpunkter från 2022 – årets bästa recensioner Uppdrag granskning missar helt poängen med svensk hiphop Årets bästa album – 2022 KULTs favoritlåtar 2022 Recension: No Thank You – Little Simz Allt faller på plats när Slowgold frälser Stora Teatern Veckans bästa singlar: v. 50 Rozh var jokern vårt samhälle förtjänar Recension: SOS – SZA KULTs ultimata julspellista: Våra bästa jullåtar Veckans bästa singlar: v. 49 Recension: Conditions Of A Punk – half•alive KULTs Anton Ånell tippar: Vilka kommer vinna årets P3 Guld? För en göteborgare som uppskattar ny musik borde Viva Sounds vara en no brainer Veckans bästa singlar: v. 48 Intervju: Huset Kommande albumsläpp: December 2022 Här är banden du inte får missa på Viva Sounds 2022 Recension: Vivaldi – Jesper Swärd Veckans bästa singlar: v. 47 Recension: Black Girl Magic – Honey Dijon Recension: No Borders: European Compilation Project – Headie One Veckans bästa singlar: v. 46 Recension: And In The Darkness, Hearts Aglow – Weyes Blood Joel Alme: “När nuet inte riktigt funkar får man söka sig till minnen” Höstens recap – albumen som fångat vår uppmärksamhet Veckans bästa singlar: v. 45 Recension: Faith In The Future – Louis Tomlinson Recension: SMITHEREENS – Joji Veckans bästa singlar: v. 44 Intervju: Katie Gregson-MacLeod Kommande albumsläpp: November 2022 Liverecension: Vasas flora och fauna – Kulturhuset Stadsteatern, 2/11 Liverecension: Little Jinder – Pustervik, 28/10 Veckans bästa singlar: v. 43 Recension: Time On My Hands – Ásgeir You Thant siktar mot det otroliga Griftetal till Mashrou’ Leila Recension: Chrome Bull – Duckwrth Recension: The Loneliest Time – Carly Rae Jepsen Månadens kreatör: Paul Adamah Recension: The Car – Arctic Monkeys Recension: Midnights – Taylor Swift Liverecension: Future Islands – Trädgår’n, 22/10 Veckans bästa singlar: v. 42 Liverecension: Riga Tiger – Nefertiti, 20/10 Recension: The Space Between – Alice Boman Liverecension: KAINOABEL – Nalen 19/10 Recension: High Anxiety – Sweet Teeth Den ultimata höstlistan: Våra bästa höstlåtar Veckans bästa singlar: v. 41 Recension: Being Funny In A Foreign Language – The 1975 Recension: Eros Agape Philia – Sara Parkman Intervju: Rami Liverecension: Angel Olsen – Berns 9/10 Veckans bästa singlar: v. 40 Recension: Nymph – Shygirl Kommande albumsläpp: Oktober 2022 Veckans bästa singlar: v. 39 Recension: Moss – Maya Hawke Recension: Sahar – Tamino Veckans bästa singlar: v. 38 Intervju: PRISMA VIDEOPREMIÄR: Tomorrow – Elise Elvira ft. cornelya Liverecension: Laurel Halo & Anja Lauvdal – by:Larm, 17/9 Liverecension: Joe & The Shitboys – by:Larm, 17/9 Liverecension: waterbaby – by:Larm, 17/9 Liverecension: Witch Club Satan – by:Larm, 16/9 Liverecension: Deki Alem – by:Larm, 16/9 Liverecension: George Riley – by:Larm, 16/9 Veckans bästa singlar: v. 37 Recension: Hold The Girl – Rina Sawayama Liverecension: Diskopunk – By:Larm, 15/9 Liverecension: Gæste Gutter – by:Larm, 15/9 Artisterna du inte får missa på By:Larm 2022 Veckans bästa singlar: v. 36 Sommarens bästa musikvideor Intervju: The Minds Of 99 Liverecension: Drain Gang – RIFT Stockholm, 02/09 Veckans bästa singlar: v. 35 Liverecension: Jonathan Johansson – Trädgården 1/9 Kommande albumsläpp: September 2022 PREMIÄR: I Heard You Don’t Feel Well – Balloon Maker Intervju: Stockwig Veckans bästa singlar: v. 34 Recension: HOLY FVCK – Demi Lovato Intervju: Augustine Veckans bästa singlar: v. 33 Recension: No Rules Sandy – Sylvan Esso Liverecension: black midi – Debaser, 15/8 Alex G om Göteborg, Elliott Smith och kommande albumet Liverecension: slowthai – Way Out West, 13/8 Liverecension: Cleo – Stay Out West, 13/8 Liverecension: girl in red – Way Out West, 13/8 Veckans bästa singlar: v. 32 Liverecension: Chance the Rapper – Way Out West, 12/8 Liverecension: Tove Styrke – Stay Out West, 12/8 LIVERECENSION: Fontaines D.C. – Way Out West, 12/8 Liverecension: Little Simz – Way Out West, 12/8 Liverecension: Tame Impala – Way Out West, 11/8 Liverecension: Tkay Maidza – Stay Out West, 11/8 Liverecension: Yung Lean – Way Out West, 11/8 Liverecension: Daniela Rathana, Way Out West, 11/8 Liverecension: Bikini Kill, Way Out West, 11/8 Liverecension: Caribou – Way Out West, 11/8 Veckans bästa singlar: v. 31 Recension: Surrender – Maggie Rogers Sommarens recap – albumen som fångat vår uppmärksamhet PREMIÄR: NEKTAR – MARTIN INGHARDT Intervju: Tuck O’Hej Recension: RENAISSANCE – Beyoncé Kommande albumsläpp: Augusti 2022 Veckans bästa singlar: v. 30 Cleo: “Jag orkar inte känna mig misslyckad för att jag inte har ett slott i Dubai” Recension: 2000 – Joey Bada$$ Regnbågstips – KULT tipsar om HBTQ-kultur inför PRIDE Veckans bästa singlar: v. 29 Recension: Gemini Rights – Steve Lacy Recension: Hellfire – black midi Sommartempen del 3 – vad lyssnar artisterna på i sommar? Recension: About Last Night… – Mabel Recension: Beatopia – beabadoobee Veckans bästa singlar: v. 28 Recension: WASTELAND – Brent Faiyaz Recension: Cave World – Viagra Boys Recension: Third in Line – Nicole Cassandra Smit Veckans bästa singlar: v. 27 Hur Bruce Springsteen hjälpte mig förstå min familj Recension: Give or Take – Giveon Veckans bästa singlar: v. 26 Sommartempen del 2 – vad lyssnar artisterna på i sommar? Recension: Home, before and after – Regina Spektor Kommande albumsläpp: Juli 2022 Våra bästa sommarlåtar Veckans bästa singlar: v. 25 Recension: Missaoui – Cleo Recension: Honestly, Nevermind – Drake Sommartempen – vad lyssnar artisterna på i sommar? Veckans bästa singlar: v. 24 Petrus: “Jag blir som mest inspirerad när jag bara får gå på känsla” Liverecension: My Chemical Romance, Gröna Lund, 14/6 Liverecension: Tyler, The Creator, Rosendal garden Party, 11/6 Liverecension: Jungle, Rosendal Garden Party, 11/6 Liverecension: The National, Rosendal Garden Party, 10/6 Veckans bästa singlar: v. 23 Liverecension: Sharon Van Etten, Rosendal Garden Party, 10/6 Liverecension: Snoh Aalegra, Rosendal Garden Party, 9/6 Liverecension: Florence + The Machine, Rosendal Garden Party, 9/6 Liverecension: Wet Leg, Rosendal Garden Party, 9/6 Liverecension: The Strokes, Rosendal Garden Party, 8/6 Vårens bästa musikvideor Veckans bästa singlar: v. 22 Kommande albumsläpp: Juni 2022 VIDEOPREMIÄR: Cold Shoulder – Juliander Liverecension: Molly Nilsson, Babel, 27/5 Veckans bästa singlar: v. 21 Recension: Jag fortsätter glömma – Joakim Berg Intervju: Alfie Templeman Recension: Och som vanligt händer det något hemskt – Veronica Maggio Recension: Harry’s House – Harry Styles Liverecension: The Smile, Cirkus, 23/5 PREMIÄR: Concept of Power – Alpha Pet Veckans bästa singlar: v. 20 Recension: PART TWO – Moonica Mac Recension: Mr. Morale & The Big Steppers – Kendrick Lamar Jacco om solodebuten och ambitionen att förändra svensk hiphop Liverecension: Bob Hund, Pustervik, 14/5 Veckans bästa singlar v. 19 Klara & Jag släpper sitt första album med egna skivbolaget: ”Det är skönare att ta risker själv” Recension: A Light for Attracting Attention – The Smile Eurovision Song Contest 2022: Årets bidrag Recension: Come Home The Kids Miss You – Jack Harlow Zeptagram säljer musikrättigheter som NFTs – vill decentralisera musikindustrin Veckans bästa singlar: v. 18 Jag tittar på American Song Contest så ni slipper Vårens recap – albumen som fångat vår uppmärksamhet Kommande albumsläpp: Maj 2022 Klara Zangerl om rymden, ögonsmuts och ny musik Veckans bästa singlar: v. 17 Sverigeettan LOAM om den nya EP:n och att slå igenom med en soppåse på huvudet Recension: Svanesång – Mares Veckans bästa singlar: v. 16 Liverecension: Sarah Klang, Pustervik, 15/4 Veckans bästa singlar: v. 15 VIDEOPREMIÄR: Top of the Rock – Ida Staake Recension: Wet Leg – Wet Leg Veckans bästa singlar: v. 14 Liverecension: Jenny Hval, Berlin, 8/4-22 PREMIÄR: Perfect Order – KÅRP Recension: Unlimited Love – Red Hot Chili Peppers Veckans bästa singlar: v. 13 Recension: Det ljuva livet – Tiger Kommande albumsläpp: April 2022 PREMIÄR: Don’t You Give Up On Me – Joshua Idehen Månadens kreatör: Karlaxels Veckans bästa singlar: v. 12 Recension: MOTOMAMI – ROSALÍA Recension: CRASH – Charli XCX Veckans bästa singlar: v. 11 Recension: Classic Objects – Jenny Hval Veckans bästa singlar: v. 10 Melodifestivalen 2022: Drömmen om Turin Wilma Nea: “Jag ville fånga känslan av att översköljas av en våg med plötslig törst på livet” Liverecension: Hurula på Cirkus, 10/03-22 Vinterns bästa musikvideor Recension: Multitude – Stromae Veckans bästa singlar: v. 9 Kommande albumsläpp: Mars 2022 Tjejrockens renässans Melodifestivalen 2022: Intervjuer från deltävling 4 Veckans bästa singlar: v. 8 Recension: Once Twice Melody – Beach House Melodifestivalen 2022: Intervjuer från deltävling 3 Veckans bästa singlar: v. 7 Varför Kim Petras får mig att vilja göra slut med popen Los Bitchos om det framskjutna albumet och hur självironi skapade och än idag håller ihop bandet Melodifestivalen 2022: Intervjuer från deltävling 2 Veckans bästa singlar: v. 6 Recension: Det allra näst bästa – bob hund 20 euforiska låtar att förgylla vintern med Melodifestivalen 2022: Intervjuer från deltävling 1 Veckans bästa singlar: v. 5 Recension: Laurel Hell – Mitski Recension: Pompeii – Cate Le Bon PREMIÄR: Annika – JERKA Black Country, New Road om det hoppfyllda nya albumet och att vara i band med sina bästa vänner Kommande albumsläpp: Februari 2022 Vinterns recap – albumen som fångat vår uppmärksamhet Veckans bästa singlar: v. 4 Veckans bästa singlar: v. 3 Recension: Mentor – Annika Norlin Recension: SICK! – Earl Sweatshirt Veckans bästa singlar: v. 2 Recension: Dawn FM – The Weeknd Veckans bästa singlar: v. 1 Kommande albumsläpp: Januari 2022 Årets mest lästa – 2021 Intervju: Casper The Ghost sammanfattar året över en öl Höjdpunkter från 2021 – KULTs bästa intervjuer Årets bästa låtar – 2021 Årets bästa album – 2021 Höjdpunkter från 2021 – KULTs listor Veckans bästa singlar: v. 50 Höjdpunkter från 2021 – Året i tio recensioner VIDEOPREMIÄR: The Voice of Alexandra Shabo Recension: MP3 – L1NA Veckans bästa singlar: v. 49 Recension: Krasch – Loxell Recension: Nonante-Cinq – Angèle Veckans bästa singlar: v. 48 Premiär: Flyktväg – Blod Intervju: Zoe Lobos Veckans bästa singlar: v. 47 Recension: Petrichor – Enfant Sauvage Recension: 30 – Adele Recension: Raise The Roof – Robert Plant & Alison Krauss The Weeknd hela veckan lång Veckans bästa singlar: v. 46 Recension: An Evening With Silk Sonic – Silk Sonic Intervju: Enfant Sauvage PREMIÄR: Historien springer iväg – Vargtimma Recension: CRAWLER – IDLES Intervju: Madminton – Sveriges minst pretentiösa band Recension: För Allting – Makthaverskan Take Care – starten på Drake-decenniet Veckans bästa singlar: v. 45 Recension: Still Over It – Summer Walker Recension: Kemtvätten – Markus Krunegård Recension: Voyage – ABBA Veckans bästa singlar: v. 44 De bästa musikvideorna: Juli – oktober 2021 Recension: Something for Thee Hotties – Megan Thee Stallion Recension: Where I Left You – BeMyFiasco Recension: = – Ed Sheeran Månadens kreatör: Storm Dunder Veckans bästa singlar: v. 43 Recension: Blue Banisters – Lana Del Rey Recension: Letter Blue – Wet Recension: Punk – Young Thug Recension: The Incompatible Okay Kaya – Okay Kaya Veckans bästa singlar: v. 42 Agnes: “Om jag bara kör på så kommer jag komma fram till vad min sanning är” Recension: Simple, Sweet and Smiling – Kacy Hill Solen: ”Det här har inte varit en lång paus för oss. Vi har jobbat. Jävligt mycket” Recension: Music of the Spheres – Coldplay Recension: Totalmusik – Solen Den manliga blicken – och det manliga örat? Veckans bästa singlar: v. 41 Veckans bästa singlar: v. 40 Recension: Colourgrade – Tirzah Jenny Wilson om nya albumet: “en superpersonlig liten odyssé” Veckans bästa singlar: v. 39 Recension: Firebird – Natalie Imbruglia Låtarna som måste spelas när dansgolven öppnar igen Venus om nya EP:n, persisk rock och friheten i att överskrida genrer Recension: By the Time I Get to Phoenix – Injury Reserve Veckans bästa singlar: v. 38 Jelly Crystal om relationen till debutalbumet och alter egot Jerry Recension: Rathana Club – Daniela Rathana Livereportage: Superbooth 2021 José González om att skriva nytt på gamla språk och att skapa nära naturen Veckans bästa singlar: v. 37 Recension: MONTERO – Lil Nas X Liverecension: Frida Hyvönen på Orionteatern Ros: “Jag vill kliva ur skalet jag varit i och lyfta fram mina riktiga känslor” VIDEOPREMIÄR: Sleeping Madness – WE AHR Timbuktu: “Jag försöker bara hitta ett sätt att navigera genom livet utan att förgöras av all orättvisa” Recension: The Melodic Blue – Baby Keem MTV Video Music Awards 2021: Galornas återuppliv(e)ning! Veckans bästa singlar: v. 36 Är filmmusiken viktigare för stämningen än självaste filmen? Troligen Recension: Certified Lover Boy – Drake Recension: Sometimes I Might Be Introvert – Little Simz Veckans bästa singlar: v. 35 Money, money, money – ABBAs nostalgiska comeback är en skamlös cash grab Intervju: DJ Seinfeld om nya skivan, återvändon till lo-fi house och Malmös musikscen PREMIÄR: Rodan – Spunsugar Recension: Donda – Kanye West Vår bästa filmmusik Recension: Black on Black – KAM-BU Veckans bästa singlar: v. 34 Fools Gold vill skapa en festival som öppnar upp indiescenen Recension: Love Will Be Reborn – Martha Wainwright PREMIÄR: Clue – Tail Whip quickly, quickly skapade världskänd bakgrundsmusik – nu vill han bli protagonisten i sina egna låtar Recension: Solar Power – Lorde Veckans bästa singlar: v. 33 Joshua Radin om relationen till Sverige, att slå igenom över en natt och det nya albumet Veckans bästa singlar: v. 32 PREMIÄR: Hurricane – Aasma Veckans bästa singlar: v. 31 Naod om nya konceptalbumet: “Det är jag mot mig själv” PREMIÄR: Emotional Fever – Hanne Mjøen Recension: Happier Than Ever – Billie Eilish Recension: Change – Anika Veckans bästa singlar: v. 30 Recension: The Ghost and the Wall – Joshua Radin Recension: Gold-Diggers Sound – Leon Bridges Vad vi fick med oss från Kanye Wests Donda-livestream Veckans bästa singlar: v. 29 Recension: Faith – Pop Smoke Recension: Hotel Surrender – Chet Faker PREMIÄR: Gravel Road – VALENCÉ Veckans bästa singlar: v. 28 Recension: TEMPORARY HIGHS IN THE VIOLET SKIES – Snoh Aalegra Recension: Filmen – Jaqe Veckans bästa singlar: v. 27 Charlie Charlie om det nya projektet, att inte behöva kompromissa och Sveriges livescen Recension: The Turning Wheel – SPELLLING
Liverecension: Håkan Hellström Razzmatazz, Barcelona, 31/5 Håkan Hellström bjuder på en tidsresa när han intar Barcelonaklubben Razzmatazz.
Kommande albumsläpp: juni 2023 Vi har samlat alla albumsläpp att hålla koll på under årets förstå officiella sommarmånad!
Livereportage: Porsche SCOPES KULTs Sultan Ahmed ger er ett livereportage från omtalade Porsche SCOPES-festivalen!
Intervju: Harrison First Harrison First är aktuell med sin kortfilm på SCOPES-festivalen, KULT har intervjuat honom inför!
Intervju: Simon Emanuel 20 år har gått sedan Simon Emanuel släppte sitt debutalbum – vad har hänt sedan dess? KULT har träffat artisten för att
Intervju: Grebnellaw KULTs Christine Gandal intervjuar artisten och konstnären Grebnellaw om skapandet, kreativa samarbeten och hennes subatomiska befolkning.
Timbuktu: “Jag försöker bara hitta ett sätt att navigera genom livet utan att förgöras av all orättvisa”