fbpx
Foton: Press

Katie Gregson-MacLeod om Leonard Cohen, TikTok och att ha texten som prio

En av TikTok-sfärens stora höjdpunkter under 2022 har varit genomslaget av den skotska sångerskan Katie Gregson-MacLeod. Det råa klipp där hon sjunger en hjärtskärande bit av låten complex i augusti nådde snabbt den typ av viralitet som säkrar skivkontrakt – i detta fall med Columbia Records, en del av Sony Music.

complexs framfart var en fräsch bris på den intensiva, ofta överväldigande TikTok-scenen. Gregson-Macleods girl next door-känsla och avskalade framträdande var organiskt – följden av organisk spridning tack vare algoritmens uppenbara entusiasm att dela klippet vidare kändes precis lika äkta som låten gör. Så när chansen att få träffa Katie under hennes besök i Sverige dök upp högg jag snabbt tag i 20 minuter av hennes schema på Sonys kontor i centrala Stockholm.


Med all rätt visar sig en konglomerat som Sony stolta över att ha säkrat en av årets största TikTok-trender; När jag anländer till Sonys kontor en solig höstförmiddag har Katie precis framträtt live för kontoret, och under gårdagen framträdde hon på Bianca Ingrossos nya talkshow. 21-åringen är full av liv och supertaggad på att vara i Sverige – den nyfunna framgången känns fortfarande fräsch och spännande för henne.

Hej Katie! Jag ville starta vårt samtal med att gratulera dig för framgång och hur allting gått. Hur känns det?
Tack så mycket! Det är galet, och känns fortfarande helt galet. Det fanns en konstig avdomnande känsla först när det var så mycket som hände samtidigt, och flera milstolpar som jag aldrig kunnat drömma om att hända på flera år som hänt bara på några veckor. Samtidigt är det så spännande och jag känner mig så lyckligt lottad. 

Hon fortsätter:

– De första sex veckorna var det en galen rusning för att göra saker kring complex, hitta ett team och ett skivbolag som backar mig. Just nu är jag mer upptagen än jag någonsin varit, men jag har landat i att ha hittat ett otroligt team runt mig. Så jag kan göra jobbet som artist, liksom. Ibland har det varit överväldigande, men överlag är det så spännande. Allt är nytt. Som att få komma hit några dagar.

Hjälper det att framträda och vara mycket i studion?
– Åh, ja. Sista veckan var jag i London i studion och bara spelade in och skrev. Det var väldigt uppfriskande och fick mig att må bättre. Jag kan göra alla andra grejer, intervjuer och sånt, jag gillar det faktiskt, men jag tror att gå tillbaka till studion ger en så bra känsla. Det, och att uppträda, även om det kan vara nervöst, får mig att påminnas om varför jag gör det här.

Blev du glad när Roger Cleye gjorde en duett med complex-klippet på TikTok?

Hon börjar garva.

– Roger Cleye? Han är så rolig. Det var nog den största milstolpen i min karriär, haha. Han är en ikon. I’m obsessed with him. Det var på tiden, jag väntade på att han skulle göra duetten ett tag.

Berätta om några artister som du drar inspiration från!
– Just nu är det en hel del olika artister från olika genrer jag lyssnar på. Jag älskar funk, indie, pop, och rockigare grejer. Det är ganska spretigt. De jag lyssnar på och tänker att jag skulle vilja göra något liknande som är Julia Jacklin, Lucy Dacus, Big Thief… Jag inspireras verkligen av så många artister. Sista två veckorna har jag lyssnat på The 1975:s nya skiva. 

Det känns nästan som hon blir överväldigad av alla namn, eller bristen på rätt namn, som dyker upp i huvudet, uppenbart smått frustrerad av att riskera att missa någon viktig influens. Hon fortsätter:

– Några av mina vänner från Skottland är mindre artister som jag inspireras av. Folk man träffar och ser hur de gör sin grej och verkligen är grassroots. För mer all time-artister, som jag verkligen inte vill jämföra mig med, som jag inspireras av är textförfattare som Leonard Cohen, Joni Mitchell, Elliott Smith, Carol King och Tim Minchen. Leonard Cohen, Elliott Smith och Joni Mitchell är för mig låtskrivar-GOAT:s. Jag skaffade precis en Leonard Cohen-tatuering. Har du hört låten Suzanne?

Såklart. Med apelsinerna. 

Hon visar mig en tatuering av en apelsin.

Den låten är verkligen låten som får en att fatta hur grym han är.
– Hans senare grejer är verkligen freaky. Jag älskar allt han gjort, men min favorit är första skivan, Songs Of Leonard Cohen. Den är absolutely classic. Chelsea Hotel är en av de bästa låtarna som någonsin skrivits, i min mening. Suzanne, Hallelujah, de är klassiker. Han prioriterade alltid orden först, och det är verkligen en inspiration för mig.

Hur tar du den inspirationen in i din låtskrivarprocess?
– Ibland märker man inte hur det inspirerar en, men om man lyssnar på det så sipprar det liksom igenom. Jag lägger verkligen fokus på text – jag säger inte att jag är någon sorts otrolig textförfattare – men för mig är texten en prioritet. Jag ändrar melodin utifrån texten om jag behöver det. Medan jag känner många andra låtskrivare som skriver otroliga melodier och alltid prioriterar melodier, följt av text. Undermedvetet är jag väldigt inspirerad av folk-låtskrivare och artister grundar sig i text och berättar historier. Men jag vet inte hur mycket jag tänker på det när jag skriver. Förmodligen skriver jag en [The] 1975-låt nästa vecka för att jag är helt kär i [den nya] skivan.

Texten på complex slår väldigt hårt, och den är så minimalistisk och textdriven.

Hon tackar och ursäktar sig lätt, med tanke på textens intensiva tema om sorg och brusten kärlek.

– Det är ganska unikt att folk lyssnar på texten i sån detalj och att de verkligen tar sin tid att connecta med dem och förstå den. Det är konstigt, men en sån ära.

Din musiks genomslag på TikTok bryter också så många stereotyper kring plattformen. 
– Ja, men det finns så många fantastiska artister på TikTok. Jag har upptäckt så många artister via det.

Jag ber henne shoutouta några.

Leith Ross, Maude Latour, jag älskar henne. Annie DiRusso. Det finns så många, jag kan nämna ett dussintals. Men de är några av vår generations bästa artister, tycker jag. Och de har lyckats hitta en publik där. För det är vår generations bästa marknadsföringsplattform.

Hon understryker:

– Texter är viktigt på TikTok. Folk gillar intimitet och sårbarhet. 

Det finns artister som blir stora på TikTok, sedan finns det artister som bygger en fanbase från botten upp. Det känns som du är i mitten, med dina influenser av kult-artister. Var vill du ta ditt projekt?
– Från första början av det som skett med min musik har jag verkligen varit tydlig med alla, speciellt skivbolag, att trots vitaliteten kring complex, vill jag bygga en fanbase. Jag vill kunna turnera bra på massa olika platser, låta folk hitta dit och bygga en längre, hållbar karriär som artist. Oavsett vad som sker på internet. För fem år sedan var Instagram hetast, nu är det TikTok.

Katie har delat många bilder av henne i studion, och till och med använt bilder från studion som omslag på flera låtar. Den osläppta låten Saturday Night teasades på BBC Introducing Scotland och Katie la upp en TikTok med både studioversionen och en session när de spelade in den live. När jag frågar om den svarar Katie förvirrat i sann Gen Z-anda att hon inte ens minns att hon teasat den låten på sin TikTok. 

– Hur visste du om den låten? Har jag delat den låten på min TikTok nyligen?

Jag visar TikToken och påpekar att det är ganska coolt att hon inte minns att hon delat den. Hon la upp den i juli.

– Åh, den! Ja, det var ett tag sedan nu. Känns som länge sedan, trots att det bara var några månader sedan. That’s cute. Jag tror inte den kommer släppas på ett tag…

Har du något kommande projekt på gång?
– Vi har något speciellt som kommer ut de kommande månaderna. Utöver det vill jag givetvis släppa en skiva. Och jag har ett skivkontrakt som låter mig göra det. Jag älskar att lyssna på skivor i sin helhet, och har släppt en EP och några singlar. Jag har något som kommer i år, men sedan blir det live och album. När denna galna period sinar ner vill jag tillbaka till det kreativa spacet.

/

Intervju: Katie Gregson-MacLeod