Butcher Queen, en av grundarna till Stockwig, framträder på festivalen. Foto: Leo Gongora/Stockwig

“När man försöker säga exakt vad drag är kommer definitionen föråldras väldigt fort”

I de tidiga timmarna den 28:e juni 1969 stormar New York City-polisen en HBTQ-bar i Greenwich Village. Polisen kickar ut alla gäster och hela personalstyrkan. De tvingar in flera av dem i väntande polisbilar. Det är aggressivt. I flera år har barer som denna stormats och HBTQ-personer utsatts för övergrepp. Denna kväll får några av de utsatta nog och börjar slå tillbaka mot polisen. Upploppen pågår i sex dagar och Christopher Street där baren, The Stonewall Inn, ligger kommer bli en historisk plats för HBTQ-personer. 

När ettårsdagen för upploppen inträffar arrangeras en parad som kallas “Christopher Street Liberation Day”. Tusentals personer marcherar genom Manhattan till The Stonewall Inn och skanderar “Say it loud, gay is proud”! Det skulle bli den första av flera Prideparader. Sedan dess har fler länder och städer efterföljt med sina egna parader av stolthet. 

Sveriges första Prideparad arrangerades 15 maj 1971 i Örebro. Det är några år innan 1977 då Stockholms första prideparad arrangeras. Sedan dess har det arrangerats varje år, med undantag för 2020 i och med Corona. HBTQ-kampen fortsätter och under Pride får man inte glömma bort de många eldsjälar bakom denna markör för stolthet. En av dem är arrangörerna bakom Stockwig, Stockholms största dragfestival. I årets upplaga av den ideellt arrangerade festivalen har de valt att uppmärksamma former av drag som annars inte får ta lika stor plats, nämligen drag kings och non-binary drag.

George Chamoun, Rolf Backman, Grebnellaw och Svante Koefoed. Foto: Leo Gongora/Stockwig

Startskottet för Stockwig skedde år 2018. Dj:n och producenten George Chamoun såg att det behövdes en plattform för typer av drag som stod utanför den traditionella synen på drag. Han ville vidga synen på drag och ge plats åt fler. George slog därför sig samman med andra queer-artister och skapare. Idag är de fem stycken personer bakom Stockwig. Det är George Chamoun, Grebnellaw, Rolf Backman (a.k.a Butcher Queen) och Svante Koefoed (a.k.a Ruccola Hängbjörk).

Redan första året blev festivalen en succé. På årets festival, som ägde rum på Trädgården, var det över 2000 personer som deltog. Det störtregnade men glädjen och stämningen var ändå på topp. Det anordnades panelsamtal kring drag blandat med uppträdanden av queera artister och även en dragtävling anordnades.

– Det jag hade i åtanke från början var att Stockwig som plattform skulle innehålla olika segment. Första året hade vi olika workshops och panelsamtal kring drag. Idag har vi flera händelser som alla tillsammans gör att dragen står i fokus och likaså den experimentella delen av drag, berättar George. 

Timmy framträder på Stockwig 2022. Foto: Leo Gongora/Stockwig

I årets dragtävling uppmärksammades frågan kring hur brett drag faktiskt kan vara. Det fanns tre olika kategorier. En var avantgarde och innefattade all form av experimentell dragartisteri. Sedan var det en kategori för drag kings och en för drag queens.

Att ge utrymme för det experimentella och de som står utanför normen i dragvärlden har varit ett mål för Stockwig sedan början. 

– Vi har ingen önskan att bli älskade av mainstream även om det varit en kul grej. Nu vet många om oss, men det tog ett bra tag innan folk hajade. Vi har aldrig bokat en stor RuPaul’s Drag Race-artist även om vi hade kunnat göra det. Vi har istället velat belysa underground-scenen och det experimentella. Detta då vi alla här tycker det är det roliga. Det finns annars så många sådana klubbkvällar, exempelvis i PRIDE park, och det är inte det vi är ute efter att göra. Just denna typ av plattform har inte funnits tidigare, berättar George.

Filthy Queer framträder på Stockwig 2022. Foto: Leo Gongora/Stockwig

Förutom att vilja ge den experimentella dragen plats vill Stockwig även lyfta olika sorters kroppar som står utanför normen. Medarrangören Rolf, eller Butcher Queen, berättar att det är viktig att ge rasifierade kroppar plats i dragvärlden. Dessutom är det viktigt att även personer från hela Sverige, inte bara Stockholm, får utrymme att utöva drag för en publik. 


RuPaul Charles är av många ansedd som en dragikon. Han har varit drag queen sedan 90-talet och leder nu tv-programmet RuPaul’s Drag Race. Realityserien hade premiär i USA år 2010. Den leds av RuPaul och är ett tävlingsprogram där dragartister i olika segment tävlar mot varandra för att bli USAs nästa dragsuperstjärna. Tävlingssegmenten består av alltifrån kändisimitationer till lip syncande till skådespeleri till stora dansnummer. Vinnaren, den som blir sist kvar, får sedan en stor summa prispengar och ett internationellt erkännande tack vare serien som plattform. Flera av de som medverkat i programmet har, bland annat, turnerat runt världen tack vare det kändisskap serien givit dem. I USA är serien nu inne på sin fjortonde säsong. 

Drag Race har spritt sig till flera olika länder. Tidigare i vår berättade tidningen QX att Sverige kommer få en egen upplaga av Drag Race då SVT köpt rättigheterna till en svensk franchise. Men trots det positiva med RuPauls införande av drag i mainstream ljuset har han även skapat många hinder för personer utanför cis-manskroppen att utöva drag. RuPaul har bland annat inte haft drag kings med i sitt tävlingsprogram. I synnerhet har hinder skapats för transpersoner och de som inte sysslar med “mainstream” drag. I en intervju har han uttalat sig vara emot transpersoners deltagande i drag och säger bland annat: “You can identify as a woman and say you’re transitioning, but it changes once you start changing your body. It takes on a different thing; it changes the whole concept of what we’re doing.” Sedan dess har RuPaul tagit tillbaka flera yttranden, men oavsett visar det hur drag ibland behöver passa in i en viss mall. 

Svante berättar om denna smala mall i hur en dragartist förväntas vara, som bland annat RuPauls show bidragit till.

RuPaul’s Drag Race har gett både en positiv och negativ effekt. Det är alltid svårt när ett brand eller en sådan typ av show får ett sådant stort typ av inflytande. Det är bara drag queens i den showen och det visar bara en liten del av dragvärlden. Med Stockwig har vi hittat en helt annan bredd och något som inte är färdigpaketerat. Idag tror jag ofta dragperformers kan känna en förväntan att vara som många i RuPaul’s Drag Race. Det finns en förväntan att man bör använda samma terminologi och språk som i showen. Även att dragperformance bara är att lip synca. Men så behöver det inte alls vara, utan det kan finnas flera olika saker som kan samexistera, berättar Svante och fortsätter sedan.

– Stockwig har även en annan politisk laddning än andra shower eller festivaler i Sverige. De vi bokat under årens gång har delat med sig av sina berättelser om hur det är att vara queer. De har även berättat hur queervärlden själv har olika förväntningar på en. När man försöker säga exakt vad drag är kommer definitionen därför föråldras väldigt fort, då drag är individuellt. Det är därför bra att se drag som något väldigt rörligt. Samtidigt är det en reaktion på könsroller och hur vi ser på ens egna identitet, säger Svante.

The Golden Wig Award i händerna på Egalia Skärholmen. Foto: Leo Gongora/Stockwig

Under Stockwigs fyra år som dragfestival har nya dragartister fötts genom plattformen. När George berättar om de stjärnor som kommit fram tack vare Stockwig ryser han och glädjen lyser i hans ögon. Han berättar vidare om de olika sätt festivalen valt att lyfta fram betydelsefulla personer inom den svenska queervärlden. Ett av sätten är genom hederspriset “The Golden Wig Award”, som i år designades av Daniel Johansson. Priset, en skulptur med en guldperuk, går till en organisation eller person som jobbat för att lyfta eller hjälpa queerpersoner. Detta år gick det till organisationen och ungdomsgården Egalia Skärholmen som arbetar för HBTQ-ungdomar mellan 13-19 år.

I år har Stockwig, för att fortsätta vidga synen på svensk drag, valt att fokusera på att främja drag kings. 

Mark Anthony framträder på Stockwig 2022. Foto: Leo Gongora/Stockwig

Drag kings är, precis som drag queens, svårt att definiera då det kan vara otroligt många olika uttryck beroende på skapare. Ofta är det kvinnor som iklär sig manliga attribut och tillhörande könsstereotyper. Den typiska drag king-karaktären är en machokaraktär och även imitationer av kändisar såsom Michael Jackson eller Elvis Presley kan förekomma. 

Grebnellaw. Foto: Leo Gongora/Stockwig

Grebnellaw är en av medarrangörerna till Stockwig är en performancekonstnär och använder sig av drag. Hen använder Grebnellaw för att undersöka olika typer av identitet. I hens fall väljer hen att utforska ett område bortom könen, nämligen det utomjordiska. Grebnellaw har inte tänkt binärt, det vill säga tvåkönat, som det ofta kan bli i dragvärlden där det ofta delas upp “king” och “queen” – man och kvinna. Hens drag kan därför definieras som non-binary drag, en drag bortom de binära könen. Hen har också varit en av de drivande parterna i kontakten med att boka drag kings.

– Det har alltid varit svårt att boka drag kings, och alltid mycket lättare med drag queens. Inför Stockwig gjorde jag en jättestor drive för att få fler kings till tävlingen. Jag var inte säker på att det skulle gå att fylla drag king-kategorin, men nu lyckades vi och det var nästan mer kings än queens, berättar Grebnellaw och ler.

Johnny FeelGood, PhD framträder på Stockwig 2022. Foto: Leo Gongora/Stockwig

–Mottagandet för drag kingsen har varit jättepositivt och jättekul. Sedan måste man fortfarande förklara vad en drag king är. Det är inte ett lika känt begrepp, fortsätter hen.

Svante tar vid.

– Det är ovanligt att det är ett sådant stort drag king-fokus. Det finns många drag queens som funnits sedan 70-talet som jag känner till, men sedan när man googlar drag kings dyker det inte upp något alls, vilket är jättehemskt. Det finns inte alls lika mycket information. Var är kingsen? Det känns därför jättefint att lyfta denna fråga, förklarar Svante.

– Vi ville därför med detta fokus visa att drag kings kan dra publik. Många ställen som inte har drag kings tror ofta att det är svårt att dra publik med bara dem istället för queens. Ofta är drag kings inte lika glittriga och fascinerande enligt dessa personer, berättar Rolf. 

Creature Cringe framträder på Stockwig 2022. Foto: Leo Gongora/Stockwig

I en Vogueartikel skriven 2018 skriver journalisten Nicole Phelps om just detta. Hon intervjuar olika drag kings och diskuterar frågan varför får drag queens ofta ta mer plats? Svaret på frågan är komplext. En förklaring kan vara den patriarkala strukturen. När exempelvis en kvinna tar på sig, i detta fall, manliga attribut såsom sätt att tala, klä sig och uppföra sig ses det ned på eller av vissa uppfattas det som ett hot till det traditionella samhället. En kvinna i en mansroll, exempelvis en drag king, blir därför ett hot för vissa. Jag frågar arrangörerna samma fråga och Grebnellaw svarar:

– Som drag king går man mot patriarkatet när man leker med stereotypiska mansideal och exempelvis machokultur. Om en man ikläder sig en kvinnlig roll blir det mer accepterat. Så fort en man sätter på sig en klänning blir det underhållande. Det är aldrig lika underhållande för allmänhetens öga när en kvinna “blir” en man. Men när kings får ta plats är de, enligt mig, ofta mycket roligare. Så jag tycker det var kul att vi kunde lyfta det. Det är svårt för kings att utvecklas då queens oftare blir bokade och då blir kings en minoritet. Dessutom är de som är drag kings, om man generaliserar, ofta lesbiska och i lägre rang i HBTQ-hierarkin. När de gör narr av eller imiterar män tar vissa illa upp. Sedan tror jag den största orsaken egentligen är att det är främst kvinnliga utövare och då tas det inte på lika stort allvar, precis som samhället i stort där det till största delen är män som styr, berättar hen.

Alexander of Hellsingland framträder på Stockwig 2022. Foto: Leo Gongora/Stockwig

När jag är på Stockwig märks Georges, Grebnellaws, Svantes och Rolfs engagemang. De har verkligen lyckats skapa en plattform för alla typer av drag och det lyser igenom hela kvällen. På scen är det alltifrån spoken word framfört av drag kingen Mark Anthony, till alien-performance av Grebnellaw, till performance och satir om machokultur framfört av Leffe Crumlove. Man kastas mellan gråt i halsen, rysningar på armarna och skratt. Kvällen leds av drag kingen Joe Lion och dragartisten BLEACH Babychino, ett radarpar. Det är fantastiskt som publik att se hur drag vidgas genom Stockwig och att man får vara en del av det som åskådare.

Nu blickar arrangörerna bakom Stockwig redan framåt. De hoppas att festivalen fortsätter bli större och vidareutvecklas. Efter festivalen pratar jag med Grebnellaw som berättar att det efterfrågats fler arrangemang från dem. Något som diskuteras just nu är en möjlig nyårsfest i Stockwigs regi men det återstår att se. En kan bara hålla tummarna!

Leffe Crumlove framträder på Stockwig 2022. Foto: Leo Gongora/Stockwig