Film Månadens VHS: The Frighteners Stockholms filmfestival: RECAP Stockholms filmfestival: All Of Us Strangers Stockholms filmfestival: How to Have Sex Stockholms filmfestival: Intervjuer med de nominerade filmskaparna i 1km Film 2023 Månadens VHS: The Frighteners Jackson lyckats överskrida konventionella skräcktroper och skickligt navigera tonen mellan ögonblick av hårresande skräck och galen komedi — utan någon som helst ansträngning. Blue Eye Samurai sticker ut från Netflix typiska grå sörja "Politiska intriger, japanska Metallica-covers, hämnd och heder – det hela bäddar för en episk saga". Ridley Scott tar en av historiens mest tilltalande historier och gör den urtråkig "Men när mycket bättre och mer historiskt trogna versioner har gjorts /.../ framstår denna som en skolpjäs i jämförelse". Stockholms filmfestival: RECAP ”Något särskilt jag minns från årets filmfestival är allt sex vi fick se på vita duken.” Nytt lågvattenmärke för The Crown "Det här är bland det sämsta Peter Morgan och hans team har producerat inom ramen för den kända tv-serien". Månadens VHS: The Frighteners Stockholms filmfestival: RECAP Stockholms filmfestival: All Of Us Strangers Stockholms filmfestival: How to Have Sex RECENSIONER Blue Eye Samurai sticker ut från Netflix typiska grå sörja Ridley Scott tar en av historiens mest tilltalande historier och gör den urtråkig Nytt lågvattenmärke för The Crown Recension: Pappas födelsedag Recension: 9 to 5 – musikal Recension: Moulin Rouge! The Musical Månadens VHS: Girl, Interrupted Recension: Dungeons & Dragons: Honor Among Thieves Tempo dokumentärfestival: Manifesto Tempo dokumentärfestival: Puss hej då Fler recensioner INTERVJUER Stockholms filmfestival: Intervjuer med de nominerade filmskaparna i 1km Film 2023 Naqqash Khalid gör inga kompromisser i sin första långfilm 20 artiklar att dyka ner i under långsamma sommardagar Intervju: Marsha Songcome Intervju: Emil Henrohn och Roshi Hoss Intervju: Santana Sexmachine Fler intervjuer SENASTE Månadens VHS: The Frighteners Blue Eye Samurai sticker ut från Netflix typiska grå sörja Ridley Scott tar en av historiens mest tilltalande historier och gör den urtråkig Stockholms filmfestival: RECAP Nytt lågvattenmärke för The Crown Stockholms filmfestival: All Of Us Strangers Stockholms filmfestival: How to Have Sex Sex, vedhuggning och nazism i “Camp Siegfried” på Playhouse Teater Stockholms filmfestival: Intervjuer med de nominerade filmskaparna i 1km Film 2023 Stockholms filmfestival: Poor Things Naqqash Khalid gör inga kompromisser i sin första långfilm Stockholms filmfestival: Galapremiär Recension: Pappas födelsedag Månadens VHS: Sleepy Hollow Intervju: Johan Ulveson Varför kollar jag fortfarande på The Sopranos? Filmredaktionens bästa höstfilmer Recension: 9 to 5 – musikal Intervju: Marion Ringborg Månadens VHS: Willow Den perfekta operaupplevelsen för nybörjare: Askungen på Folkoperan Recension: Moulin Rouge! The Musical Varför du inte bör ödsla tid på svensk IMAX Månadens VHS: Point Break Recension: Enters with a gun and dead seagull Recension: The Ultimatum – Queer Love Så mår du efter en “barbenheimer” Månadens VHS: Stand by Me Filmer att kolla på i sommar Recension: Oppenheimer Recension: Barbie 20 artiklar att dyka ner i under långsamma sommardagar The Sky’s On Fire Recension: The Idol Recension: Indiana Jones and the Dial of Destiny Recension: …And Just Like That säsong 2 Månadens VHS: The Crow Intervju: Marsha Songcome Recension: Asteroid City Recension: Den stora skrivboken Recension: Vildanden Recension: Norma Månadens VHS: Do the Right Thing Livereportage: Porsche SCOPES Intervju: Harrison First Intervju: Emil Henrohn och Roshi Hoss Vad hände med mid-budget-filmer? Recension: LIB / Strong Recension: Queen Charlotte: A Bridgerton Story Scener ur ett äkta skåp eller Sex på scen Intervju: Grebnellaw Månadens VHS: Girl, Interrupted Recension: Dungeons & Dragons: Honor Among Thieves Recension: Julia & Romeo Recension: Vortex Recension: Swarm Intervju: Santana Sexmachine Recension: Tár Tempo dokumentärfestival: Manifesto OSCARS 2023: KULTs predictions Recension: The Whale Tempo dokumentärfestival: Puss hej då Tempo dokumentärfestival: The Exiles Tempo dokumentärfestival: How to save a dead friend Tempo dokumentärfestival: And the King Said, What a Fantastic Machine Intervju: Henrik Ståhl Recension: När hiphop tog över Månadens VHS: The Lost Boys Recension: Kungen Recension: Alltid vara vi Recension: The Legend of Vox Machina säsong 2 Recension: Mefisto Intervju: Charlotte Wells Vem vill ha en superkraft när man kan vara rik? Göteborgs filmfestival: KULTs favoriter Recension: Dogborn Göteborgs filmfestival: Dennis Harvey Göteborgs filmfestival: Fucking Bornholm Göteborgs filmfestival: Miúcha, The Voice of Bossa Nova Göteborgs filmfestival: Chiara Göteborgs filmfestival: Intervju María Aparicio Göteborgs filmfestival: Passagerare i natten Göteborgs filmfestivals 46:e upplaga är igång! Intervju: Teater Pumla Recension: Copenhagen Cowboy Recension: The White Lotus säsong 2 Vad vi ser fram emot filmåret 2023 Recension: Arv KULT Magasins mest lästa artiklar 2022 KULT Magasins höjdpunkter från 2022 – årets bästa recensioner Olof & Ebba om Alla mot alla-segern Recension: The Swimmers Recension: Bones and All Recension: Emily Intervju: Ricardo Darín Recension: Young Royals (säsong 2) Stockholms Filmfestival – vad har synts på filmduken i år? Recension: Speak no Evil Recension: The Crown (säsong 5) Stockholms filmfestival: Beautiful Beings Stockholms Filmfestival: Pissa i motvind Stockholms Filmfestival: Eternal Spring Stockholms filmfestival: All the Beauty and the Bloodshed Stockholms Filmfestival: Empire of Light Stockholms Filmfestival: Freedom on fire: Ukraine’s fight for freedom Recension: Entergalactic HALLOWEEN: Sju filmtips Intervju: Maja Rung Uppsala Kortfilmfestival: två snabba med fem regissörer Recension: House of the Dragon Recension: Amsterdam Recension: Hilma Intervju: Yoel Escanilla Recension: Ali & Ava Recension: Solitaire Intervju: Diana Varco Valet 2022: Filmen & politiken Intervju: Stockwig Liverecension: Eld – Dramaten 25/8 Recension: Nope Recension: Stammisar Grejen med antiken Recension: Belle Intervju: Tuck O’Hej Recension: King of Stonks Regnbågstips – KULT tipsar om HBTQ-kultur inför PRIDE Recension: Persuasion Varför jag inte längre är den malplacerade bögen Recension: Allt som blir kvar Recension: Operation Mincemeat Intervju: Anton Elmgren Rollspelen blir mainstream-ish Recension: Elitskolan Recension: Moon Knight Recension: Penelope Recension: The Northman Recension: X Recension: Familjen Bridgerton Hollywood, representation och whataboutism OSCARS 2022: KULTs predictions Recension: The Batman Recension: Kära Jelena Krigen, känslorna och filmerna Det vilda – Iiris Viljanen i ett allkonstverk på Orionteatern Young Royals-effekten Nikki Hanseblad: “Jag har aldrig tänkt att jag ska gestalta ADHD – bara Joanna” Recension: The House “Onödiga” romantiska subplots är inte alltid onödiga Recension: The Tragedy of Macbeth Året med kungafamiljen Recension: Glória Årets mest lästa – 2021 Recension: Världens värsta människa Recension: Julkalendern 2021 Höjdpunkter från 2021 – KULTs listor PLEASURE: Är en film om porr en porrfilm? Höjdpunkter från 2021 – Året i tio recensioner VIDEOPREMIÄR: The Voice of Alexandra Shabo Recension: Last Night in Soho Komedigenrens oundvikliga död och hur den har återuppstått i nya skepnader Recension: Cusp Recension: Prisoners of the Ghostland Recension: The French Dispatch Månadens kreatör: Storm Dunder Isabel Andersson: “Kan Lena, kan jag” Recension: Sex Education Recension: Dune Recension: Tigrar Klara livet: Från debutroman till föreställning Recension: Evangelion: 3.0+1.0 Thrice Upon a Time Är filmmusiken viktigare för stämningen än självaste filmen? Troligen Recension: Brand New Cherry Flavor Recension: Gagarine Vår bästa filmmusik En svamp med Brie Larsons röst försökte rekrytera mig till sin sekt Månadens kreatör: Andreas Thörn Recension: Black Widow “Happy pride!” hälsar Disney i en Vespareklam Recension: Demon Slayer: Kimetsu no Yaiba the Movie: Mugen Train Autentisk fiktion behöver inte vara sann Oidipuskomplexet – könsroller i film Recension: Godzilla vs. Kong Cinematiska universum – slutet för “början, mitten, slut” Recension: Army of the Dead Helt ärligt, kan man ens säga att en film är ”orealistisk”? Nja Låt inte en bläckfisk stoppa dig från att se förra årets bästa dokumentär Interbeing: Allt liv är möte Oscars VS. streaming – den riktiga förloraren i streamingkriget Recension: En runda till Oscars 2021: En genuin men vilsen Oscarsgala tappar bort sig i sitt egna format Recension: Snabba cash Kvotering – Svartskallar är vita män bakom kameran Recension: Judas and the Black Messiah Recension: Spring Uje spring Inte Polisens rätt att bedöma Tunna blå linjen The Death of the Auteur – Den parasociala relationen mellan konsument, kreatör och internet Lynne Ramsay – När fattigdom blir estetik En genres död Ett alternativt universum där “The Kissing Booth” anses bättre än Kubrick Biopicsen hänger på sin egen sköra filmremsa Kan Golden Globes förutspå vem som får en Oscar? Film i Samtidskonsten synliggör Karl Holmqvists absurt klara ord och blick Recension: Men Who Sing Yasaman Sharifmanesh – om vikten bakom nya perspektiv The Legally Blonde legacy Mord är alltid mord Månadens kreatör: Lina Maria Mannheimer Recension: Quo vadis, Aida? Recension: Thus Spoke Kishibe Rohan Recension: TOVE “An Occasionally True Story” Så, vad har de gjort med Winx Club? Recension: Promising Young Woman 10 höjdpunkter från Göteborgs filmfestival 2021 Recension: Soul Recension: The Midnight Sky Mindre av mediemännens offentliga onani tack Recension: Julkalendern 2020 Recension: Taylor Swift – Folklore: The Long Pond Studio Sessions Recension: Dips säsong 2 Avatar och rädslan för att bli bortglömd Recension: Andra sidan Intervju: Caroline Ringskog Ferrada-Noli Recension: Rock of Ages – Teater Satelliten Recension: I’m Thinking of Ending Things Månadens Kreatör: Henrik Möller Recension: Tenet Recension: The King of Staten Island Fenomenet Timothée Chalamet David Lynch är sommarens hetaste Youtuber Big Love och andra galenskaper Recension: Da 5 bloods Nostalgi – ett dåligt fenomen i en dålig värld Superhjältar och brustna kärl Recension: Somewhere in the crowd there’s you Recension: Hollywood Har vi gjort avkall på pop-feminismen? Långfilmen är inte död för att tv-serien fick pengar Skräckisar stillar mitt sinne Gudfadern sa ”I’m gonna make him an offer he can’t refuse”, och erbjudandet var ett sicilianskt bröllop I kulturens skuggvärld Netflix & karantän Filmrecension: Corpus Christi Performance – lek, skratt och tårar Oscars 2020: the Year of the Snubbfilm Gudarna får mig att sörja för oss män Varför Cats är årets viktigaste film Jag har sett The Irishman så att du slipper Helmon Solomon – teatervärldens ofrivilliga aktivist
Månadens VHS: The Frighteners Jackson lyckats överskrida konventionella skräcktroper och skickligt navigera tonen mellan ögonblick av hårresande skräck och galen komedi — utan någon som helst ansträngning.
Blue Eye Samurai sticker ut från Netflix typiska grå sörja "Politiska intriger, japanska Metallica-covers, hämnd och heder – det hela bäddar för en episk saga".
Ridley Scott tar en av historiens mest tilltalande historier och gör den urtråkig "Men när mycket bättre och mer historiskt trogna versioner har gjorts /.../ framstår denna som en skolpjäs i jämförelse".
Stockholms filmfestival: RECAP ”Något särskilt jag minns från årets filmfestival är allt sex vi fick se på vita duken.”
Nytt lågvattenmärke för The Crown "Det här är bland det sämsta Peter Morgan och hans team har producerat inom ramen för den kända tv-serien".
Gudfadern sa ”I’m gonna make him an offer he can’t refuse”, och erbjudandet var ett sicilianskt bröllop