Give or Take

Giveon

6

Tillsammans med artister som H.E.R och Lucky Daye är Giveon en av dem som formar soundet för dagens R&B. Några av sakerna som utmärker den pågående R&B-vågen är att det extravaganta och smöriga har tonats ner till ett mer subtilt och flörtigt sound. Förra veckan släppte Giveon debutalbumet Give or Take, och nu får artisten, vars namn för många bara varit featured i andra låtar, äntligen visa vad han själv går för på sin första fullängdare.

Albumet tar ett starkt avstamp med låten Let Me Go, som på många sätt är ett idealt första spår. Här kan du snappa upp hela albumets sound och koncept från start. Lyssnaren får följa handlingen ur två olika perspektiv – Giveons och hans mors, som återkommer på albumet med jämna mellanrum. I form av röstmemos hon skickat till sin son under två års tid fungerar hon som ett slags ankare i storyn. När Giveon berättar om sina framgångar och misslyckanden i artisteriet och i sina förhållanden är hon hans trygghet och muren som hans klagande får studsa emot. Ljudbilden drar inspiration från 80- och 90-talets R&B, men utan de desperata och sexistiska texterna som idag hade känts föråldrade. Och, såklart, Giveons unika barytonstämma som framhävs på bästa möjliga sätt.

Med det sagt bör den som längtat efter en fräsch vind i seglet för modern R&B vara beredd på att Give or Take kanske inte är den starka vindpust man hoppats på. Även om det finns ett genomgående sound på albumet med 80-talskeys, mjuka pads och avslappnade trumloopar vet man snabbt vad man får. I kontrast till exempelvis Candy Drip, Lucky Dayes album som släpptes några månader tidigare och som lyckas hålla sig enhetligt trots inslag från olika genrer, låter spåren på Give or Take nästan likadana.

Det är inte förrän det sjätte spåret, Tryna Be, som albumet tar fart igen. Låten har, till skillnad från föregående ballad-aktiga spår, ett avskalat, drill-liknande beat med kör-pads som påminner om dem i Kanye Wests Use This Gospel. Texten handlar om frestelser i ett förpliktat distansförhållande; ett uppfriskande ämne i jämförelse med klyschor om hjärtesorg och förälskelse. Övriga låtar som också är värda att framhäva är Lost Me, Lie Again och At Least We Tried. Utöver den tidigare släppta singeln For Tonight har Lost Me, med dess framträdande melodier och dansvänlighet, potential att vara albumets populäraste låt. Den har en somrig Childish Gambino– och Jidenna-känsla, med ett mer nerdraget tempo för att matcha Giveons rogivande sång. Albumet har flera lugna spår och de flesta lär inte läggas på minnet, men det finns undantag: Lie Again (som påminner om John Mayers Gravity), och At Least We Tried, där Drakes sångstil onekligen haft en prägel. Dessa tillhör de starkaste spåren på albumet, inte minst för att de visar vilken bredd Giveon har och hade kunnat visa mer av i de andra låtarna.

Lyssnar man därför på albumet back-to-back upplevs det som aningen variationslöst. Styrkan ligger istället i konceptet och hur handlingen förmedlas. Trots en repetitiv stil har albumet en tydlig röd tråd och Giveon, producenterna och låtskrivarna ska ha cred för albumets upplägg. Give or Take försöker inte vara en hög av potentiella hits. Separat är varje enskild låt bra, men albumet är byggt på att låtarna ska lyssnas på i kronologisk ordning. Vi följer en berättelse om Giveon, där handlingen kretsar kring hans framgång, relationer och hans mamma, ett narrativ som lyssnaren går miste om när albumet inte lyssnas på i sin helhet. Ett exempel är i slutet av Lost Me, som handlar om att hans brist på tillit gör det svårt att bli investerad i en relation. Där får hans mamma vara förnuftets röst, den som han vänder sig till för uppmuntran och råd: ”No matter how good you think somebody is / Always protect your heart / There’s no such thing as a perfect relationship / Because there’s no such thing as perfect people”.

Give or Take är utan tvekan värd en lyssning för alla R&B- och soulfantaster. Även om albumet inte är det slag i magen som många hoppats på, så är det oavsett ett stabilt debutalbum från en ny stjärna. Den som längtat efter mer bra musik från den nya R&B-vågen kan definitivt vara glad över Give or Take och se fram emot Giveons kommande projekt.