Från vänster: Harry Styles, ABBA & Beyoncé

KULTs musikredaktion tippar Grammy Awards 2023

En av årets stora musikhändelser hägrar, och då pratar vi inte om Melodifestivalen. Vi snackar förstås om amerikanska Grammy Awards, som kan vara det mest prestigefyllda priset i musikbranschen. Ett pris som år efter år kantas av stjärnglamour, orättvisor, skandaler, men framför allt hyllningar till de som för sina musikaliska prestationer hyllningar förtjänar.

Nedan har KULTs musikredaktion gått igenom en del av kategorierna och klurar ut läget inför galan, samt svarar på de obligatoriska frågorna: Vem borde vinna?; Vem kommer vinna? Och ni, ni hänger med!


RECORD OF THE YEAR

Don’t Shut Me Down – ABBA
Easy On Me – Adele
BREAK MY SOUL – Beyoncé
Good Morning Gorgeous – Mary J. Blige
You And Me On The Rock – Brandi Carlile feat. Lucius
Woman – Doja Cat
Bad Habit – Steve Lacy
The Heart Part 5 – Kendrick Lamar
About Damn Time – Lizzo
As It Was – Harry Styles

Grammyn för Record of the Year tar hänsyn till inspelningen av en låt som helhet och inkluderar alltså även ljudingenjörer och producenter till skillnad från den snarlika kategorin Song of the Year. All Too Well (10 Minute Version) ses av många som Taylor Swifts magnum opus, men jag har svårt att se att juryn kommer gå för en låt som i halvbantad variant funnits ute i mer än 10 år.

Easy On Me markerade en magnifik comeback från Grammy-älsklingen Adele, men egentligen ska juryn inte ta hänsyn till försäljnings- och streamingsiffror vilket talar emot Adele denna gång. Kul också att ABBA fått så många nomineringar, men det känns osannolikt att de skulle gå hem med en Grammy på söndag. Denna kategori står nog mellan Harry Styles och Beyoncé, och med tanke på den mångbottnade produktionen i BREAK MY SOUL och den nya musikaliska riktning som låten banade väg för borde det nog vara den som tar hem vinsten. Styles får nöja sig med Grammys i popkategorin istället, men helt kört här är det inte.

Borde vinna: BREAK MY SOUL – Beyoncé
Kommer vinna: BREAK MY SOUL – Beyoncé

Theo Hafström

ALBUM OF THE YEAR

Voyage – ABBA
30 – Adele
Un Verano Sin Ti – Bad Bunny
RENAISSANCE – Beyoncé
Good Morning Gorgeous (Deluxe) – Mary J. Blige
In These Silent Days – Brandi Carlile
Music Of The Spheres – Coldplay
Mr. Morale & The Big Steppers – Kendrick Lamar
Special – Lizzo
Harry’s House – Harry Styles

Kendrick Lamar och Beyoncé slåss om sin första vinst någonsin i kategorin, trots deras veteran-status som megastjärnor i branschen. Den mest prestigefyllda kategorin missar tyvärr också att tillkännage internationella succéer som BLACKPINK och ROSALÍA. Coldplay och ABBA känns båda som de bara infinner sig på gamla meriter och industripolitik.

Harry Styles hade ett otroligt momentum 2022, men likt Adele drunknade hypen i längden mot skivor som RENAISSANCE och Un Verano Sin Ti. Som världens största representant för en genre och kultur som sällan tagits på allvar fram tills ganska nyligen, hade Bad Bunnys skiva varit välförtjänt vinnare av kategorin. 

Adele med sina 15 Grammy-vinster hade känts som ett säkert kort om detta fortfarande var 10-talet, och om artisten (som 2017 också tävlade mot Beyoncé i kategorin) hade samma street cred nu som då. Istället har Queen B både hitten, skivan och konceptet med sig, och kommer nog äntligen få sina rosor från akademins självutnämnda biggest night in music.

Borde vinna: Un Verano Sin Ti – Bad Bunny
Kommer vinna: RENAISSANCE – Beyoncé

Charles Lundman

SONG OF THE YEAR

abcdefu – GAYLE
About Damn Time – Lizzo
All Too Well (10 Minute Version) – Taylor Swift
As It Was – Harry Styles
Bad Habit – Steve Lacy
BREAK MY SOUL – Beyoncé
Easy On Me – Adele
GOD DID – DJ Khaled feat. Rick Ross, Lil Wayne, Jay-Z, John Legend & Fridayy
The Heart Part 5 – Kendrick Lamar
Just Like That – Bonnie Raitt

Ännu en kategori med ett gäng namn som vi hittar bland flera nomineringar: Harry Styles, Beyoncé, Adele och Lizzo. Att någon av dem har störst chans att vinna även denna kategori känns ganska givet, om än lite ointressant. Kategorin får en uppfräschning med Bonnie Raitts blues-poppiga bidrag, men kanske främst med GAYLEs virala megahit abcdefu, som trots kritik från många olika håll platsar mer än väl bland de nominerade. Dock är hon underdog i denna kategori, vilket gör att chansen till vinst känns svår. Något som chockar är att GOD DID tar en plats här: kanske den mest välskrivna låten från DJ Khaled senaste platta, men samtidigt ett hån mot alla de andra, tusentals bättre låtskrivare som borde ha stått där i hans ställe. The Heart Part 5 hade varit en välförtjänt vinnare med sina djupsinniga rim och uttryck, men något säger mig att Beyoncés banger kommer kamma hem även denna kategori. 

Borde vinna: The Heart Part 5 – Kendrick Lamar
Kommer vinna: BREAK MY SOUL – Beyoncé

Linda Lauermann

BEST NEW ARTIST

Anitta
Omar Apollo
DOMi & JD Beck
Muni Long
Samara Joy
Latto
Måneskin
Tobe Nwigwe
Molly Tuttle
Wet Leg

Årets nykomling är inte minst ett tvetydigt begrepp. Här är det många otydliga komponenter och faktorer som ska räknas in och med så många nominerade i ett sådant brett spann av genrer är det väldigt svårt att lista vem och varför som kommer ta hem statyetten. 

Favorittippade Anitta har definitivt gjort ett avtryck under året, men har också släppt musik i snart ett decennium. Wet Leg har ännu att bevisa sig i staterna. Måneskin? Ett italienskt Led Zeppelin för gen Z som trots allt är ganska hett just nu i USA. Jag tror ändå mest på den andra favorittippade Latto, som rent statiskt fick ett större genombrott än samtliga andra när hennes Big Energy klättrade upp till nummer sju på Billboards Hot 100.

Borde vinna: Latto
Kommer vinna: Anitta

Gustav Stjernkvist

BEST POP SOLO PERFORMANCE

Easy On Me – Adele
Moscow Mule – Bad Bunny
Woman – Doja Cat
Bad Habit – Steve Lacy
About Damn Time – Lizzo
As It Was – Harry Styles

Förutom Woman som känns malplacerad här med en release så tidig som sommaren 2021, är det ett starkt gäng hits som präglat topplistorna det senaste året. Easy on Me utgjorde en enorm comeback för Adele, About Damn Time satte Lizzo på kartan igen och Bad Habit resulterade i ett otroligt kommersiellt genombrott för Steve Lacy. Moscow Mule funkar väl också här, men Bad Bunnys Un Verano Sin Ti är mer en helhet än sina delar. Ingen låt var dock större än As It Was, och även om det inte ska ha någon betydelse i jurybedömningen är det låten som gjort störst avtryck 2022, en låt som gjorde att Harry Styles gick från stor till en av våra nutida största levande stjärnor.

Borde vinna: As It Was – Harry Styles
Kommer vinna: As It Was – Harry Styles

Theo Hafström

BEST POP VOCAL ALBUM

Voyage – ABBA
30 – Adele
Music Of The Spheres – Coldplay
Special – Lizzo
Harry’s House – Harry Styles

Ett gäng oklara nomineringar, men det känns som att denna kategori är en förmodad duell mellan Adeles 30 och Harry’s House. I övrigt verkar det som att kategorin består av gamla Grammy-favoriter, Lizzo förtjänar absolut nomineringarna för About Damn Time men Special var ändå allt annat än just det. Kommer juryn kunna överse Adeles otroliga comeback som kanske inte fick det kulturella genomslag som man väntat sig? Jag tror faktiskt det.

Borde vinna: 30 – Adele
Kommer vinna: Harry’s House – Harry Styles

Theo Hafström

BEST DANCE/ELECTRONIC RECORDING

BREAK MY SOUL – Beyoncé
Rosewood – Bonobo
Don’t Forget My Love – Diplo & Miguel
I’m Good (Blue) – David Guetta & Bebe Rexha
Intimidated – KAYTRANADA feat. H.E.R.
On My Knees – RÜFÜS DU SOL

Under ett år som kännetecknats av återkomsten av 90-talets mjuka organ house – en trend som tydligast syns på Eliza Roses B.O.T.A, eller på hela Drakes Honestly, Nevermind – står Beyoncés BREAK MY SOUL på sig som ett av årets mest trendsättande och vassaste släpp. Balansen mellan tillbakablickande och innovativ är hårfin och svårträffad, men Beyoncé, The-Dream och Trickys samarbete på leadsingeln till den tokyllade RENAISSANCE, träffar rätt från första beat. Det vore verkligen förvånande att se någon annan av de nominerade låtarna vinna denna kategori över Beyoncé, med tanke på att såväl kritiker som streamingsiffror av RENAISSANCE varit överväldigande positiva.

Borde vinna: BREAK MY SOUL – Beyoncé
Kommer vinna: BREAK MY SOUL – Beyoncé

Sultan Ahmed

BEST DANCE/ELECTRONIC MUSIC ALBUM

RENAISSANCE  – Beyoncé
Fragments – Bonobo
Diplo – Diplo
The Last Goodbye – ODESZA
Surrender – RÜFÜS DU SOL

På samma sätt som det finns bara en självklar vinnare till kategorin Best Dance/Electronic Record, vore en annan vinnare av Best Dance/Electronic Album än RENAISSANCE ett skräll. Detta särskilt med tanke på de andra albumen som är nominerade – jag har verkligen svårt att se att något annat nominerat släpp haft samma kulturella påverkan som Beyoncés. RENAISSANCE har knäckt den svåraste nöten av alla: kombinera mass appeal med konstnärlig integritet, och albumet håller en bra högre artistisk standard än de andra nomineringarna. Under en annan upplaga av Grammys skulle det antagligen inte vara lika självklart vem vinnaren var; det är verkligen svårt att överskatta hur rätt Beyoncé träffade med RENAISSANCE. Det skulle till och med kunna påstås att hennes album uppgav en renässans av svart elektronisk musik i mainstreamen.

Borde vinna: RENAISSANCE – Beyoncé
Kommer vinna: RENAISSANCE – Beyoncé

Sultan Ahmed

BEST METAL PERFORMANCE

Call Me Little Sunshine – Ghost
We’ll Be Back – Megadeth
Kill Or Be Killed – Muse
Degradation Rules – Ozzy Osbourne feat. Tony Iommi
Blackout – Turnstile

Denna kategori har oftast varit ett trött inspel på Grammys som inte jättemånga brytt sig om. Inte ens de som faktiskt gillar genren. Men i år, tacka fan, känns det som att kategorin åter blivit relevant, och flera spännande akter lyfts fram. Här finns både veteraner som Ozzy Osbourne och Megadeth, men också högaktuella Ghost och Muse (som trots sin tunga Kill Or Be Killed, inte kan kallas metal på långa vägar). Men det lär nog ändå bli Turnstiles makalösa prestation det här året som kammar hem statyetten, efter sina insatser att göra hard core-punken både poppig men samtidigt lyckats hålla det äkta.

Borde vinna: Blackout – Turnstile
Kommer vinna: Blackout – Turnstile

Gustav Stjernkvist

BEST ROCK ALBUM

Dropout Boogie – The Black Keys
The Boy Named If – Elvis Costello & The Imposters
Crawler – Idles
Mainstream Sellout – Machine Gun Kelly
Patient Number 9 – Ozzy Osbourne
Lucifer On The Sofa – Spoon

Årets bästa rockalbum är en förvirrande kategori, då det känns som många av genrens bästa album från förra året saknas. Åtminstone är majoriteten av de nominerade artisterna relativt relevanta, förutom Elvis Costello och Ozzy Osbourne som borde ha totalt ignorerats i utbyte mot att fokusera på nya och intressanta artister. Pop-punken har gjort sin comeback de senaste åren vilket förklarar Machine Gun Kellys närvaro. Även fast Idles gjorde post-punkens sämsta platta från förra året har de ändå chans på vinst, när konkurrensen är så dålig. Tur nog gjorde Spoon en riktig dunderplatta som tyvärr flög under radarn. Vi får hoppas att dem tar hem vinsten, för det sista vi vill se är The Black Keys uppe på scen.

Borde vinna: Lucifer On The Sofa – Spoon
Kommer vinna: Lucifer On The Sofa – Spoon

David Brignoli

BEST ALTERNATIVE MUSIC PERFORMANCE

There’d Better Be A Mirrorball – Arctic Monkeys
Certainty – Big Thief
King – Florence + The Machine
Chaise Longue – Wet Leg
Spitting Off The Edge Of The World – Yeah Yeah Yeahs feat. Perfume Genius

Det är lätt att kritisera Grammisgalan, men åtminstone lyckas de träffa rätt i denna kategori som innehåller några av årets bästa låtframträdanden från den alternativa scenen. Arctic Monkeys sjöng så tilltalande om hjärtekross på retroballaden There’d Better Be A Mirrorball, och Big Thiefs sångare Adrianne Lenker bjöd på välskrivna och poetiska rim om evigheten på Spud Infinity. Faktumet är att alla nominerade i genren är värdiga vinnare, men när det gäller bästa framträdandet så är det antingen Wet Leg med sin tystlåtna viskning eller Florence + The Machine med sin storskaliga sång som borde vinna.

Borde vinna: KingFlorence + The Machine
Kommer vinna: There’d Better Be A Mirrorball – Arctic Monkeys

David Brignoli

BEST ALTERNATIVE MUSIC ALBUM

WE – Arcade Fire
Dragon New Warm Mountain I Believe In You – Big Thief
Fossora – Björk
Wet Leg – Wet Leg
Cool It Down – Yeah Yeah Yeahs

Under samlingsnamnet “alternative” har lite allt möjligt hamnat: indierock, indiefolk, artpop och det som är lite mer experimentellt. I år finner vi till exempel Wet Legs debutalbum Wet Leg, ett band som redan från sin första singel fått mycket uppmärksamhet och definitivt är en av årets mest spännande debutanter och potentiella vinnare i kategorin. Folkgiganterna Big Thiefs femte album Dragon New Warm Mountain I Believe In You går också att finna bland de nominerade. Årets lineup är stark men ganska homogen, det alternativa i detta fall känns väldigt generiskt och ganska fegt. Definitionen för alternativ musik innehåller ord som “anti-mainstream” och menas ska utmana och bryta genrekonventionerna vilket ingen förutom Björk med albumet Fossora riktigt gör.

Borde vinna: Fossora – Björk
Kommer vinna: Wet Leg – Wet Leg

Allis Sääsk Berglund

BEST R&B ALBUM

Good Morning Gorgeous (Deluxe) – Mary J. Blige
Breezy (Deluxe) – Chris Brown
Black Radio III – Robert Glasper
Candydrip – Lucky Daye
Watch The Sun – PJ Morton

Lite synd att denna kategori missat en del storslagna verk från året. Att Mary J. Blige gjorde en storslagen comeback i år med sitt album Good Morning Gorgeous värmer ens hjärta, men jag är inte övertygad om att det faktiskt platsar här egentligen. Samma sak gäller för Breezy – sedan när blev Chris Brown en grej igen? Det räcker tack, bortom alla skandaler har han dessutom inte kommit med något nyskapande sedan 2015.

Lucky Daye och Robert Glasper har däremot bidragit med något nytt till genren i år och platsar bland nomineringarna bäst av alla – förhoppningsvis får de lite utdelning. 

Borde vinna: Black Radio III – Robert Glasper
Kommer vinna: Candydrip – Lucky Daye

Linda Lauermann

BEST RAP SONG

Churchill Downs – Jack Harlow feat. Drake
GOD DID – DJ Khaled feat. Rick Ross, Lil Wayne, Jay-Z, John Legend & Fridayy
The Heart Part 5 – Kendrick Lamar
pushin P – Gunna & Future feat. Young Thug
WAIT FOR U – Future feat. Drake & Tems

Blir det årets superhit i pushin P som kammar hem det, tar den enda vita rapparen i kategorin återigen vinsten, eller tror vi att Grammys överraskar och går till Kendricks The Heart Part 5? Det är svårt att gissa. Det är enklare att gissa vem som inte kammar hem ett pris – och det måste vara GOD DID. Om Grammys har en gnutta integritet ska DJ Khaled i alla fall inte vinna något. Personligen vill jag att Gunna och Future tar hem denna kategori – minns ni när alla memeade sönder pushin P? Just det.

Borde vinna: pushin P – Gunna & Future feat. Young Thug
Kommer vinna: Churchill Downs – Jack Harlow feat. Drake

Sultan Ahmed

BEST RAP ALBUM

GOD DID – DJ Khaled
I Never Liked You – Future
Come Home The Kids Miss You – Jack Harlow
Mr. Morale & The Big Steppers – Kendrick Lamar
It’s Almost Dry – Pusha T

Musikkritikern i mig vill skrika “KENDRICK!” – vi utsåg trots allt Mr. Morale & The Big Steppers till bästa album 2022 – men vi minns alla hur Macklemore vann årets rapalbum på över Kendrick på Grammys 2013. Samtidigt är det svårt att se att något annat album förtjänar att vinna över Mr. Morale. I Never Liked You med Future eller även Come Home The Kids Miss You med Jack Harlow skulle inte förvåna om de fick äran, och Pusha T är kanske för rå för Grammys. Personligen tycker jag att vinnaren är självklar, men kom igen – det är Grammys vi pratar om. Vi hoppas att det rättvisan skipas denna gång ändå.

Borde vinna: Mr. Morale & The Big Steppers – Kendrick Lamar
Kommer vinna: Mr Morale & The Big Steppers – Kendrick Lamar

Sultan Ahmed

BEST MÚSICA URBANA ALBUM

TRAP CAKE, VOL. 2 – Rauw Alejandro
Un Verano Sin Ti – Bad Bunny
LEGENDADDY – Daddy Yankee
La 167 – Farruko
The Love & Sex Tape – Maluma

Bad Bunnys popularitet är enorm – utöver att han gör jävligt bra popmusik, är han också affischpojken för Den Perfekta Mannen 2023: söt, snygg, flörtar mycket med sin feminina sida och är (nästan) helt oproblematisk. Rauw Alejandro eller även legenden Daddy Yankee har också en chans, förstås, men kom igen – de är inte Bad Bunny. Titi Me Preguntó, Me Porto Bonito och Callaita har alla över en miljard streams vardera. Det är helt absurda siffror. Bad Bunnys stjärnstatus har bara bekräftats under fjolåret, och även om han ställs mot mycket respektabla urbana artister, så har de helt enkelt inte en chans mot honom.

Borde vinna: Un Verano Sin TiBad Bunny
Kommer vinna: Un Verano Sin Ti – Bad Bunny

Sultan Ahmed

BEST GLOBAL MUSIC PERFORMANCE

Udhero Na – Arooj Aftab & Anoushka Shankar
Gimme Love – Matt B & Eddy Kenzo
Last Last – Burna Boy
Neva Bow Down – Rocky Dawuni feat. Blvk H3ro
Bayethe – Wouter Kellerman, Zakes Bantwini & Nomcebo Zikode

Årets urval för Best Global Music Performance innehåller en salig blandning av dancehall, afrobeats, jazz, reggae och neo-sufi. Bland årets nominerade finner vi en hel del uptempolåtar som Last Last av nigerianska sångaren Burna Boy och Gimme Love, Matt Bs samarbete med Eddy Kenzo. Andra nomineringar som Bayethe med Nomcebo Zikode, Wouter Kellerman och Zakes Bantwini samt Arooj Aftab och Anoushka Shankars låt Udhero Nah avviker liten från de andra nomineringarnas dansvänliga sound med deras lugnare, mer intima humör. Överlag är sounden spridda och starka med många individuella röster, dock är surret runt Arooj Aftab och hennes nysläppta musik tillsammans med förra årets Grammyvinst i samma kategori något som kan få henne att ta hem vinsten i år igen.

Borde vinna: Udhero Na – Arooj Aftab & Anoushka Shankar
Kommer vinna: Udhero Na – Arooj Aftab & Anoushka Shankar

Allis Sääsk Berglund

BEST SONG WRITTEN FOR VISUAL MEDIA

Be Alive (King Richard) – Beyoncé
Carolina (Where The Crawdads Sing) – Taylor Swift
Hold My Hand (Top Gun: Maverick) – Lady Gaga
Keep Rising (The Woman King) – Jessy Wilson & Angelique Kidjo
Nobody Like U (Turning Red) – Billie Eilish & Finneas O’Connell
We Don’t Talk About Bruno (Encanto) – Lin-Manuel Miranda & Encanto Cast

Jag har inte hunnit se The Woman King än, men Keep Rising är utan tvekan favoriten i denna kategori. Med samma driv och spöklika soulsound som Nina Simones klassiker Sinnerman tillsammans med cinematiska inslag i produktionen blir det här soundtracket en upplevelse i lurarna.

Lin Manuel Miranda har skrivit minnesvärda musikalnummer, men hans Disneylåtar håller inte samma mått. Absolut – Encanto har välproducerade poplåtar. Men den där “magin”, sången från karaktärernas djupaste hjärtvalv, har jag svårt att höra i hans Disneylåtar. Men, de är ju populära i alla fall – troligtvis för sin enkelhet (glöm inte soundtracket från Moana, där han genialiskt rimmar “island” på “island”). Så, poppis-Disneylåten We Don’t Talk About Bruno lyckades inte bara bli en succé bland Tiktok-generationen – även juryn verkar ense om att den gjort avtryck i år. Tack vare sitt breda genomslag lär den nog vinna.

Borde vinna: Keep Rising (The Woman King) [Från The Woman King] – Jessy Wilson & Angelique Kidjo
Kommer vinna: We Don’t Talk About Bruno [Från Encanto] – Lin-Manuel Miranda & Encanto Cast

Paul Dakwar

PRODUCER OF THE YEAR, NON-CLASSICAL

Jack Antonoff
Dan Auerbach
Boi-1da
Dahi
Dernst “D’mile” Emile II

Jack Antonoff är väl kategorins och kanske generellt branschens mest omtalade producent för tillfället? Jag tycker dock att han vunnit tillräckligt och att det är dags för statyetten att gå till någon annan. Dan Auerbach känns som ett tråkigt val när producenter som Boi-1da som bidragit till N95 och Nail Tech också är nominerad, men det är amerikanaren Dahi som känns mest tippad att vinna. Han har stått för många av låtarna på Kendrick Lamar och Steve Lacys senaste plattor, vilket gör honom till kategorins mest relevanta producent. 

Borde vinna: Dahi
Kommer vinna: Jack Antonoff

David Brignoli