724

Ant Wan

8

Antwan Aframs transformation från den boom bap-spottande, råa gaturapparen Råby till den svenska cloud rappens främsta akt har varit chockerande. På titelspåret på det nya albumet 724 rappar Ant Wan “baby ingenting är lika sen jag släppte Sativa”. Sativa, som Ant Wan refererar till i raden, är den singel som gjorde att Västeråsrapparen gick från en slagkraftig, opolerad artist till en av Sveriges mest inflytesrika rappare. 724 fortsätter i samma spår som Ant Wan gått sedan den genombrytande singeln, och på det leker Ant Wan med ljud, strukturer och teman.

724:s innehåll är varierat: Madame uttrycker förälskelse i termer som blandar kontemporär hiphopkultur med klassisk mellanösternprosa, medan Modigliani är det snuskigaste, ondaste och mest hotfulla Ant Wan har släppt sedan låten Monster med 10an. På albumet är Ant Wan densamma som alltid: oerhört stolt, omåttligt självsäker och alltid beredd att visa varför han deklarerar sig själv som den bästa i Sveriges rap game. Tydligast hörs det på Annan Kaliber: ett stormande nummer som avslutas med “fucking hell de här rapparna är bajs, jag säger igen: sluta jämföra oss”.

Ant Wan kan stundtals vara en för högmodig karaktär — till exempel dissade han Molly Sandén efter att hon blandade ihop honom med DJ:n AN21 på svenska Grammis — men det går inte att säga att den arrogansen är helt obefogad. På 724 hittar han en bra balans mellan att hålla sig till det han kan bäst, och att experimentera med nya idéer. Ingen Autotone rappas, till skillnad från majoriteten av Ant Wans låtar, utan autotone (duh), och på den viskas orden som om de lämnar en seriemördares mun, redo att skörda livet på sitt nästa offer. Kopior är ett meditativt, svängande nummer, på vilket Ant Wan lägger en tvist på sitt kännetecknande, autotone-dränkta och frånvarande rappande. Annars hörs samma filtrerade gitarrer, pianon och hi-hats på 724, som har varit Aframs bästa vänner sedan Wow EP. Tillsammans bildar de det ljudlandskap som har ett så starkt fäste i Sverige idag, tack vare ingen annan än dess skapare — Ant Wan själv.

724 är en samling av allting Antwan hittills har gjort i sin karriär, under både pseudonymen  Råby och Ant Wan: den kristna tematiken på EP:n Kapitel 21 återfinns nu på Immanu El, Råbys råhet hörs på Modigliani och Bang Bang påminner om det förra albumet GHETTOSTARs ljusare ljud. När denna samling av låtar ställs bredvid varandra bildar de en helhet som förklarar varför Ant Wan hör till Sveriges absoluta toppskikt av rappare, och varför nu flera går i hans spår genom det ljudlandskap han formgivit. Han är i framkanten av skapandet av svenska raptrender, och han är också ständigt innovativ och mån om att hitta nya, spännande infallsvinklar i sitt eget skapande. 

I sin karriär har Ant Wan lyckats ta brutala skildringar av våld och skriva om de med en egen touch. Däri har han lyckats fånga en bisarr skönhet i misären som genomsyrar låtarna, likaväl som hans omgivning. På Bang Bangs refräng låter han lugn, som om han inte skildrar den farliga livsstilen han lever med sitt gang. Det är kanske det som är charmen med Ant Wans musik: få rappare lyckas göra musik som är lika vacker som den är brutal, såsom Västeråssonen gör.