Från vänster: Simon Superti (press), Yaeji, Vit Päls (press) och Ice Spice & PinkPantheress

Månadens bästa låtar: februari 2023

Våren närmar sig med stormsteg, och vi kan kollektivt klappa oss på axeln för att vi officiellt klarat av vinterns sista månad! Trots ett överhängande mörker de senaste veckorna har det bjudits på mycket musik värd att nämna, musik som dessutom har gett oss en försmak på vad vi kan förvänta oss av musikåret 2023. Vilka är februaris bästa låtar enligt KULT Magasin? Här nedan hittar du svaren!


Demoner – Simon Superti

Multitalangen Simon Superti har varit med oss ett bra tag – men än en gång lyckas han bryta helt nya marker med sitt skapande. Den som tidigare känt till producenten och artisten genom hans starka hiphopbakgrund, blir snabbt förundrad över det sound han bjudit in till på sina tre senaste singelsläpp. På Demoner får vi ta del av hans välkänt karismatiska och mörka texter, men denna gång med en mer dämpad framtoning och en akustisk ljudbild. 

Vi rycks med i beskrivningar om livets oundvikliga mörker, ens inre demoner och de apatiska försöken att fly dessa genom bedövande rusher av substanser. Låten levereras på ett sätt som får lyssnaren att teleporteras till en inrökt bar i södra Italien, samtidigt som Superti på ett sömlöst sätt väver in element från typiskt melankoliska, svenska trubadurertoner. En udda kombination, som gör lyssnaren nyfiken på vad han trollar fram härnäst.

Linda Lauermann

Varje år – Vit Päls feat. Wildie

Under de senaste månaderna har det Malmöbaserade popbandet Vit Päls regelbundet börjat strössla singlar runt sig efter nästan nio år av tystnad. Tillsammans med bandet Wildie har de nyligen släppt den nostalgiska singeln Varje år. Att lyssna på denna låt är som att återvända till barndomens somrar, det finns mycket bekant och tryggt i ljudbilden för de gamla Vit Päls-fansen, som de lekfulla syntarna och livliga gitarrerna. Tonen i texterna är också klassisk för Vit Päls; “Jag ska spara sånt som gått i sönder i trädgård och förråd / Ska låtsas till jag hämtat andan att du ligger i ett hål”, de flummiga rimmen och vardagliga tonen i orden lämnar texterna ärliga och tillgängliga. Vi gläds åt Vit Päls oväntade återuppståndelse och längtar efter nästa släpp.

Allis Sääsk Berglund

NIKE TECH – Dizzy

Det händer ofta att rappare målar in sig själva i hörn som de inte kan ta sig ut ifrån, och det såg ut som att Dizzy skulle vara än ett offer för den tendensen under sin karriärs första år. Han blev känd samtidigt som Pop Smoke höll på att bli en världsstjärna, mycket tack vare Dizzys förmåga att iklä sig den bortgångne rapparens viska-självmordstankar-i-Satans-öra-aura. Fyra år senare är Dizzy istället en av Sveriges vassaste rappare – han kan skifta mellan sinnesstämningar och slingra sin röst runt vilket beat som helst, och NIKE TECH är återigen ett kvitto på hur speciell Dizzy är som rappare. Gitarrslingan, lugnet i flowet, känslan för rätt melodi vid rätt tillfälle och spänningen i beatet gör NIKE TECH till en av dem bättre hiphoplåtarna från februari månad. Som bäst bjuder gangsterrappen på en lyxig aura, och just detta är Dizzy skicklig på att förmedla på NIKE TECH. Det gör att lyssnaren förstår lockelsen bakom en livsstil som ofta skildras som farlig.

Sultan Ahmed

Done (Let’s Get It) – Yaeji

Den amerikanska multitalangen Yaeji imponerar med ännu en trallvänlig singel inför hennes uppkommande debutalbum With A Hammer. På hennes senaste låt Done (Let’s Get It) sjunger hon på både engelska och koreanska till ett gungande elektroniskt beat som ständigt skiftar form. Yaeji lyckas fånga en lo-fi känsla på Done (Let’s Get It) samtidigt som hon stundtals kontrasterar med reverb-dränkta vocals. Det hela resulterar i en flytande och levande singel, som trots sina rytmiskt inramade och programmerade trummor aldrig känns för inlåst. 

Få artister inom den elektroniska genren kan få något så komplicerat och maxat att låta så enkelt och avskalat på samma gång. Yaeji känns därför som en ung mångfacetterad talang att hålla ögonen på.

David Brignoli

Cover art for Ghosts Again by Depeche Mode

Ghosts Again – Depeche Mode

Bara lite drygt ett halvår efter de tragiska nyheterna om Andrew Fletchers plötsliga och alldeles för tidiga bortgång släpper de kvarvarande medlemmarna i Depeche Mode sin första singel utan sin medgrundare.

Ghosts Again innehåller allt man kan begära av det nu legendariska syntbandet. Martin Gores synt, Dave Gahans ikoniska barytonröst och bandets otroliga förmåga att skapa någonting både melankoliskt och något som får fötterna att röra på sig. Samtidigt som en hyllning till Fletcher, som var en av bandets grundpelare i 40 år, skiner igenom i de drömska texterna. “Heaven’s dreaming / Thoughtless thoughts, my friends / We know we’ll be ghosts again” – en refräng som ringar in både bandets kaotiska historia samtidigt som dess framtid.

Gustav Stjernkvist

Cover art for Boy’s a liar Pt. 2 by PinkPantheress & Ice Spice

Boy’s a liar Pt. 2 – PinkPantheress & Ice Spice

Kulturen hade knappt hunnit återhämta sig från brittiska TikTok-prinsessan PinkPantheress hit Boy’s a liar eller New York-reppande Ice Spices In Ha Mood, båda släppta senaste tre månaderna, innan Boy’s a liar Pt. 2 slog ner som en blixt i början av februari, och har på en månad blivit båda artisternas överlägset största låt med otroliga åttio miljoner streams innan månadens slut. 

Låtens jersey club-drivna beat är den perfekta arenan för Ice Spice att göra sin grej på med en typisk Bronx-osande vers. Även om rapperskans stil känns lite samma för varje låt, är det fortfarande med en unik swagger och flyt som låter fräsch för stunden, och säkert kommer fortsätta låta fräsch en bra bit in på 2023.

Boy’s a liar var redan en toppsäljande massvara i grossistbutiken som är TikToks låtbibliotek, men släppet av denna remix har gjort Ice Spices vers till delen av låten alla vänder sig till för sin rörliga content-output. Resultatet blir att låtens livscykel förlängs på steroider. Man kan endast applådera när man ser två artister som uppenbarligen har så briljanta teams bakom sig att de satte ihop detta med denna timing – som är så perfekt det bara går – vilket bådar väldigt gott för dessa två nykomlingar.

Charles Lundman

Hollywood Baby – 100 gecs

Det är många som har kastat sin hatt i ringen när det kommer till den pop-punk revival som har pågått de senaste åren. Trots alla aspiranter har nog faktiskt ingen lyckats fånga genrens essens bättre än 100 gecs gör på nya singeln Hollywood Baby. Kriterierna är simpla: får låten mig att vilja hoppa upp och ner och skrika ut att ingen förstår mig? När det gäller Hollywood Baby är svaret ett rungande ja. 

Precis som med hyperpop-duons tidigare verk är allt i ljudbilden pushat till den absoluta maxgränsen – gitarrerna, trummorna, Laura Les röst – men visst finns det ändå en mer traditionell popstruktur här än vad 100 gecs tidigare har unnat sig själva när det gäller just låtskrivandet. Härligt renande, sinnesbedövande, känslovädrande aggressivitet helt enkelt. 

Anton Ånell


Lyssna på våra favoritlåtar för tillfället nedan!