Handen Under Mona Lisas Kjol (PT:1)

Yasin

7.5

Ett år är lång tid i den Youtube- och Spotifydrivna hiphopscenen, där musiktrender dyker upp och tar fäste under loppet av månader. Att Handen Under Mona Lisas Kjol, som har spelats in av en artist som suttit inne i över ett år, både passar in i samtiden och navigerar korrekt inom hiphopscenens nuvarande landskap ger förklaring till Yasins Byns status som en titan i svensk hiphop.

Yasin Byn exemplifierar den våg av svensk undergroundmusik som startade som ett ungdomligt Youtubefenomen under 2014, och växte stadigt till den stabila, dynamiska scenen som hiphop i Sverige blev under 2019. I framkanten av utvecklingen och helt på egen hand jobbade Yasin Byn med andra artister från Västerort. De ritade blåkopian för stilen, jargongen och de teman som syns och hörs idag på Spotifys Top 50-låtar i Sverige. Genombrottet för Yasin var “Trakten Min”, en kärleksförklaring till en livsstil över ett klassisk boombap-beat. “Trakten Min”:s svängiga refräng, Yasins övertygelse i rösten och den brokiga beskrivningen av Yasins vardag gjorde den till en modern klassiker inom svensk hiphop.

Yasin hade dock, fram tills att han åkte fast för vapenbrott, inte släppt något album. Det längsta släppet från honom vid det laget var Allstars, som kändes mer som en triplett av singlar än ett sammanvävt verk. Sedan satt han inne 2018, året då han släppte singlarna “Chicago” och “BonVoyage”. Under den tiden dök drill, en engelsk musikrörelse ledd av bland andra Headie One och Skengdo, och hyphy, en musikstil inspirerad av Los Angeles DJ Mustard som kunde tydligt höras på beatet till Dree Lows “Santa Lucia”, upp. Samtidigt blev också den amerikanska trapen allt mer melodisk och svängig; en utveckling som nådde sin klimax med Lil Babys superhit “Drip Too Hard”. I en bransch där talanger strömmar in på daglig basis är relevans viktigt – låter du som förra året hör du förra året till. Med internet som drivkraft går den naturliga successionen mellan genrer respektive artister snabbare än någonsin.

Ändå låter Handen Under Mona Lisas Kjol som ett album som är i fas med utvecklingen. Albumet har producerats framförallt av AK, som lyckats sätta en mörk, mystisk och dyster tematik till Yasin Byns berättelser. Den röda tråden i låtarna är att Västerortsrapparen funnit sig i ett fokuserat sinnestillstånd – under sin tid i fängelset ska han ha skrivit mycket och förberett sig inför sin comeback. På “Not For Sale” rappar han om att han inte längre står i centrum nu när han blivit en vuxen man. På “WLIT” kastar han bandanan och väljer Moncler, och pratar även om att han inte kan röka på lika mycket längre.

Albumets namn hintar om att det blir en del av två. I låten “DSGIS”, dess första singel, påstod Yasin att detta inte var ett album, utan en film. Just “DSGIS” verkar vara albumets tyngdpunkt, där Yasin är kryptisk och pratar om en kvinnas pärlor, vikten som han bär på och en lekstuga. De andra spåren finner Yasin i sin typiska modus operandi – han är fortfarande samma gaturappare som han alltid har varit, bara att han har förfinats och förbättrats. Produktionen är lite tajtare än på hans tidigare verk, lyriken är lite mer fokuserad. Yasins dedikation till att göra en värdig comeback hörs i plattan.

Av Handen Under Mona Lisas Kjol att döma har Yasin inte halkat efter. Den breda arsenalen av flowstilar och de olika referenserna, med vilka Yasin målar bilder över låtarna, följer med honom in i albumet, där Yasin är lika säker i sitt skapande som alltid. Albumets konstnärliga motiv kan dock behöva förtydligas – det är fortfarande oklart vad för typ av film Yasin fångar med sitt objektiv. Kanske är Mona Lisa en metafor för rapgame:et som Yasin vill ta. Kanske hör klippet på Monica Bellucci från Yasins instagram till albumets tematik. Det är också synd att det konstnärliga temat objektifierar kvinnor på det sättet som titeln gör – utöver att det är motbjudande så känns det också omodernt. Referenser till Mona Lisa har gjorts flera gånger redan i popkultur, och att det görs än en gång på ett sexistiskt sätt gör inte saken bättre.

Att sitta inne i ett år och sedan komma ut med ett projekt som Handen Under Mona Lisas Kjol är ett kännetecken för en artist som tar sitt skapande på allvar. Yasin har fortfarande punchlines på lager och hans förståelse för hur scenens trender förändras håller honom i framkant. Det återstår att se hur PT:2 (om det nu blir en del 2) kommer att låta – Yasin sitter på ett löfte om något bra på Handen Under Mona Lisas Kjol.