©Manima Gleißner

Santana Sexmachine – Transformern från Leksand om resan till Drag Race Sverige

Den 4:e mars skedde något nytt i den svenska dragscenen. Eller… något nytt är en underdrift. Den svenska dragscenen och hela kulturlivet fullkomligt exploderade! Den 4:e mars hade Drag Race Sverige premiär. Och vilken premiär! Konceptet kommer från den amerikanska förlagan RuPauls Drag Race och i Sverige heter programledaren Robert Fux. Nio dragartister fick på bästa sändningstid kliva in i “drugstugan” och svenska folkets hjärtan. Santana Sexmachine, med sin Berlininspirerade look, var en av de nio som äntrade tävlingen med målet att bli landets nästa dragsuperstjärna. Kära läsare, varva igång motorerna, växla upp och förbered er! KULT har träffat Santana Sexmachine, dragtransformern från Leksand. 

Santanas historia börjar i Dalarna och knäckebrödets hemstad, Leksand. Redan vid fyra års ålder började hennes dragkarriär. Hon beskriver hur hon på klassens timme uppträdde iklädd full drag. När hon växte upp försökte hon passa in men blev mobbad på grund av sitt dragartisteri. Hela tiden hade hon dock familjens stöd och hon fortsatte hålla på med drag utan vetskap om att det fanns fler som henne. År 2004 ändrades detta.

– När After Dark uppträdde i Melodifestivalen 2004 med La dolce vita var det första inblicken till drag. Jag bodde i Leksand och ingen förstod riktigt vad jag gjorde. Sedan var det några på TV som gjorde exakt vad jag gjorde. Jag insåg att det här var faktiskt något som gick att göra för en större publik bortom lilla Dala-byn. 

Det livslånga intresset för drag har innehållit avbrott på vägen. Mobbningen fortsatte och efter en misslyckad audition till Talang bestämde hon sig för att slänga alla sina dragoutfits och försöka “bli” straight. Efter några år kom dock ett nytt tecken från tv:n och återinförde henne på dragbanan.

När jag fyllde 19 upptäckte jag RuPauls Drag Race. Jag testade drag igen och 10 år senare sitter vi här. OCH jag är såklart absolut inte straight just nu, haha! Även om det var många år av förnekelse.

©Manima Gleißner

Som 23-åring flyttade Santana till Berlin, staden som starkt kom att influera hennes dragestetik. Dragnamnet uppkom med utgångspunkt i hennes pappas favoritmusikant Carlos Santana och tv-serien Glees karaktär Santana Lopez (spelad av den bortgångna Naya Rivera). 

Sexmachine hände sedan lite på måfå. Jag började lyssna på Purple Disco Machine och tyckte machine lät coolt. Sedan hade en person som min bror dejtade förut frågat ifall jag var en “sådan där transformer”. Hon menade då drag queen… vilket i och för sig är samma sak. Det blev då tillslut Santana Sexmachine. 

På frågan om vad drag är för henne beskriver hon det som en möjlighet att kunna skapa sin egen verklighet. En verklighet där andras tankar om en får befinna sig på avbytarbänken och den egna självbilden och fantasin får fritt spelutrymme. 

– Ibland är andras röster skitsvåra att stänga ute och det är därför drag är så himla roligt att göra. Det är så himla in your face att folk inte kan ta bort det du har. Man gör det ännu mer extravagant så ingen kan säga något om saken.

Santana är inte den enda i Drag Race Sverige som har en internationell förankring. Deltagarna Antonina Nutshell uppträder i Liverpool, Endigo i Tokyo och Fontana, som bor i Stockholm, kommer ursprungligen från Brasilien. Dessa städer har starkt kommit att påverka alla deras dragstilar. Santana tycker det är roligt att programmet valt att visa en bred representation, både i geografiskt läge och estetik. Dessutom har alla deltagarna en historia att berätta och det är värdefullt att det lyfts. 

– Sverige har verkligen jättemycket talang att erbjuda. Redan första dagen insåg jag hur vi alla hade helt olika saker att erbjuda svenska folket, och världen, genom att vi gör vår egna grej. Det är fantastiskt att se. Som tittare ska man vara beredd att bli imponerad och stolt.

Jag gräver lite djupare i frågan kring skillnaden mellan den berlinska och svenska dragen. 

– Det är som natt och dag. Det finns en otroligt mycket större variation i Berlin. I Berlin finns det drag thing, drag king, creature drag, burlesk. Det är det jag verkligen älskar. I Sverige finns det mer finess. Jag gillar glitter och glamour men tycker det är nice att se folk med coola koncept istället för hur många rhinestones kan du få plats på en outfit. Drag är ett spektrum! Även om jag inte kan visa allt Berlin har att erbjuda så är det kul att jag kan visa staden från mitt perspektiv. 

Santana beskriver det som omtumlande att kliva in i “drugstugan”. När hon väl äntrade försvann dock alla nerver. Erfarenheten målas i vackra färger och jag tycker det lyser igenom i programmet. Det är också en otroligt fin stämning mellan deltagarna. Det som dock inte syns i programmet är alla förberedelser inför. De beskrivs av Santana som hektiska, speciellt eftersom de skulle ske i yttersta hemlighet. Deltagarna får nämligen inte berätta för någon att de ska vara med i programmet. Nyheten om att hon var en av de tävlande var även den såklart omtumlande, men skedde också under speciella omständigheter.

– Jag var på mitt före detta jobb i Tyskland. Vi alla hade fått sparken då de stängde ner butiken som vi jobbade på. Jag visste inte vad jag skulle göra. Hur ska jag överleva liksom? Dagen efter höll jag på att styla en peruk. Jag fick ett samtal och plötsligt var jag med i programmet. Jag var ensam i butiken och bara sprang fram och tillbaka! När jag sedan sa till personer i min omgivning att jag skulle tillbaka till Sverige så frågade de såklart vad jag skulle göra där. Och jag svarade: ja rehab…?

©Manima Gleißner

När hon talar om hennes förberedelser inför Drag Race Sverige lyser hennes kärlek till den stora gemenskapen hon funnit i Berlin igenom. Hon beskriver hur hon fått låna kläder och fått hjälp från alla möjliga olika håll. Detta trots att omgivningen inte vetat om vad Santana behövt sakerna för. De många kreationer som skapats ses i tv-programmets avslutande del där deltagarna får visa upp en look på catwalken utifrån veckans tema. Ett av de två teman från första avsnittet var “En natt på slottet”. Där kom Santana ut i en Skönheten och odjuret-inspirerad outfit som även var en homage till cosplay. Levande ljus droppar stearin över ansiktet på Santana och en custome made överdel i silikon förlänger stearinillusionen ända ut till fingerspetsarna. Det är som att Lucia blivit en del av sin ljuskrona och värmen fått henne att strippa av sig det vita linnet! Idén till den otroliga outfiten uppkom efter ett samtal med hennes vän, tillika dragartist, Alexander Cameltoe.

– Första idén var att göra en klänning inspirerad av filmen Anastasia och scenen där Längesen i december framförs. Det skulle vara ett klädbyte och reveal till en lång gul klänning. Min vän Pepper kom då istället med idén att göra en Lumiere-inspirerad outfit. Alexander hjälpte sedan till att sketcha idén och blev taggad att göra den också. Han fick hälla silikon på mig och sedan stod jag och torkade under en hel dag.

Kandelaberoutfiten efterföljdes av en Leksandsinspirerad utstyrsel under temat “Hembygdsqueen”. Denna idé hade Santana funderat ut sedan länge och hon tog inspiration från Alexander McQueens vårkollektion från 2019. Att se allas kreationer får hakan att falla ner till golvet för alla tittare, ALLA! Att bevittna sig själv måste därför vara något utomkroppsligt. Till en början hade Santana lovat sig själv att inte smygkika på premiäravsnittet och därför anordnat en premiärfest i Berlin på premiärdagen. I Sverige smygvisades avsnittet kvällen innan det hade premiär för den internationella publiken. Hon kunde då inte längre hålla sig.

– Så fort premiären sänts så ringde hela min familj och mina vänner. Jag satt då hemma i min lägenhet och drack en flaska prosecco själv. Jag kunde inte processa det och somnade inte förrän fyra på morgonen. Det bara snurrade i huvudet. Sedan på söndagen hade jag premiärfesten med alla mina nära vänner. Det var helt slutsålt och festen var precis vad jag behövde för min sinnesro och att kunna förstå att det var verklighet. Innan kändes det som en feberdröm.

Hon utvecklar vidare.

– Det faktum att programmet sänds nu lär mig att inte vara så hård mot mig själv. När vi spelade in var jag jättekritisk och nu när jag tittar på det så flyter allt bara på?! De stunderna när jag är mig själv är också de bästa stunderna! Fandomen jag fått nu, bara efter denna korta tid, har också varit fantastisk. 

Förutom de lärdomar programmet givit henne så finns även uttalade drömmar, där drömmen om att arbeta med drag på heltid lyser klarast. Att få leva ut den fantasi hon tidigare talade om och att kunna rida på denna våg är något hon ser fram emot. Hon skulle också vilja göra mer musik.

– Det är så kul, jag har bott i Berlin i fem år, och nu vill jag helt plötsligt bli DJ. Vad originellt… Nej men jag vill jättegärna prova på allting. Nu när man har lite spotlight på sig tänker jag Varför tacka nej när man kan tacka ja?

Man kan summera Santanas medverkan i de första två avsnitten som enbart en succé. Redan nu har hon fått en stor följarskara. Med sina outfits såsom entrélooken (fun fact: innehållandes ett inträdesarmband från den legendariska nattklubben Berghain) och med sin scenutstrålning har Santana också varit i toppen bägge gångerna. Senast skedde det efter ett sensuellt poledancenummer framför gästdomaren och the one and only schlagerlegendaren Siw Malmqvist (!!!). 

Som Santana säger finns det en hel livsberättelse bakom varje deltagare. Det är därför synd att en deltagare åker ut varje vecka, samtidigt som det är ytterst spännande att se vem som vinner. För när man börjar titta och får ta del av historierna och kreationerna går det absolut inte att sluta!

Nya avsnitt av Drag Race Sverige släpps i Sverige på SVT Play varje söndag och för internationell publik på WOW Presents Plus.