KULT Magasins höjdpunkter från 2022 – årets bästa recensioner

Vi närmar oss slutet på det minst sagt recensionstäta 2022. KULT har hunnit med hela 216 (!!!) recensioner om en mängd olika verk som vi tyckt till om, analyserat, älskat och ogillat.

Med det sagt är det högst troligt att en missat någon recension här och där, och därför vill vi ge utrymme för de verk som skinit lite extra på recensionshimlen detta år. Här kommer de 11 recensioner från året som är våra must haves. Läs och njut!

Bild: En dramatikers dagbok 20192020

En dramatikers dagbok 20192020 – Lars Norén

Under hösten fick vi ta del av Erik Forsströms känslofyllda recension av Lars Noréns sista verk i hans dagbokssamling, som återspeglar dramatikerns liv under åren 2019 och 2020, starkt präglade av omständigheterna vi alla befann oss i: coronapandemin. Säga vad man vill om denne mytomspunna man, hans person och hans ogenerade uttryck lämnar ett avtryck även med detta postuma verk.

Bild: Ixelles

Ixelles – Johannes Anyuru

“Han skriver om världen på ett sätt som försätter mig i ett tillstånd som närmast kan beskrivas som andakt. En sann magiker“.

Så beskriver Saga Lindholm Johannes Anyurus skrivande, när hon dessikerar hans senaste verk Ixelles i denna recension. Boken beskrivs på många olika sätt, men kanske framförallt som en samling av berättelser. En omfattande sådan, som berör på ett känslomässigt, filosofiskt och häpnadsväckande sätt, och som enligt Saga gör det svårt att sammanfatta boken i några få stycken. Hennes försök till detta hittar ni här!

Bild: Kritaen5a

Kritaen5a – Redaktionen

Det har kanske inte undgått någon att denna bok fick en stor dos uppmärksamhet när den släpptes i somras, och det tog inte lång tid innan den landande i knäet hos KULT:s egna Felicia Malmqvist. Med sina filterlösa, okonventionella och käftsmäll-liknande skildringar får vi ta del av söderortsrealism med toner av cynism, sarkasm och självdistans, vilket enligt Felicia gör detta verk till något alldeles unikt och läsvärt.

RENAISSANCE – Beyoncé

Musikåret 2022 har bjudit på många guldkorn. Ett av dessa, som gjorde avtryck av rang, var Beyoncés efterlängtade album RENAISSANCE som släpptes under sommaren. Theo Hafström gav sig på detta mästerverk i sin recension, och bidrog till något historiskt för recensionssegmentet på KULT: albumet kom att bli det första som fått en 10:a i betyg rakt av. Med det sagt, en recension som inte får saknas när vi sammanfattar året som gått!

Liverecension: Witch Club Satan

2022 bjöd på den efterlängtade återgången till normalitet vad gäller liveupplevelser, och vi har haft ynnesten att få ta del av många konserter under årets gång. En av dessa minnesvärda stunder var Witch Club Satans spelning på By:Larm under september månad, som Gustav Stjernkvist beskrev enligt följande: “Det här är helt motbjudande men det är också helt magiskt, och det är verkligen något av det sjukaste någon har bevittnat i musikvärlden sedan stavkyrkorna brann.”

En fröjd att läsa om du är redo att bli lika förtrollad av Witch Club Satans gränslöshet på scen som Gustav!

Gemini Rights – Steve Lacy

Nardos Tekle har recenserat Steve Lacys senaste tillskott i musiksamlingen: Gemini Rights. Den indie-osande R&B-stjärnan bjuder på ett album i kärlekens namn, där vi får möta känslokaoset som så ofta uppstår efter en avslutad relation. Nardos beskriver albumet som en resa, där Steve Lacy släpper in oss i sina mest sårbara berättelser över en välkomponerad produktion.

Liverecension: Rift Stockholm

När skivbolaget YEAR0001, grundat av Yung Lean, intar Slakthusområdet för sin första festival Rift Stockholm var KULT:s Charles Lundman på plats för att ta del av denna hypade tillställning. Vi tas med på en resa på festivalområdet, en beskrivning av allt vad denna musik-scenen är för sina fans och huruvida artisterna på scen lyckas skapa något minnesvärt med denna Sverigepremiär.

Bild: House of the Dragon / HBO Max

House of the Dragon

För alla Game of Thrones-älskare var hösten 2022 och dess premiär av nya HBO Max-serien House of the Dragon delvis efterlängtad, delvis fruktad. Denna känsla delades även av KULT:s egna f.d. Game of Thrones-fan Gabriel V. Rindborg, som trots skepticismen blev vår trogna följeslagare genom sina recensioner av första säsongens alla tio avsnitt. Han gav oss en omfattande analys, en axel att luta oss mot, och en gedigen skildring av händelseförloppet och seriens starka karaktärer.

Bild: Stammisar
Bild: Stammisar

Stammisar

Lovisa Strååt har under året tagit tillfället i akt att recensera Mats Nyman filmdebut Stammisar, som kryllar av välkända namn ur film- och mediebranschen. Vi får ta del av trovärdiga samtidsskildringar och kärleksberättelser från dagens Stockholm på ett lättillgängligt sätt med en liten twist: Alla dialoger bygger på rim. Vågat och okonventionellt, men ett lyckat format som gör filmen till ett lustigt, befriande och roligt verk enligt Lovisa.

Bild: Nope. Universal Pictures/Monkeypaw Productions

Nope

Under hösten släpptes Jordan Pelees tredje film Nope, vars namn ska återspegla känslan som tittaren förväntas ha när hen ser filmen. Jesper Lundstedt har recenserat, och tar med oss på en resa genom filmens mystik med sina utomjordiska inslag, relevanta skildringar av samtiden och karaktärerna, och de eventuella frågetecken som uppstår vid tittandet. Det blir politiskt, komiskt och underhållande, och trots avsaknad av vissa element har Pelee återigen lyckats bjuda på en sevärd film tack vare sin skarpa regi.

Linda Kulle i “Kära Jelena“. Foto: Sören Vilks

Kära Jelena

Teater har också stimulerat våra sinnen under det gångna året, bland annat pjäsen Kära Jelena i nyregi av Jonas Österberg Nilsson, som Jana Paegle har recenserat för KULT. I centrum står läraren Jelena (Linda Kulle), som blir symbol för de slitningar som finns i dagens Ryssland, där förnyelse och utveckling bland den yngre generationen stöter på motstånd från de äldre, i det här fallet lärarna, och deras ideal från ett forna Sovjet. En samhällskritisk skildring av Ryssland, där moralpolitik, korruption och progressivitet försöker samexistera.

Vill du läsa fler recensioner? Varsågod och dyk ner i våra övriga litteraturrecensioner, musikrecensioner och filmrecensioner!