Foto: Privat

Ikram Abdulkadir om konsten att föreviga nuet

Malmöbaserade Ikram Abdulkadir, även känd som @Ikramianism på Instagram, har ett öga för att få de mest vardagliga stunderna att se ut som betagande stillbilder ur en independentfilm. Hennes flöde är fyllt av bilder på vänner och familj i varma toner och lågmäld ljusstyrka; tillgivenheten som skildras i subjekten är genuin och påtaglig. KULT har fått chansen att tala med Ikram om hennes konst, och upptäcka vem personen bakom kameran är.


Ikram berättar att fotografin alltid varit en del av henne, även när hon inte hade en professionell kamera att fota med. Det är svårt för henne att sätta en exakt tidpunkt för stunden då hon började med fotografi, men intresset väcktes någon gång under andra året på gymnasiet när hon köpte sin första professionella kamera.

Jag har alltid haft en kreativ ådra, men jag visste inte riktigt hur jag skulle få ut kreativiteten. Någon gång i gymnasiet fick jag för mig att jag ville ta bilder och skulle ha en kamera. Jag sökte upp kameror på blocket och köpte en kamera av ett par som använde den till deras semesterbilder. Det var där jag började! 

Vart får du inspiration?
– Idéerna kommer när jag ska gå och lägga mig, faktiskt! Ibland skriver jag ner idén, då är det också större chans att jag genomför den också. Ibland brukar jag bara låta dem passera… Man kan inte göra allt egentligen. Vissa idéer är bara kul att tänka på!

Hon förklarar att hon till en början fotade byggnader och landskap, men att hon snabbt insåg att det inte var hennes grej; känslan hon letade efter kunde inte fångas i konstformen. Det föll henne naturligt att istället byta riktning till porträttbilder på familj och personer i hennes omgivning. 

Hon utvecklar:
Människor är så intressanta. Det är kul att fånga det uttrycket. Jag tycker inte om att iscensätta bilder, jag tycker mer om att fånga en stund för att kunna föreviga den. Jag gillar inte att ställa upp mina syskon eller vänner på ett visst sätt; det händer att jag gör det också men det är roligare att kunna föreviga en stund som annars hade flutit förbi. 

Foto ur Ikram Abdulkadirs arkiv

Vad vill du förmedla med bilderna du tar?
Det är inte så att jag försöker förmedla känslor. Om jag känner att det är en fin bild lägger jag upp den. Ibland får jag extremt bra respons, ibland halvljummen respons. Men det är ändå kul! Ärligt talat, jag tänker inte så mycket på andra när jag tar bilderna. Jag gör det främst för mig själv. Det känns skönt och befriande att göra det för sig själv hellre än att tänka på vad folk ska ta med sig. Oftast är det inte ens det man vill att de ska ta med sig från bilden som de gör. Alla läser in olika grejer i bilderna.

Ikrams kreativitet uttrycks inte enbart genom fotografi; hon har dessutom sysslat med spoken-word, och varit en av finalisterna i Ortens bästa poet år 2017. Hennes poesi går dessutom att finna i antologin Revolution Poetry och i Mariama Jobes diktsamling Sannu. Vi diskuterar kort skillnaderna mellan att uttrycka sig i ord och i bild. Hon beskriver spoken-word som en koncentrerad konstform, där man är ute efter snabba reaktioner och det hon kallar ‘poesiapplåderna’. För henne håller bilder längre än ord.

Vilken reaktion brukar vara den vanligaste när du tar fram kameran?
Ibland brukar jag försöka be främlingar om att ta en bild på de och de är oftast helt okej med det. Nära och kära har inte så mycket val!

Önskar du att du hade någon som tog lika bra bilder på dig som du tar på dem?
Nej, jag älskar att ta bilder! Jag gillar inte att ta bilder på mig själv. Det är bara kul om de vill att jag ska ta med kameran och ta bild på dem.

“Någon som sitter på bussen kan få mig att tänka ’shit, jag hade velat ta ett foto på den här personen nu’”

Om du hade fått fota vem som helst, vem hade det varit?
Artisten Lous and the Yakuza. Jag tycker verkligen om hennes konstnärskap. Hon är skticool! Det hade varit kul att ta några bilder på henne. Men folk på gatan också… Någon som sitter på bussen kan få mig att tänka ”shit, jag hade velat ta ett foto på den här personen nu”.

Utöver att Ikram fotar vänner, familj och främlingar på bussen är hon dessutom fotografen bakom plåtningar av de största namnen inom nutidens R&B-sverige däribland Cherrie, Seinabo Sey och Linda Pira. Hon berättar att hennes första stora gig kom under 2018, när hon fick fota omslaget till malmörapparen Ozzys album Ett öga rött. Ikram och Ozzy var bekanta sedan tidigare då de växte upp i samma område och hade gemensamma vänner. Att fota Ozzys albumomslag blev hennes fot in till att arbeta med fler artister. 

Vilket samarbete har varit din favorit?
Det måste vara arbetet jag gjorde för STYLEBY med Seinabo Sey som gästredaktör. Det var mitt första stora arbete på det sättet. Stylister och allt var på plats, och det var kul att få jobba i en så stor produktion!

Från plåtningen tog Ikram med sig lärdomen att lita mer på sig själv och sin magkänsla. Hon berättar att arbetet med STYLEBY stärkte henne i sig själv och hennes självförtroende som professionell fotograf; att det gav henne bekräftelsen att veta att hon kan göra sin egen grej och att folk kommer tycka om det hon gör.

Har du något favoritprojekt?
Ja, min första utställning Vi möts i paradiset med Skånes konstförening. Den handlar om systerskap, och jag hade med mina vänner och systrar på bilderna. Det var första gången jag fick vara creative director på det sättet. Det var kul att få testa mig själv i andra områden än bara fotografin.

“Det är kul när det går bra, men måste skapa konst för sig själv först. Allt det andra kommer sen.”

Har du några ytterligare mål med fotografin?
– Mitt mål för året är att göra fler egna projekt och kunna testa mig själv lite mer. Kanske inte ta så många snabba bilder, men mer sammanhängande projekt. Jag har precis börjat fatta vad man kan åstadkomma som fotograf och hur långt man kan gå, så jag vet inte riktigt.

Vad har du för tips till unga, aspirerande fotografer?
Man ska lita på sig själv. Sluta snegla på andra fotografer eller andra människor. Alla har inte samma förutsättningar, bakgrund eller erfarenheter. Man ska inte fokusera på siffror heller. Det är kul när det går bra, men måste skapa konst för sig själv först. Allt det andra kommer sen.

Foto ur Ikram Abdulkadirs galleri

Du kan hitta mer av Ikrams arbete på hennes Instagram och hemsida.