OCH DU HETER?

BENNETT

8

Ända sedan start har tvillingbröderna Sammy Bennett och Johnny Bennett spelat i sin egen liga. När Sverige vaknade till afrobashment-rap och denna engelska trend fick sitt fäste i den svenska hiphopen år 2016 släppte de Hundra80 — en EP som istället tog inspiration från grime, en annan engelsk stil som aldrig riktigt tog fart i Sverige. Filip Hunter var deras huvudproducent då, och tillsammans med kollektivet TU5EN gjorde de en kollektion av originella släpp som var på gränsen till – utan att riktigt vara —  mainstream. OCH DU HETER? är ett storartat försök att ta sin plats i detta mainstream. Det gör bröderna, som numera går under namnet BENNETT, på sina egna villkor, med ett album som blandar trap med pop och house, och med en ovilja att sättas i det fack musiksfären gärna placerar rappare i.

Även om rapparna framför allt rappar, kan en inte kalla OCH DU HETER?, som har producerats av LIOHN och KLAHR, för ett renodlat rapalbum. Åtminstone inte sett till vad samtida rapalbum brukar använda sig av för instrumentation. På LUST och FALLER hörs elbasslingor som påminner om flera av radiohitsen som har spelats under de senaste tre-fyra åren, och LEV MED MIG är ett housigt nummer med mjuka keys och rappa hi-hats. PEDIGREE, SPACE och SVART slår hårt i kontrast till de ovan nämnda låtarna, och helheten på OCH DU HETER? visar två multifacetterade artister som rappar och (halvdant) sjunger sig genom en mångfald av stilar. Få andra artister i Sverige har samma förmåga att anamma så många uttryck och göra dem till sina egna, med samma grad av bekvämlighet.

Albumet följer inte heller riktigt den naturliga utvecklingskurvan som förväntas, med tanke på de låtarna som Bennettbröderna har skrivit sedan de började med musik. Även om deras musik inte riktigt har låtit som någon annans i det svenska musiklandskapet, har de hittills ändå hållit sig inom de breda ramarna för trap, grime och även afrobashment. De har inte släppt något som liknar LEV MED MIG eller KNARK innan, och att det görs på en debut är vågat. Denna självsäkerhet och målmedvetenhet visar att Bennettbröderna vet hur de vill att de ska låta, hur leftfield det än må vara. Hiphop följer outtalade standarder och regler, och att Bennetts inte håller sig  till dessa är inte en gimmick — det finns många artister som tror att de automatiskt blir bra, bara för att de gör saker annorlunda. BENNETT hade kunnat följa normen, och deras streamingnummer hade förmodligen tredubblats om de gjorde det — Sverige belönar inte rappare som är annorlunda, och ett tydligt exempel på detta är hur underskattad Yemi är. På albumet gästar samma Yemi, tillsammans med Fricky, Lorentz och Lil Halima, och hur de används för att förstärka budskap i låtar visar dessutom att duon är mer än kapabla att jobba med andra.

Bröderna Bennett hade kunnat göra den musik som den svenska hiphoppubliken vill ha — de är trots allt skickliga på att rappa och enkla att marknadsföra. Istället har de alltid fokuserat på att göra musik som ligger dem närmast hjärtat, både stil- och innehållsmässigt. OCH DU HETER? visar det mest ärliga och personliga som de har varit. PEDIGREE dissekerar grupptryck, LEV MED MIG och FALLER visar sårbarhet, och KNARK och SVART är attacker mot majoritetssamhället som utpekar svarta män som farliga droglangare. BENNETT vägrar sättas i fack, och deras musik skildrar hur det är att vara icke-vit i ett samhälle där den icke-vita måste vara på ett visst sätt.

OCH DU HETER? må vara kort, men det är en kulmination av allt BENNETT har varit, och en fortsättning i en oförutsägbar artistisk bana som inte har ett motstycke i svensk hiphop. På det presenterar de sig själva som de vill bli presenterade, på sina egna villkor. Skivans variation gör den lätt att ta till sig om igen och igen, och den blir en värdig introduktion av visionen som har drivit bröderna, från att de började med musiken, till ingången i mainstreamsfären. På BEYBLADE, singeln från 2019, satte de balansen mellan originalitet och tillgänglighet, och de gör samma sak igen på detta album.