Foto: från filmen A Ravaging Wind

Göteborgs filmfestival 2024: A Ravaging Wind

En predikantfader och hans plikttrogna dotter drabbar samman med en bilmekaniker och hans son efter ett motorstopp på argentinska landsbygden. Vacker scenkonst och komplicerade familjerelationer kommer till ytan i Paula Hernandez kraftfulla roadmovie, med unga och äldre argentinska skådespelare i spetsen. 

Ständigt på väg mot nästa predikan missionerar den karismatiske fadern Pearson genom storstad och landsbygd för att sprida det evangeliska budskapet. Med sig har han sin 18-åriga assistent och dotter Leni, som alltid stått vid faderns sida i missionerandet. Trots att Leni inte känner till någon tillvaro utanför det frikyrkliga livet tampas hon med en undertryckt längtan efter frihet som växer starkare allt eftersom hennes självupptagna fader, som åtnjuter påvestatus bland evangelikanerna på landsbygden, negligerar henne. 

När deras bil en söndag brakar samman på motorvägen vid gränsen mot Brasilien söker de service hos den kraftige bilmekanikern Gringo, som driver en verkstad tillsammans med sonen Tapioca. När missionärerna får spendera natten på verkstaden går det inte lång tid förrän det blir uppenbart att det också här finns undertryckta känslor av sorg, längtan och frustration mellan barn och föräldrar. Lågmält växer spänningen mellan de jämngamla fäderna, vars olika uppfattningar om vad livet handlar om skiljer sig som natt och dag. Pearson, som i vanlig ordning vill frälsa syndaren, lyckas nå fram till den ensamme sonen Tapioca samtidigt som Gringos enkla knegarmanér blir en ögonöppnare för dottern Leni på hennes oundvikliga väg mot frigörelse. 

Komplicerade relationer och landsbygd utgör ett bärande tema i A Ravaging Wind. Regissören Paula Hernandez fångar det smärtsamma som uppstår när en son eller dotter inte vågar uttrycka sina känslor för sina föräldrar av rädsla för att de ska bli ledsna. Filmens tema är tungt och kan stundvis förefalla överväldigande för den som hade för avsikt att fly verkligheten i Aftonstjärnans biosalong. Samtidigt varvas berättelsen med klassiska inslag från roadmovie-genren: spontanitet, humor och längtan efter frigörelse. En kärleksfull hyllning till bilen, likt hyllningen till biografen i Cinema Paradiso (1988), tillkommer under berättelsens slutskede.

Skådespelaren Alfredo Castro, som vi känner igen från bl.a. rollen som Pablo Escobars far i Netflix-serien Narcos, axlar rollen som den karismatiska Pearson medan stjärnskottet Almudena González (Argentina, 1985) ger huvudkaraktären Leni sitt allt. Hernandez levererar högklassig filmkonst och får oss att, med hjälp av kraftfulla skådespelarinsatser, motvilligt reflektera över tro, föräldraskap, vanmakt och trygghet kontra frihet.