Foto: Nikko Knösch

Från källarlokal till viral – komikerna som slår på TikTok

Pandemiåret har mot alla odds boostat karriären för flera komiker. Genom att posta stand up på TikTok möter de fullsatt publik när restriktionerna lättas. Det nya formatet blir dock en snackis i humorbranschen – vad händer när stand up blir för alla?


Varje måndag förvandlas rummet längst in i Sir Toby’s Pub & Restaurant till stand up-klubb. Humorbaren, eller ”Malmös oftaste stand up-klubb” enligt deras Instagramkonto, erbjuder scentid åt såväl rookies som rävar. Inträdet brukar vara gratis, men just ikväll är dörrvakten noga med de förköpta biljetterna. Trots att borden står staplade på varandra som små torn i rummets hörn är det på håret att alla ryms. Det är komikern Ato Karlsson som lockar sån publik. Efter att ha sålt ut i Stockholm och Göteborg är han på plats för att avsluta den spontana mini-turnen Work in progress. Han knäpper upp en energidryck och blickar ut över rummet:

– Jag testar lite material inför en kommande, större turne, förklarar han. Ljudvolymen är hög, han får upprepa sig.

– Skrattar folk är det bra och om inte jobbar jag vidare på det.

Foto: Ulrika Campbell

Det visar sig att bara en bråkdel av åskådarna varit på stand up tidigare. Kvällens konferencier Isak Berg, en av komikerna bakom Humorbaren, verkar aningen konfunderad när han behöver lista konstformens oskrivna regler: skratta och klappa, men häckla inte. För Ato Karlsson är det inga konstigheter – hans publik kommer från TikTok.

Sedan drygt ett år tillbaka är Ato Karlsson en av de komiker som filmar och publicerar sin stand up, och på appen Tiktok har han över 108 000 följare. Hans mest sedda klipp når snart en miljon visningar. Att han ville syssla med humor insåg Ato Karlsson under sin tid som reseledare i Spanien. Trots att det var nervöst att prata inför folk lockade han turisterna till skratt. När det var dags att återvända hem föreslog hans chef stand up, som för Ato Karlsson var en okänd subkultur.

– Jag upptäckte stand up medan jag körde. De flesta som håller på har kollat mycket på stand up, jag var ganska random för jag visste inte vad jag gjorde, säger han.

Efter några år på klubbar både runt om i Sverige och i London fick han iden att filma sig på scen, och tack vare det hade han en buffert av klipp att plocka ifrån när pandemin bröt ut och gigen ställdes in.


Den internationella versionen av TikTok lanserades 2017 när det kinesiska företaget Bytedance slog ihop appen med konkurrenten Musical.ly. Utöver mimande och dans som Musical.ly bestod av, blir TikTok en app som underhåller vem som helst. Att sociala medier samlar data för att personalisera användarnas upplevelser är inget nytt, ändå talas det om just TikToks precision. Appen verkar känna sina användare bättre än de känner sig själva.

Komedi går hem på TikTok. Korta humorsketcher av imitation och parodi slår igenom och unga kreatörer florerar i flödet. Även inslag från kända humorprogram blir virala av att anonyma konton utan upphovsrätt delar skärminspelningar. När det gäller stand up finns till en början bara klipp från internationella komiker, men i samband med pandemins inställda gig börjar också svenska komiker dyka upp i flödet. Tillsammans med Ato Karlsson är Christoffer Nyqvist och Fredrik Andersson först i Sverige med att dela sina uppträdanden.

Foto: Ulrika Campbell

Fredrik Andersson har omkring en halv miljon visningar på flera av sina stand up-klipp. För honom var TikTok en vågad chansning eftersom hans målgrupp alltid varit äldre och hängt på andra sociala medier. Appen är inte Fredrik Anderssons huvudfokus men sedan han väl bestämde sig för att lägga ut sina rutiner, som branschtugget lyder, är spridningen överlägset störst på TikTok.

– Tidigare var mina visningar folk som sökt upp mig, nu kan jag dyka upp för vem som helst, berättar han.

Vartenda initiativ på appen analyseras, det visar en undersökning från Wall Street Journal publicerad 21 juli. Med hjälp av hashtaggar och trogna tittare bildas egna delar av TikTok, likt genrer: hudvårds-TikTok, mat-TikTok, medicin-TikTok och givetvis, humor-TikTok. Det gör att upplevelsen av appen skiljer sig från person till person.

Att användarna är “på olika sidor av TikTok” hör man ofta när klippen diskuteras. Även om vissa trender når alla. Uppdelningen gör att kreatörer inom en viss del av appen, såsom humor-TikTok, återkommer i flödet för de som visat intresse för liknande klipp. Då och då testar algoritmen att exponera användare för nya genrer, och klippen dyker upp för vem som helst.

Fredrik Andersson har full koll på algoritmer, en hel sommar ägnade han åt att läsa på. Intresset började genom hans YouTube-kanal, där visningarna slog i taket bara av att ändra en thumbnail.

– Jag började göra allt det där jag läst om: metataggar, beskrivningstext som dyker upp i sökmotorer, sökmotoroptimering. När jag gjorde det förstod jag också hur det skulle funka med kortare klipp.

Parallellt med TikTok delar han sin stand up på Facebook, Instagram och Youtube-shorts där spridningen är mindre, men fansen äldre och mer hängivna. Att lägga ut sin stand up har fått honom att skriva mer.

– Förr kunde det kännas meningslöst att skriva om något som kommer att vara bortglömt imorgon, men nu kan det vara värt att lägga tid på en tramsgrej.

TikToks utstickande möjlighet till spridning är en het snackis inom humorbranschen. Formatet passar perfekt för stand up. Dramaturgin i klippen hejdar användaren i scrollandet. Vare sig det handlar om ett fristående skämt på 15 sekunder eller en rutin som ryms inom minuten hänger man kvar för den avslutande punchlinen. Tålamod? – algoritmen antecknar.


Foto: Nikko Knösch

Komikern Sandra Ilar blir nyfiken och börjar gräva i sitt arkiv efter material att posta. När hon i oktober publicerar sitt första klipp på appen möts hon direkt av starka reaktioner. Mestadels hat. Sandra Ilar är van vid att vissa tycker hennes humor är grov, men i kommentarsfältet är det inte bara skämten som kritiseras. Folk hatar bland annat på att Sandra Ilar skriker fram sina punchlines, något hon själv menar är en parodi på den överpeppade komikern. Men ironin går användarna över huvudet. Folk hör av sig på andra sociala medier, ringer dygnet runt och letar till och med upp hennes mans telefonnummer.

– Folk fattar inte alls och säger att det inte är humor. Mycket är våldsamt också. Att jag ska dö eller bli påkörd av en buss. Barn som skriver hemska saker, berättar Sandra Ilar.

På två månader lägger hon ut över 30 gamla klipp, och mest hat får hon på videor från när hon var ny på stand up. Ju närmare i tid de är inspelade desto fler positiva kommentarer trillar in. Sandra Ilar beskriver sig själv som härdad men kan ändå tycka att det blir jobbigt med all respons. Hon känner dock inget behov av att lägga ned sitt konto.

– Jag har inget att förlora på det, det är lite kul att de känner så starkt. Jag har ju träffat folk på gig som kommit dit efter att de sett mig på TikTok.

Ju fler som kommenterar och interagerar desto oftare dyker hennes klipp upp i flödet. Ett av klippen är nu uppe i 300 000 visningar.


Poddarna är ett annat viktigt medium i humorbranschen. Genom betaltjänster som Patreon kan komiker både tjäna pengar och bygga lojala följarskaror. I podden “Mina vänner-boken” intervjuar Robin Berglund olika profiler, ofta inom humor, och just TikTok har flera gånger kommit på tal i diskussionerna komiker emellan. Själv har Robin Berglund fortfarande inte laddat ned appen, utan fokuserar på livescenen och sina poddar. På Patreon har han trogna prenumeranter som får ta del av bonusmaterial och ställa frågor till kommande gäster. Ambitionen är att det ska kännas som att hänga med en kompis för lyssnarna. Robin Berglund ser skillnader mellan sin upplevelse av podd-mediet och bilden av TikTok.

– TikTok är mer som att gå ut på gatan och spela gitarr, medan att podda är att få folk att söka upp en. Det är väldigt sällan något söker upp dig och sen säger “det här var inte min grej”.

Och lite så verkar fallet vara för Sandra Ilar. Bemötandet på TikTok liknar inte hennes erfarenheter av en livepublik. Appens mottagande är oberäkneligt, en stor del av publiken är för ung för klubbarnas rustika miljö och klirrande glas. Hennes kommentarsfält skiljer sig både från Fredrik Anderssons och Ato Karlssons, som båda matas med positiv respons.

– Kids skriver att jag är ett bevis på att tjejer inte är roliga. Det förvånar mig att så många kommentarer handlar om att jag är tjej och komiker, för det har jag aldrig riktigt hört tidigare, säger Sandra Ilar.

Att TikToks brukare till stor del är barn skapar fler problem än så. Internationellt har appen fått hård kritik när det kommer till inverkan på användarna. Det tar inte speciellt lång tid innan Tiktok kommer åt din svaga punkt. Det är så appen tjänar pengar, ju mer skärmtid desto fler annonser – katsching! I Sverige har flödets triggande effekt på unga med ätstörda beteenden diskuterats efter en granskning och en serie artiklar som SvD publicerat. I slutet av förra året gick TikTok ut med att de modifierar algoritmen för att “skydda och diversifiera rekommendationerna” som de säger själva.

Bland annat ska en sökmotor genomsöka appen efter olämpligt innehåll, vilket kan bli en utmaning för humor-TikTok.

– Jag har haft problem med avstängningar och att TikTok tar bort klipp utan en tydlig förklaring, och det är lite hämmande, säger Sandra Ilar. Jag skrev “Följ mig på Instagram för mer pattar” som skämt, men sexuella saker är väl det TikTok reagerar starkast på.

Det går att undkomma censuren, kreatörer byter bland annat ut “sex” mot “seggs” när de textar sina klipp. Själv lade Sandra Ilar nyligen ut ett klipp där hon skriver j*cka istället för jucka. Men eftersom ett konto lätt blir avstängt väljer många att helt enkelt undvika utmanande ord och svordomar. Klimatet blir allt mer barnvänligt, och för humorn blir det – precis som Sandra Ilar poängterar – hämmande. Robin Berglund framhåller dock att premissen inte skiljer sig alltför mycket från 90-talets stand up under public service.


Att appens influencer-content saknar budskap och dialog skriver Jens Liljestrand på Expressens kultursida den 17 januari efter att ha spenderat en dag på TikTok. Metoden tål dock att ifrågasättas. Visserligen är algoritmen känd för att snabbt lära känna sina användare, men när skribenten entrar flödet för en objektiv bedömning är det som om han försöker runda formatet. Det finns inte så mycket för TikToks algoritm att gå på om han scrollar utan preferenser. Jens Liljestrand når aldrig längre än det breda utbud varje ny användare vistas i, innan precisionen kickar in det vill säga.

Med det sagt har han dock en poäng – det korta formatet och kravet på lättsamhet sätter sin prägel på appens innehåll. Visserligen syftar Jens Liljestrand inte specifikt på stand up-komikerna, men hur de använder appen stämmer förhållandevis bra överens med hans spaning. Det verkar finnas två vägar att gå; Antingen satsa helhjärtat på att optimera formatet med så mycket innehåll som möjligt – en metod den tyska komikern och juristen Toxische Pommes driver bland annat i en intervju puclicead andra mars i Taz. Eller helt enkelt nyttja appen som ett verktyg snarare än huvudplattform. TikTok blir för komikerna, låtskrivarna eller företagarna ett synopsis – en nedryckare för att tala skribentens språk!

Innehållet når en ny publik, uppenbarligen yngre. Men att döma av den fullsatta Humorbaren också vuxna. Kanske är den till synes interna subkulturen, som nådde Ato Karlsson först i 20-årsåldern och visade sig vara hans kall, på väg att bli populärkultur. Stand up-komikerna försöker inte klättra ifrån källarlokalerna – tvärtom. Backstage har de flesta ambitioner om längre föreställningar med röd tråd och kanske till och med sensmoral – specials – som sedan ska framföras inför livepublik.

När Ato Karlsson publicerar sin humor på appen öppnas nya dörrar. Dock innebär spridningen att han bränner skämt. För att inte spoila för sin publik postar han bara rutiner han tröttnat på att köra live. Och publiksnack. Att improvisera är och har alltid varit en stor del av Ato Karlssons uppträdanden. När han skulle testa på stand up för första gången var det en uppförsbacke att få skratt.

– Inget av det jag hade förberett funkade, så jag började jiddra med publiken. Då fick jag min första applådpaus, och det är en stor grej, förklarar han.

Som ensam rekvisita står en barstol på scen. Medan förkomikerna använder stolen som avlastningsbord för sina ölglas och anteckningsblock väljer Ato Karlsson att sitta. Avståndet mellan honom själv, upplyst av spottar fästa i takets träbalkar, och publiken han interagerar med känns kortare. På ett av hans klipp har någon kommenterat “du kör stå upp men sitter ned”. Kommentaren får flera likes och någon svarar med emojin som skrattgråter. Ikväll filmar han inte.

Text: Lovis Bratt Deland