Fools Gold 2019. Foto: Oliva Blomgren

Fools Gold vill skapa en festival som öppnar upp indiescenen

Indiefestivalen Fools Gold arrangeras idag för tredje gången i Tantolunden i Stockholm, efter att ha behövt ställas in 2020. För bara några veckor sedan arrangerades samma festival för första gången på Plan B i Malmö och i framtiden hoppas arrangörerna att kunna expandera ytterligare för att skapa en större och mer sammanhållen indiescen i Norden. Vi tog ett snack med arrangörerna för att prata om hur det senaste året varit, känslan inför helgens festival och deras planer framöver.


Sixten Engqvist sitter i sitt vardagsrum och uppdaterar frenetiskt väderprognoserna. Han och medarrangören för Fools Gold, Axel Franzén, fick under dagarna preliminärboka ett stort tält då det som nästan är oundvikligt för en riktig festival ser ut att vänta. Regn. De kan ha lyckats finta bort coronan men regn verkar som på beställning alltid komma när en festival väntar. Idag arrangeras äntligen Fools Gold, efter att festivalen behövt ställas in och skjutas fram i mer än ett år.

– Den har ju varit i planeringsstadiet otroligt länge nu med många ändrade planer fram och tillbaka. Vi försökte ändå förra året att köra på något sätt. Sommaren blev körd, sen planerade vi om. Det fanns ju ett litet fönster där i höstas, så vi hann göra lite spelningar och sådär. Sen kom ju andra vågen och då fick vi ställa in de vinterfestivalerna vi tänkte göra, säger Sixten Engqvist.

– Både Malmö och det här nu känns det nästan svårt att… eftersom det varit mycket fram och tillbaka. Mycket komplikationer och mycket slit, har vi nästat inte vågat tro att det händer förrän det faktiskt händer. Det hände ju i Malmö så vi får bara hoppas att det händer nu på lördag också, säger Axel Franzén.

För det är inte bara för tredje gången som Fools Gold kommer att arrangeras 2021. Det är också den fjärde. Efter att ha arrangerats två gånger i Stockholm, 2018 och 2019, arrangerades festivalen för första gången i Malmö, på Plan B, i början av augusti i år. 

– Vi hade väl hoppats att det skulle kunna vara stående publik och lite mer rörelse. Men eftersom vi gjorde det inomhus på plan B så fick det bli sittande. Men det blev trots det väldigt lyckat och vi fick den blandningen av publik vi ville ha. Allt från barnfamiljer, till yngre och lite äldre, säger Axel Franzén.

– Men vi vill ju på sikt utöka festivalen till ännu fler städer. Vi tänker ju Fools Gold lite som en samlingsplattform för indiemusik-scenen först i Sverige, sen på sikt också i Norden, berättar Sixten Engqvist.

Sixten Enqvist och Axel Franzén. Foto: Olivia Blomgren

Sixten och Axel driver till vardags skivbolaget Rama Lama Records. De berättar om hur de ofta jobbar med halvstora band. Band som inte är professionella men som ändå har nått en viss nivå. Band, som enligt Axel och Sixten, Sverige är aningen för litet för. För det som ofta händer är att band direkt blickar mot Tyskland och Storbritannie – men festivalarrangörerna tror att det finns mycket att vinna på att istället ena Nordens indiescen. 

– Det finns jättemycket bra musik men alla är på något sätt för sig själva. Man hade gynnats mycket av att samarbeta mer och skicka band till andra länder som delar scener. Man har fler ställen att spela på och banden hinner bli ännu bättre och sen kan man ta över Tyskland och Storbritannien och så vidare, när man gjort fler ordentliga turnéer, utvecklar Sixten Engqvist.

Att det därför blev Malmö och Plan B som blev första destinationen när festivalen expanderade var ingen slump. Redan efter att första Fools Gold ägde rum år 2019 hörde Plan B av sig och frågade om de var sugna på att arrangera något tillsammans. Men skivbolaget har också flera band i staden och de har länge känt att det var en spännande musikscen.Det är också en naturlig port ut till Europa, med Köpenhamn och Danmark på andra sidan sundet. Dit de senare hoppas kunna expandera, någon gång i framtiden. 

– Det är nog för tidigt att säga om det blir till nästa år. Nu vill vi göra Malmö rejält på riktigt och fortsätta utveckla Stockholm. Det blir framför allt prioriteten för nästa år, och förhoppningsvis ha en normal planering. Men det kan komma inslag av det som vi försökte få till i år också. Vi har pratat med norska indiebolag om att komma till Stockholm och danska att komma till Köpenhamn. Det har varit svårt att genomföra i år så därför kanske det kan bli mer nordiska inslag nästa år men om det blir fler festivaler, är det nog för tidigt att säga, berättar Axel Franzén.

”(…) det blev uppenbart att det finns ingenting som kan ersätta livespelningar på riktigt.”

Hur känns det överlag att kunna köra igång igen?
– Jättekul. Det har tagit sin lilla tid men det är otroligt kul att det blev av i Malmö och blev så lyckat, säger Sixten Engqvist och Axel fortsätter med att berätta om hur de fått tänka om under pandemin.

– Att ge ut musik har vi ju fortsatt göra, men spelningsdelen har försvunnit. Vi fick hitta andra sätt att etablera akter på än det klassiska ”gå ut och spela för att promota ditt släpp” liksom. Vi gjorde försök med livestreams och så där också med Fools Gold. Man försökte anpassa sig hela tiden. Men jag tyckte ändå att det blev uppenbart att det finns ingenting som kan ersätta livespelningar på riktigt, fortsätter Axel Franzén.

Att musikbranschen och specifikt livebranschen har fått ta stryk under pandemin råder det inga tvivel om. Förståeligt för många då viktigare frågor fått prioriteras på politiska plan. Men för arrangörer som Axel och Sixten från Rama Lama, är återhämtningen inte långt borta. För i samband med att musiken försvann blev behovet av den mycket större. Ämnen som är viktiga för en alternativ musikscen, som fungerande struktur och lokaler är mer på tapeten än någonsin. Men framför allt är suget för livemusik större än på länge och enligt dem har det visat vad kulturen faktiskt betyder för ett samhälle och hur viktig funktionen är för att människor ska vara ute och träffa varandra.

– Vi har ju märkt på de arrangemang vi har gjort att det finns ett väldigt sug att gå på saker efter lång tid. Folk känns mer tacksamma över att både få gå på och göra spelningar och det är en känsla som kan hålla i sig i en lång tid. Att folk kanske börjar gå på konserter i de större städerna i alla fall två, tre gånger i veckan istället för en gång varannan vecka för att man märkt att man saknar det. Sen kanske man bara gör det första månaderna men att det ändå blir ett lite förändrat beteendemönster, förklarar Axel Franzén och Sixten Enqvist fyller i:

– Vi kommer nog inte vara jättenöjda med att allt går tillbaka till hur det var innan utan vi vill väl försöka ta chansen att lyfta upp de frågorna och göra så att det blir ännu bättre. Det finns mycket som skulle kunna förbättras. Till exempel med stödstrukturer till livescener och hur olika typer av stöd faller ut. Det finns många frågor som skulle må bra av att debatteras lite mer på riktigt och tas lite mer på allvar.

Fools Gold 2019. Foto: Oliva Blomgren

Det är band som Steve Buscemi’s Dreamy Eyes, Bromander och Duschpalatset som kommer ta över Tantolunden under lördagskvällen. Men till festivalen har Axel och Sixten från Rama Lama även bjudit in flera andra indie-skivbolag, som kommer finnas på plats och göra festivalen tillsammans med dem. Bolag och artister som enligt dem kämpat sig igenom pandemidepressionen och nu återstartar tillsammans.

– Det vi håller på med inte är beroende av pengar utan det är ett annat driv i det, och det drivet går inte att förlora oavsett hur mycket pengar man förlorar på pandemin. Så när vi nu startar upp så är det ju arrangörer som oss som tar de här första kliven och som sätter igång kulturen igen på något sätt, säger Axel Franzén och fortsätter:

– Jag tror att det rent politiskt kommer ner till en fråga om vad man tycker att en stad ska vara för någonting. Om staden är ett ställe som är till för dess människor, och att de ska få lov att gå ut och träffa varandra och göra saker, eller om staden är till för att det ska finnas fina glashus överallt och att det ska vara tyst klockan tio. Den frågan tycker jag känns mer aktuell nu än någonsin.

Slutligen: vad är det viktigaste för er när ni planerar och arrangerar just era festivaler?
– Det som är Fools gold är att vi vill skapa en festival som öppnar upp indiescenen för fler. Den tar oftast plats i stängda lokaler i källare med 18-årsgräns och inträde. Och är en scen som är lätta att hitta till, men är underground på så sätt att den inte är lika lätt att falla in i som andra saker. Det som erbjuds gratis för tonåringar och folk i gymnasiet är Rix FM-festival och sådant, säger Axel Franzén.

– Det är den musiken som Spotify pumpar ut till en, fyller Sixten in. Axel fortsätter:

– Det är inget fel med det, men med det här vill vi skapa en plats som dels är tillgänglig för de som redan är inne i scenen men också som känns välkomnande och som en plats där man får lov att vara nyfiken och testa olika saker. Det är det viktigaste. Att den känslan infinner sig. Att man känner det som ung, äldre eller som familj som går förbi och att man blir intresserad av det och känner sig välkommen.


Fools Gold arrangeras i Tantolunden i Stockholm idag 28:e augusti.