Foto: montage

Här är nya årets hetaste trender

Kategorisera, gentrifiera, visa trosorna och se jättenördig ut. Sara Ek försöker förutspå några av årets största trender.


Intervjuare på Drottninggatan

Oj vad folk rös när varenda kotte född på 2000-talet drömde om att bli youtuber. Kolla nu då: Precis som att alla företag ska ha en AI ska de också ha en käck 19-åring som intervjuar folk på Drottninggatan i Stockholm. Är du singel? Får jag se din lägenhet? Vad tycker du om Vattenfall?


Amerikanska flaggan återvänder

USA:s flagga på blå, stickade tröjor har varit en trend länge. Det menar min 15-åriga mode- och Tiktokintresserade syster. För mig känns däremot USA-flagga både passé och aningen pinsamt; jag minns min egen högstadietröja med stars and stripes, stjärnorna utbytta mot döskallar. Jag tänker på den amerikanska politiken och hånandet av amerikanska turister – idag känns det besynnerligt att använda landets flagga i estetiskt syfte.

Men det vänder under nästa år. Ett hopkok av nostalgi och ironi kommer att etablera den redan pyrande “American girl” eller “America core”. Tänk Emma Chamberlain i trenchcoat, höga stövlar (Hunters tillbaka efter världens regnigaste Way Out West 2023) och USA-flaggan på stickad tröja. Så preppy.


Country-estetiken dör

Både “American girl”-estetiken och Taylor Swifts nyinspelade debutalbum lär spä på country-estetikens framfart, men sedan kommer folk inse att cowboyhatten är tidiga 2020-talets ekvivalent till tidiga 2010-talets mustasch. Cowboystövelvaser från Lagerhaus dyker upp på alla Myrorna.


Foto: Love Actually

Nördglajjor

Rätt form på solglasögon fluktuerar flitigt, men de vanliga bågarna har i största allmänhet lyckats hålla sig utanför trenderna. Tills nu. Inne 2024 blir såna där gamla, smala, fyrkantiga nörd-glasögon som pappor har.


Romantisera trygghet och dricka mindre alkohol

Vilka sätter trender som Socialstyrelsen? Fjolårets uppmärksammade alkoholråd om mindre än fyra standardglas per tillfälle fick alla att häpna under september. Strax därefter kändes det icke-ifrågasatt. Tillsammans med en nationell ekonomisk kris och oroligt världsläge tycks sju öl och spåra ur torsdag kväll ha gått ur trenden. Istället florerar hemmets trygghet – något som håller i sig in i 2024. Jackor på efter tredje enheten. Gäsp. Tack för ikväll.*

*Trenden förutspås med reservation för att kunna vara ett privat upplevt ålderstecken.


Otrendigt att följa trender

Pinsamt ju. Kurera din egen smak.


Foto: montage / SNL / Eras Tour trailer / Tiktok

Troschock (eller trosnonchalans)

År 2023 invigdes “no pants”-trenden på runways och plockades upp av kändisar. Taylor Swift showade i en baddräktsliknande outfit utan byxor hela förra året, och när Olivia Rodrigo uppträdde på SNL drog hon upp sin korta klänning för att visa underkläderna. 

I år förflyttas trostrenden från lyxmärkena till fast-fashionföretagen. Det går hand i hand med att kortkort-kjolen är tillbaka. Skymtande underkläder kommer snabbt gå från oundvikligt till snyggt. Zaras nästa storsäljare blir en decimeterlång tunn mesh-kjol, jag lovar.


Häng äntligen fett igen

Kommande är skinny jeans med låg midja. Bråka inte. Med jeansens låga passform i beaktning formulerar jag min sista modespaning – och det här är en chansning – häng. Underkläder är som sagt inne.


Trött på trött musik

År 2024 kommer den trötta musiken, tänk Phoebe Bridgers och Searows, att hånas liksom att “sjunga i kursivt” hånades några år tidigare.


Ny kategorisering av personlighet

Varje år blir en kategorisering av människor trendig. Stjärntecknens uppsving under 2020/2021 är ett bra exempel. Kanske räknas även Tiktok-diagnostiseringen av ADHD och autism? År 2023 populariserades att hålla sitt ansikte jämte färger och filter för att hitta sin säsongsmässiga färgpalett. Dags för nästa.


Foto: Cyklopernas land / SVT

Opinionens död

Tidningarna publicerar krönikor, ledare, debatter, rådgivning och kommentarer. Alla har en podd och i alla poddar tycks det. I SVT:s Cyklopernas land ingår ett segment där en gäst läser mediemannen Christopher Garplinds åsikter från en lista. Ständigt en röst. Ständigt en spaning.

År 2024 växer en motreaktion. Det har poddarna En varg söker sin pod, Stormens utveckling och Forum tidigare spanat. Till och med Lena Andersson, som kanske uttryckt flest åsikter under hela 2023, avslutade året genom att säga att “åsikter är överskattade” i en intervju i DN. Det eviga matandet av opinion leder naturligt till ett markant minskat intresse för att läsa den. Egentligen, vad spelar kulturjournalisternas studsande åsikter om autobiografin som genre för roll?


Vara osäker

Tillbaka till Cyklopernas land. När Krister Henriksson gästar programmet hyllar han att det inte är klipsk tv. “Jag tycker om när folk är lika korkade som jag”. Gästar gör även Markus Krunegård, som menar att han hellre lyssnar än tycker. Den minskade opinionshetsen, tillsammans med eskalerande världsomspännande konflikter att hänga med i och diskutera på mångfacetterade sätt, kan komma att mynta en moderiktig okunskap och osäkerhet. Jag vet inte. Jag är inte tillräckligt påläst. Jag har ingen spaning.


Gentrifiering av sunkhak

Det finns ett ökat intresse för sunkiga barer – det bekräftar förra årets intervju med Sunk-Lunchguiden i Mitt i Göteborg. “I’m not like other girls”-andande recensioner prisar klibbiga krogars smaklösa mat och otrevliga personal i Facebookgrupper och Instagramkonton. Tiotusentals människor följer och gillar.

Enligt artikeln “vallfärdar” folk till Göteborgsbaren Silverkällan. Med gaffatejpad inredning och rullatorer parkerade utanför är haket nu inte bara ett vardagsrum för ensamma gamlingar, utan även en snackis i media. Inga medelklasshipsters, utan så genuint. Undra vad konsekvenserna blir. Som vanligt är inget en större uppåtgående trend än prissättning.